همشهری آنلاین: رئیس هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآنی با بیان اینکه آموزش خواندن قرآن از روی مصحف به کودکان برخلاف نظر برخی کارشناسان مانعی ندارد، عنوان کرد:

قرآن

البته اجرای این نوع آموزش منوط به این شرط است که وارد حیطه ویژگی‌های آوایی زبان عربی نشویم.

علی سرابی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآنی، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، با اشاره به اهمیت آموزش قرآن به خردسالان اظهار کرد: با مروری بر مباحث علمی، آموزشی و تربیتی و اصول بنیادین تربیت اسلامی که در قالب احادیث و روایات ائمه اطهار(ع) وجود دارد به اهمیت آموزش قرآن برای کودکان و خردسالان پی می‌بریم.

سرابی با یادآوری اینکه در احادیث و روایات متعددی بر اهمیت آموزش قرآن به خردسالان تأکید شده است، عنوان کرد: آموزش‌هایی که به خردسالان ارائه می‌شود، باید آموزش‌هایی متناسب با گروه سنی آنان باشد و البته صاحب‌نظران و کارشناسان این حوزه نیز به این نتیجه دست یافته‌اند که آموزش قرآن به کودکان باید در قالب مفاهیم انتزاعی باشد، زیرا در این صورت متناسب با درک و فهم کودکان بوده و نه تنها انس و الفت میان خردسالان با قرآن کریم و آموزه‌های قرآنی ایجاد می‌کند، بلکه هیچ آسیبی نیز برای آنان به همراه نخواهد داشت.

وی با اعتقاد بر اینکه شروع برنامه‌های آموزش قرآن در سنین خردسالی و پیش‌دبستانی هیچ مانعی نداشته و حتی توصیه می‌شود، اظهار کرد: آن چه که در بحث آموزش قرآن به خردسالان باید مورد توجه قرار گیرد نوع آموزش‌ها است، البته این آموزش‌ها باید بسیار حساب‌شده و متناسب با درک و توانایی ذهنی کودکان باشد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآنی با اشاره به برخی شیوه‌های آموزشی در آموزش قرآن به خردسالان، یکی از شیوه‌های آموزش قرآن به خردسالان را «آموزش قرائت قرآن از روی مصحف» دانست و عنوان کرد: درباره شیوه «آموزش قرائت قرآن از روی مصحف» نظرات بسیاری از سوی کارشناسان مطرح شده که البته برخی از کارشناسان به صورت جدی، این روش را در آموزش قرآن به خردسالان توصیه کرده و حتی بر تاثیرات مثبت این روش نیز اعتقاد و تأکید دارند.

وی به بیان نظریه درست در شیوه «آموزش خواندن قرآن از روی مصحف» پرداخت و گفت: نظریه درست درباره این شیوه آن است که در دوران پیش‌دبستانی یعنی 5 سالگی آموزش خواندن قرآن از روی مصحف به کودکان هیچ مانع و مشکلی ندارد و البته این امر منوط به این شرط است که وارد حیطه ویژگی‌های آوایی زبان عربی نشده و آموزش‌ها به مخارج حروف کشیده نشود.

سیدعلی سرابی با اشاره به تجربیات برخی مراکز و موسسات قرآنی در بحث زبان‌آموزی به خردسالان عنوان کرد: تجربیات موجود نشان داده مراکزی که طی سال‌های گذشته به آموزش قرائت قرآن از روی مصحف برای خردسالان پرداخته‌اند در کار خود موفق بوده و کودکانی را تربیت کرده‌اند که این کودکان در دوران دبستان نه تنها با مشکلی مواجه نشده بلکه موفقیت‌هایی نسبت به سایر دانش‌آموزان کسب کرده‌اند.

وی در ادامه با یادآوری اینکه پیمایش علمی در شیوه آموزشی قرائت از روی مصحف نداشته‌ایم، گفت: هرچند که تحقیقات میدانی در این حوزه انجام ندادیم، اما همواره شاهد بوده‌ایم که دانش‌آموزی که در دوران پیش از دبستان آموزش قرائت قرآن را می‌بیند در دوران ابتدایی با مشکل خاصی روبرو نشده و به عبارتی این شیوه آموزش هیچ مانعی ایجاد نمی‌کند.

قائم مقام شورای عالی قرآن، با عنوان این مطلب که دوران کودکی بهترین دوران برای فراگیری زبان‌های مختلف است، اظهار کرد: این امر که در تمامی دنیا به اثبات رسیده و بر آموزش زبان‌های مختلف در سنین کودکی نیز تأکید شده است در حوزه آموزش قرآن نه تنها هیچ مشکلی نداشته بلکه فضای انس و الفت میان کودکان با قرآن کریم نیز برقرار می‌کند.

قائم مقام شورای عالی قرآن، ادامه داد: حفظ سوره‌های محدود و آیات منتخب قرآنی به شکل آهنگین همراه با آهنگ مناسب از دیگر شیوه‌های عمومی در آموزش قرآن به خردسالان است که البته از طریق این شیوه آموزشی، خردسالان به راحتی بخش‌هایی از قرآن کریم را حفظ می‌کنند.

وی با اشاره بر لزوم بیان مفاهیم دینی و قابل درک برای خردسالان، یادآور شد: مواردی از جمله؛ اخترام و محبت به والدین، نیکو بودن، دوست شدن با افراد، نیکی کردن، محبت کردن، توجه دادن به مبدأ هستی و... از جمله مفاهیم دینی و قابل درک است که متناسب با نیاز کودکان بوده و باید در قالب‌ها و اشکال مختلف مانند؛ شعر، نقاشی و... به آنان آموزش داده شود.

سرابی با یادآوری اینکه در آموزش قرآن به خردسالان باید بر ایجاد فضای انس و الفت با قرآن تأکید داشته باشیم، یادآور شد: در صورتی که برای آموزش قرآن به خردسالان به دنبال ایجاد یک فضای انس و الفت با قرآن کریم باشیم در آینده می‌توانیم شاهد یک سرمایه عظیم تربیتی باشیم زیرا هنگامی که کودکان با قرآن کریم انس بگیرند، بی‌شک در آینده نیز علاقه بیشتری با قرآن داشته و ارتباط عمیق‌تری با آیات و مفاهیم قرآنی برقرار می‌کنند.

کد خبر 141253
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز