همشهری آنلاین: پنجاه و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی در حالی شب گذشته، اول مردادماه‌، در شهر کوالالامپور به کار خود پایان داد که نتایج این دوره از رقابت‌ها با نارضایتی هیئت ایرانی شرکت‌کننده در مسابقات همراه بود.

قرآن

حامد شاکرنژاد، نماینده شورای عالی قرآن در پنجاه و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) با انتقاد از نتایج این دوره مسابقات اظهار کرد: قضاوت داوران این رقابت‌ها رضایت‌بخش نبود و با وجود این‌که نماینده ایران در مقایسه با دیگر شرکت‌کنندگان حتی متسابقان مالزیایی، توانمند ظاهر شد؛ به دلیل داوری غیرمنصفانه به‌عنوان رتبه چهارم معرفی شد.

حامد شاکرنژاد در ادامه افزود: مسابقات قرآن مالزی امسال نیز همچون سال‌های گذشته بدون حضور داوران ایرانی برگزار شد و نماینده ایران با این که تلاوت خوبی ارائه داد، به دلیل قضاوت غیرمنصفانه کمیته داوران به حق خود نرسید و عنوان چهارم این رقابت‌ها را کسب کرد.

این قاری بین‌المللی کشورمان تأکید کرد: با توجه به عدم حضور داوران ایرانی، مسئولان کشورمان باید چاره‌ای اندیشیده و برای حل این مسئله تلاش کنند یا این‌که مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی را تحریم کنیم؛ زیرا این رقابت‌ها امتیازی به قاریان ایرانی اضافه نمی‌کند و هر سال نمایندگان ایران از کسب مقام‌های اول تا سوم رقابت‌ها بازمی‌مانند.

نماینده شورای عالی قرآن در مسابقات قرآن مالزی همچنین تصریح کرد: مسئولان ایرانی و هیئت‌های هماهنگ‌کننده باید تمهیداتی بیندیشند که داوران ایرانی در مسابقات قرآن مالزی حضور یابند و اساتید همراه شرکت‌کنندگان بتوانند در این رقابت‌ها به‌عنوان قاری افتخاری قرائت کنند تا توانایی قاریان ایرانی به نمایش گذاشته شود؛ بنابراین برای تحقق این هدف لازم است که از چندین ماه قبل از مسابقات با مسئولان مالزیایی هماهنگی‌های لازم صورت بگیرد؛ زیرا در کشور مالزی حدود شش ماه قبل از برگزاری مسابقات، برنامه‌ها و فعالیت‌های این رقابت‌ها مشخص می‌شود.

حضور مقامات بلندپایه مالزی در مراسم اختتامیه مسابقات

حامد شاکرنژاد در بخش دیگری از سخنان خود درباره مراسم اختتامیه پنجاه و سومین مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی گفت: این مراسم شب گذشته، ساعت 20:30 به وقت محلی با حضور مسئولان بلندپایه مالزی در مرکز تجارت جهانی «پوترا»ی کوالالامپور آغاز شد و با برنامه‌های مختلفی همراه بود.

خبرنگار افتخاری ایکنا در مسابقات قرآن مالزی تأکید کرد: «محمد صلاح‌الدین آبانگ»؛ سروزیر ایالت ساراواک، «محی‌الدین یاسین»؛ معاون نخست وزیر، «جمیل خیر بهارم»؛ وزیر امور اسلامی مالزی، «ماشیتا ابراهیم»؛ معاون وزیر امور اسلامی این کشور و «عبدالحلیم معظم شاه»؛ سلطان ایالت «کداح» مالزی، در مراسم اختتامیه مسابقات قرآن مالزی حضور داشتند.

شاکرنژاد یادآور شد: در آغاز مراسم اختتامیه سرودهای اسلامی و تواشیح برای حاضران پخش شد و سپس رئیس هیئت داوران طی سخنانی از برگزارکنندگان مسابقات و شرکت‌کنندگان قدردانی کرد.

این قاری بین‌المللی کشورمان خاطر‌نشان کرد: در ادامه مراسم اختتامیه این مسابقات نفر اول این دوره از رقابت‌ها که قاری مالزیایی بود، به قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت و سپس «عبدالحلیم معظم شاه»، سلطان ایالت «کداح» مالزی، به همراه همسرش با حضور در جایگاه از نفرات برتر تجلیل کردند.

حامد شاکرنژاد در پایان یادآور شد: با اعلام اسامی نفرات برتر پنجاه و سومین مسابقات قرآن مالزی در بخش آقایان، سلطان ایالت «کداح» مالزی جوایز نقدی و لوح تقدیر را به آنان اهدا کرد و جوایز برترین‌های بخش بانوان نیز توسط همسر این مقام مالزیایی به آنان اهدا شد.

براساس این گزارش، خبرگزاری رسمی مالزی (Bernama) در ایام برگزاری پنجاه و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی، فعالیت‌های این رویداد و رقابت‌های شرکت‌کنندگان را پوشش داد و امروز، دوم مردادماه، با انتشار خبر مربوط به اختتامیه اعلام کرد: «امیررحمان عباس» از مالزی، «سعودی م. گاندیسا» از فیلیپین و «عبدالباسط محمد» از کشور مصر در گروه آقایان به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم این دوره از رقابت‌ها را کسب کردند و در بخش بانوان نیز «ثریا ابوحسن»، قاری مالزیایی، «نور خالده انور» از اندونزی و «نور عزیزه شولیچین» از سنگاپور به ترتیب به عنوان نفرات اول تا سوم معرفی و تجلیل شدند.

برناما همچنین گزارش داد: «حمید عباسی»، نماینده جمهوری اسلامی ایران در پنجاه و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی، نیز رتبه چهارم این مسابقات را در بخش آقایان کسب کرد و نماینده برونئی نیز در بخش بانوان حائز این رتبه شد که جایزه نقدی معادل 1 میلیون و 600 هزار تومان نیز به آن‌ها اهدا شد.

گفتنی است، پنجاه و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن کریم مالزی با عنوان «درک عمیق از وحدت امت اسلامی» از روز شنبه، 25 تیرماه، با حضور 81 قاری از 50 کشور جهان آغاز شد و به مدت 8 شب به طول انجامید. 

کد خبر 141173
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز