همشهری‌آنلاین: 365 روز با قرآن تازه ترین کتاب حسین الهی قمشه‌ای ، ادیب و عرفان‌پژوه، در 1050 صفحه از سوی انتشارات سخن به بازار کتاب عرضه شده است.

به گزارش همشهری آنلاین این کتاب چهارمین کتاب از مجموعه 365 روز است که در مجموعه جوانان و فرهنگ جهانی توسط اقای قمشه‌ای تدوین و به بازار کتاب عرضه شده است.

پیش ازاین کتاب 365 روز با سعدی و 365 روز با مولانا و 365 روز با ادبیات انگلیسی از سوی آقای قمشه‌آی تدوین و توسط انتشارات سخن به بازار کتاب عرضه شده بود که عمده این ‌آثار چندین باز تا کنون تجدید چاپ شده‌اند.

more  مقدمه دکتر الهی قمشه‌ای بر کتاب 365 روز با مولانا

more  365 روز با ادبیات انگلیسی؛در قلمرو زرین

به نوشته دکتر حسین الهی قمشه‌ای کتاب «365 روز با قرآن» در قلب مجموعه‌کتاب‌های یاد شده قرار دارد. کتابی که در عرض کتاب‌های دیگر نیست، بکله در طول آنهاست. در این کتاب 365 قطعه کوتاه و بلند از کتاب وحی ، برای آشنایی جوانان با تعلیمات جهانی قرآن  انتخاب شده و به زبانی ساده و البته با بهره‌گیری از تفسیرهای عرفانی و نیز اشعار بزرگان ادب و عرفان توضیح داده شده است.

ghoran ghomsheee

آقای قمشه‌ای در این کتاب کوشیده است،تا تصویری از اطوار گوناگون کلام فارسی آیات را به دست دهد. ترجمه عمده آیات از خود آقای قمشه‌ای است و البته در برخی از آیات هم از ترجمه به گفته خودش«فیاض پدر» هم بهره برده است.

کتاب تفسیر در معنی اصطلاحی کلمه که به تفاسیری چون کشاف و مجمع‌البیان و المیزان و امثال آنها اطلاق می‌شود نیست،بلکه بیشتر انعکاسی از کتاب وحی در ادب و عرفان فارسی و اسلامی است و نگاهی است به قرآن از دیدگاه ادبی،و زیبایی‌شناسی و اخلاقی،‌اجتماعی و عرفانی و بدین مقصود دعوت رسول اکرم و انبیای پیشین در حهت بیدار کردن فطرت انسان‌ها و یادآوری پیوند عاشقی و معشوقی میان انسان و پروردگار تا از این طریق بتوان بهتر  در دل‌های جوانان مفاهیم قرآنی را رسوخ ونفوذ داد.

بر چنین بنیادی مراجع و چشمه‌ای که آقای قمشه‌ای دز تفسیر و شرح آیات از آنها بهره گرفته است،‌تفسیر‌های سنتی نیست،‌بلکه متون ادبیات وحکمت است  که به دلیل تسلط خیره کننده مولف در شرح ابیات از آن مضامین بهره برده شده است.

مطلب ابتدایی کتاب ،‌مقاله بلندی است با عنوان کاروان احمد و بقیه مطالب کوتاه و در حد یک یا دو صفحه کتاب را شامل می‌شود.

روند کار آقای دکتر قمشه‌ای بدین گونه است که ابتدا آیه‌ای یا سوره‌ای را به صورت عربی آورده و در کنارش ترجمه انگلیسی قرآن هم آمده و سپس ترجمه و شرح فارسی آن با توضیحات شیوا و خواندنی خودشان آمده است.

مطالب کوتاه و مختصر است و البته همچنانکه از عنوان کتاب برمی‌آید ،‌365 مطلب و نوشته مختصر و مفید را شامل می‌شود.

ارائه یک واژه‌نامه مختصر و مفید و نیز فهرست موضوعی از دیگر مزایای این کتاب است.

سیصد و شصت و پنچ روز در صحبت قرآن: چاپ اول ،انتشارات سخن،مولف:حسین الهی قمشه‌ای/قطع رقعی گالینگور جلد ورنی،1050 صفحه،‌قیمت:18500 تومان

کد خبر 133395
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز