همشهری آنلاین: رئیس نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن اظهار کرد: حجم وسیعی از محصولات در حوزه‌های مختلف قرآنی در جمهوری اسلامی ایران به تولید رسیده که نمایشگاه آینه‌دار مجموعه این تلاش‌ها است و همه می‌توانند به صورت یک‌جا از این مجموعه عظیم مطلع شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور قرآنی و رئیس نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) در مورد زمینه‌های قیام‌های مردمی در منطقه گفت: انقلاب‌هایی که در منطقه اتفاق افتاد، شاید در ابتدا به نظر می‌رسید که دارای منشأ و دست‌مایه اسلامی و قرآنی نباشد، زیرا برخی خیزش‌ها در میان ملت‌ها به بهانه خیلی سطحی صورت می‌گیرد.

وی در ادامه افزود: فردی که در کشور تونس اقدام به خودسوزی کرد، بهانه‌ای بود تا وجود یک سلسله عقده‌های در دل مانده ملت‌ها که بخشی از آن ناشی از تحقیر استکبار نسبت به آنان بود، همچنین ناشی از اعتقاد بر زمین مانده عامه مردم و از این‌که نسبت به اعتقادات آن‌ها بی‌توجهی می‌شود و مردم اصل هویت‌شان که مجموعه عقایدشان است و به این اعتقاد بی‌توجهی می‌شود، این در ناخودآگاه مردم یک عقده ویژه‌ای را ایجاد کرد و منتظر فرصت برای بروز آن بودند.

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور قرآنی اظهار کرد: وقتی ما روند حرکت رو به رشد بیداری اسلامی را مشاهده می‌کنیم، آرام آرام آن ریشه‌های پنهان خود را نشان می‌دهند، شعارهای آن‌ها اسلامی می‌شود، پرچم‌های الله اکبر بالا می‌رود، قرآن‌ها به سر دست‌ها می‌رود و برسینه‌ها گذاشته می‌شود، آیاتی از قرآن به صورت نمادین در دست مردم قرار می‌گیرد و این نشان می‌دهد که این حرکت‌ها درون مایه خود را از اسلام و قرآن کریم گرفته است.

حجت‌الاسلام محمدی تصریح کرد: اگر قرآن کریم چند آموزش برای انسان‌ها داشته باشد، یکی از آن آموزش‌ها و یکی از آن وجوه هدایتی این است که مسلمانان به هیچ وجه زیر ظلم نروند، همان‌گونه که به هیچ وجه نباید ظلم کنند، این نکته بسیار کلیدی است.

وی گفت: یک بخش عظیمی از آیات قرآن کریم دستوراتی است که تحقق شعار نه ظلم کنید و نه ظلم را بپذیرید، دنبال می‌کند و این دستورات در سوره‌های مبارکه انفال، توبه و ... موج می‌زند، این‌ دستورات بازگشت به این موضوع است که ما باید با روحیه ضد ظلم، مقابله با تمام کسانی که انسانیت انسان را هدف قرار گرفته‌اند، در زندگی پیاده کنیم.

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور قرآنی عنوان کرد: انسانیت انسان عبارت است از فطرت، و فطرت هر انسانی الهام گرفته از الهامات قرآنی است، خداوند در قرآن کریم می‌فرماید که «الرحمن علّم القرآن خلق الانسان»، یعنی قبل از خلقت ابدانی انسان خلقت قرآنی انسان شکل گرفته است و به فطرت همه انسان‌ها قرآن تعلیم داده شده، لذا زبان قرآن کریم زبان بین‌المللی است.

حجت‌الاسلام محمدی بیان کرد: به همین خاطر تمام انسان‌ها در آموزه‌های قرآنی با یکدیگر مشترک هستند، به شرطی که فطرت‌ها دست‌کاری نشده باشد، وقتی این تعالیم در انسان وجود دارد، اگر موانع در مقابل انسان‌ها برطرف شود، بازگشت ‌همه به سوی فطرت است، به همین دلیل بیداری اسلامی بزرگ‌ترین نقطه در بازگشت به فطرت پاک انسانی و بازگشت به مجموعه تعالیم قرآنی و تحقق اسم ذکر الهی است.

وی اظهار کرد: مهمترین وصف قرآن کریم ذکر است، ذکر به این اشاره می‌کند که این مجموعه یعنی قرآن کریم یادآوری است، و یادآوری چیزی که از قبل به انسان‌ها داده شده، و بیداری اخیر کشورها در حقیقت بازگشت بزرگ مسلمانان جهان به فطرت پاک است، یعنی تذکر به حقایق الهی که مدت‌ها به دلیل موانع نتوانسته‌اند، بروز دهند.

رئیس نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن تصریح کرد: حضور نمایندگان کشورهایی که در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از چند زاویه قابل تأمل است، یکی این‌که این نمایندگان می‌توانند سفیرانی باشند که نهایت اهتمام جمهوری اسلامی به قرآن کریم را به ملت‌های خود منعکس کنند، برکناری تشیع از قرآن کریم اتهام بسیار بزرگی است و یکی از فلسفه‌های حضور این عزیزان این می‌تواند باشد که اهتمام جمهوری اسلامی را به قرآن کریم را که همه مسلمانان قبول دارند به جهان اسلام منتقل کنند و این کار می‌توان حجم وسیعی از تبلیغات دشمن را بر علیه ما خنثی کند و فضا را به یک سمت دیگری سوق دهد.

حجت‌الاسلام محمدی گفت: دوم این‌که این نمایندگان در تلاش‌ سال‌های گذشته به یک دست‌آوردهایی در حوزه پژوهش، هنر، تبلیغ، تعلیم و تربیت و ... رسیده‌اند و ما می‌توانیم از این دست‌آوردها بهره‌مند شویم، البته این موضوع به صورت متقابل انجام می‌شود و حجم وسیعی از محصولات در حوزه‌های مختلف قرآنی در جمهوری اسلامی ایران به دست آمده که نمایشگاه آینه‌دار مجموعه این تلاش‌ها است و این‌ها می‌توانند به صورت یک‌جا از این مجموعه عظیم مطلع شوند.

وی عنوان کرد: بسیاری از کشورهای اسلامی در مقام مقایسه تحقیر می‌شوند، زیرا حجم تولیدات قرآنی جمهوری اسلامی ایران و فعالیت‌هایی که در این زمینه انجام شده، غیر قابل مقایسه با مجموعه کشورهای اسلامی، البته این یک ادعا است، اما به سهولت قابل اثبات است، به ویژه در حوزه‌های هنری، بدون شک تمام کشورهای اسلامی در مقایسه با ایران در مجموع فعالیت‌های قرآنی آن‌ها کمتر از فعالیت‌های قرآنی در حوزه هنری کشورمان است.

رئیس نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن بیان کرد: یکی از دست‌آوردهای این نمایشگاه نوع ارتباطاتی که در سایه قرآن کریم بین مسلمانان جهان رقم می‌خورد و احساس مودت، محبت و نزدیکی ایجاد می‌شود که در جای خود تحسین برانگیز است، این‌که ما آخرین وضعیت مسلمان را در تعامل با قرآن از زبان نمایندگان کشورهای اسلامی بشنویم و از طریق رسانه‌های ایران اعلام کنیم، خود یک نقطه قوت، تعامل و تفاهم بیشتر است.

حجت‌الاسلام محمدی در پایان افزود: اگر ما در مجموع در بخش پژوهش بتوانیم مجموعه دست‌آوردهای معنوی و محتوایی قرآن کریم را از زبان فارسی خارج کنیم و به زبان‌های زنده جهان ترجمه کنیم و در اختیار مردم جهان قرار دهیم، بزرگترین خدمت را به بشریت کرده‌ایم و نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم نقطه‌ عطف این تعاملات و توجهات است و بخش بین‌الملل نمایشگاه به عنوان یکی از بخش‌های محوری برای توجه دادن، وساطت و ایجاد انگیزه در دستگاه‌های مختلف جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها برای به ظهور رساندن این بخش عظیم از انتقال محتوا است، لذا حضور کشورهای دیگر در نمایشگاه می‌تواند برای کشورهای شرکت کنند و کشور ما مفید باشد. 

کد خبر 143170
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز