همشهری آنلاین: قائم مقام شورای عالی قرآن اظهار کرد: تصویب آیین‌نامه ضوابط ارزیابی قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم، ‌تبیین مسیر رشد و ارتقای حقیقی صاحبان فن و هنر قرائت قرآن کریم با اعلام ملاک‌های واقعی و اصلی علمی و فنی قرائت قرآن است.

قرآن

سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) در پاسخ به این پرسش که ضرورت تصویب آیین‌نامه ضوابط ارزیابی قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم چه بوده است، اظهار کرد: چند امر را به عنوان ضرورت‌های تصویب این آئین‌نامه می‌توان ذکر کرد؛ یکی سهولت خدمت‌رسانی و تعامل قاریان،‌ استادان و مدرسان قرآن کریم با دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی است که از خدمات علمی و فنی قاریان و استادان و مدرسان قرائت قرآن کریم بهره‌مند می‌شوند.

قائم مقام شورای عالی قرآن در ادامه افزود: دومین موضوع شناسایی و معرفی قاریان و استادان برتر قرائت قرآن کریم کشور به علاقه‌مندان به این هنر اصیل اسلامی در داخل و خارج از کشور است.

سرابی گفت: سومین موضوع ‌تبیین مسیر رشد و ارتقای حقیقی صاحبان فن و هنر قرائت قرآن کریم با اعلام ملاک‌های واقعی و اصلی علمی و فنی قرائت قرآن کریم و ایجاد انگیزه در بین عزیزان قاری و استاد قرآن کریم به منظور رشد و ارتقای واقعی در فن قرائت قرآن است.

وی عنوان کرد: ساماندهی برنامه‌های آموزشی قرائت قرآن کریم که توسط نهادها و دستگاه‌های مختلف دولتی و مردمی برگزار می‌شود، همچنین تأمین و تربیت نیروی کارآمد و توانمند برای توسعه آموزش قرآن کریم در سطوح مختلف از دیگر ضرورت‌های تصویب این آئین‌نامه است.

قائم مقام شورای عالی قرآن در پاسخ به این سؤال که تهیه این آیین‌نامه از چه زمانی در دستور کار قرار گرفته و چه مراحلی را تاکنون طی کرده است، بیان کرد: از سال 1375 که رهبر معظم انقلاب در جمع قاریان و استادان قرآن کریم بر لزوم تعریف حد قاری کامل تأکید کردند، این موضوع در دستور کار شورای عالی قرآن قرار گرفت و صدها نفر ساعت کار کارشناسی، در سطوح مختلف در این خصوص انجام شد.

سرابی اظهار کرد: در این کارشناسی‌ها استادان به نامی هم‌چون استاد شهریار پرهیزکار، محمدحسین سعیدیان، غلامرضا شاه‌میوه، محمدرضا ستوده‌نیا، ابوالفضل علامی، حجت‌الاسلام محمدرضا شهیدی‌پور، کاشفی، فاطمی، احمد ابوالقاسمی و ... شرکت داشتند و این کارشناسی‌ها بیش از یک دهه در جاهای مختلف ادامه داشت.

سیدعلی سرابی:
این طرح تا به مرحله اجرا نرسد، نمی‌توان در مورد آن ادعای کمال کرد، به خصوص که طرح با توجه به جایگاه جمهوری اسلامی و جایگاه قرآن کریم و تلاوت آن تا حد امکان ایده‌آلیستی و آینده‌نگر تهیه شده است
وی تصریح کرد: در سال 1386 و پس از تصویب و اجرای طرح ارزیابی و اعطای مدارک به حفاظ، پیشنهاد طراحی و تصویب ضوابط ارزیابی قراء ‌توسط سازمان تبلیغات اسلامی به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده شد و دوستان فعال قرآنی آن زمان دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با دعوت از حدود 10 نفر از صاحب‌نظران و استادان قرائت قرآن و دست‌اندرکاران این امر، کار تهیه ضوابط را آغاز کردند.

سرابی گفت: در این زمینه نیز تمام سوابق و کارشناسی‌های موجود را برداشتیم و در خدمت تعدادی از استادان و قاریان ممتاز و برجسته از جمله استادان سیدمهدی سیف، سیدمحسن موسوی‌بلده،‌ احمد ابوالقاسمی، مهدی قره‌شیخ‌لو و محمدحسین فریدونی، اقدام به تهیه و تکمیل طرح کردیم.

قائم مقام شورای عالی قرآن گفت: در این مرحله کار حدود شش ماه طول کشید و در مرحله بعدی، پیش‌نویس طرح برای بیش از 30 تا 40 نفر از استادان و قاریان ممتاز و صاحب‌نظران حوزه و دانشگاه برای اعلام نظر ارسال شد که از این تعداد،‌ افراد زیادی طرح را به دقت بررسی کردند و نظرات و ملاحظات قابل توجهی را به صورت مکتوب ارسال کردند.

سرابی بیان کرد: از این جمله می‌توان به استادان ستوده‌نیا،‌ سیدجواد فاطمی‌، حنیفی، عبایی، شهیدی‌پور و دیگران اشاره کرد. مرحله بعدی جمع‌بندی نظرات و ملاحظات استادان و نهایی کردن طرح بود که با تشکیل مجدد کمیته بالا کار نهایی شد.

وی عنوان کرد: در ادامه با توجه به تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سال 1388 و تراکم کارهای این شورا، طرح مذکور مراحل نهایی را در زمستان 1389 طی کرد و در نهایت به تصویب شورای توسعه فرهنگ قرآنی رسیده و ابلاغ شد.

قائم مقام شورای عالی قرآن در پاسخ به این سؤال که آیا شما به عنوان کسی که در مراحل مختلف تهیه طرح بوده‌اید آن‌را جامع و کامل می‌دانید، اظهار کرد: البته استادان بسیار توانمندی از جامعه قاریان معزز قرآن کریم به صورت مستقیم و غیرمستقیم در تدوین این طرح سهیم هستند و در رأس آن رهنمودهای دقیق و تیزبینانه مقام معظم رهبری و در مرحله بعد «مقدم»، رئیس شورای عالی قرآن، در تهیه و تدوین این طرح بیشترین تأثیر را داشته است.

سرابی تصریح کرد: البته این طرح تا به مرحله اجرا نرسد، نمی‌توان در مورد آن ادعای کمال کرد، به خصوص که طرح با توجه به جایگاه جمهوری اسلامی و جایگاه قرآن کریم و تلاوت آن تا حد امکان ایده‌آلیستی و آینده‌نگر تهیه شده است، ‌تا این که با رشد جامعه قرآنی کارآمدی خود را از دست ندهد؛ لذا در خود طرح مکانیسم اصلاح و تکمیل دیده شده و ما از نظرات اصلاحی استادان و صاحب‌نظران عزیز قرائت قرآن در هر چه کامل‌تر شدن طرح استقبال می‌کنیم. 

کد خبر 136355
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز