همشهری آنلاین: جمهوری اسلامی ایران هر سال با برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن، رویداد فرهنگی و اسلامی مهمی را در منطقه خاورمیانه به نمایش می‌گذارد که این رقابت‌ها، عرصه‌ای برای اثبات جایگاه والای ایران در حفظ و قرائت کلام وحی است.

قرآن

حسین حمدان، عضو کمیته داوران بیست‌و‌هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران اوقاف، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) در محل برگزاری مسابقات ـ سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران ـ ضمن بیان این مطلب گفت: برگزاری مسابقات سالانه قرآن با مشارکت نمایندگان 60 کشور، بیانگر ارتباط مستمر جمهوری اسلامی ایران با قرآن کریم است و نشان می‌دهد که این کشور تمسک به کلام وحی را سرلوحه شعارهای خود قرار داده است.

حسین حمدان در ادامه افزود: جمهوری اسلامی ایران به رهبری حضرت آیت‌الله سید‌علی خامنه‌ای(مد ظله العالی) هر سال امکانات برگزاری مسابقات قرآن را با تشکیلات و سازماندهی مناسب فراهم می‌کند تا جایگاه این کتاب مقدس را بیش از پیش به جهانیان بشناساند و اعلام کند که ایران در برنامه‌های قرآنی پیشگام است.

وی درباره حضور خود در عرصه داوری مسابقات قرآن گفت: دومین بار است که در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران به‌عنوان داور حضور دارم؛ نخستین بار در سال 2008 میلادی داوری در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان را در برج میلاد تهران تجربه کردم و اکنون نیز در بیست‌و‌هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن اوقاف نظارت بر رشته تجوید را بر عهده دارم.

این قاری لبنانی در ادامه با بیان این‌که رقابت‌های متسابقان در روز دوم مسابقات بهتر از روز اول بوده است، تصریح کرد: هرچند که هنوز مسابقات قرآن به اتمام نرسیده است، اما تا این لحظه متسابقین ایرانی در این رقابت‌ها خوب ظاهر شده و توانسته‌اند جایگاه مهم ایران در عرصه تلاوت و حفظ را اثبات کنند.

وی خاطرنشان کرد: قاری شرکت‌کننده از آلمان نیز در این رقابت‌ها، قرائت زیبایی ارائه داد و ان‌شاءالله تا پایان مسابقات رقابت‌های خوبی را از دیگر شرکت‌کنندگان شاهد باشیم.

حسین حمدان حافظان و قاریان شرکت‌کننده در مسابقات را به سه گروه تقسیم و عنوان کرد: گروه نخست‌ کسانی هستند که توانمندی کافی دارند و از آنان به‌عنوان قاریان و حافظان خوب یاد می‌شود، گروه دوم قاریان متوسط هستند و گروه سوم نیز قاریان پایین‌تر از متوسط یا ضعیف هستند که هر یک به نوعی در این رقابت‌ها شرکت و برای کسب تجارب بیشتر تلاش می‌کنند.

این داور بین‌المللی قرآن با اشاره به برگزاری جلساتی وی‍ژه برای داوران قبل از برگزاری رقابت‌ها، بیان کرد: قبل از آغاز مسابقات استاد «عبدالرسول عبایی»، رئیس کمیته داوران، طی جلسه‌ای داوران را تقسیم‌بندی کرد که هر یک با توجه به توانمندی و تخصصی که داشتند، قضاوت در بخش‌های تجوید، قرائت، وقف و ابتدا و صوت و لحن را بر عهده گرفتند.

حمدان همچنین در ادامه با اشاره به این‌که قرآن کریم دارای جایگاهی مهم در میان ملل مسلمان است، گفت: با تمسک به آموزه‌ها و ارزش‌های قرآنی، وحدت اسلامی محقق می‌شود و با عمل به آموزه‌های وحیانی این کتاب مقدس، دشمنان اسلام به ویژه آمریکا و اسرائیل نابود و شر و بدی از امت اسلام دور خواهد شد.

حسین حمدان در پایان این گفت‌وگو، درباره فعالیت‌های قرآنی خود در لبنان گفت: من هم‌اکنون در جمعیت قرآن لبنان به‌عنوان استاد مشغول فعالیت هستم و در این مرکز فعالیت‌ها و دوره‌های مختلفی همچون آموزش قرآن و طرح حفظ قرآن کریم در لبنان اجرا می‌شود. 

کد خبر 139310
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز