دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر: فرارسیدن ماه رمضان، توجه به قرآن را در همه ابعاد افزایش می‌دهد و شاهد حضور این منبع گرانبهای معارف الهی در زندگی مسلمانان جهان و بلکه سایر معتقدان به ادیان دیگر هستیم.

قرائت قرآن

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در ماه رمضان سال‌جاری، توانی فراتر از گذشته را برای رویکرد به قرآن به میدان آورده است.

آموزش علوم قرآنی

هم‌اکنون نزدیک 28‌رشته قرآنی در همه مراکز این سازمان تدریس می‌شود. تنها در فصل بهار و در فرهنگسرای قرآن، 1806‌جلسه آموزشی برگزار شد و به‌طور متوسط بیش از 2هزار نفر آموزش تخصصی دیدند. البته این سازمان، 4مرکز تخصصی دیگر به نام خانه قرآن منطقه7 با 100 قرآن آموز در هر دوره آموزشی، خانه قرآن منطقه 8 با 200 قرآن‌آموز در هر دوره، دارالقرآن شهید مختار سلیمانی در منطقه 18 با 300‌عضو دائم و دارالقرآن بهاران در منطقه 17 هم دارد که رشته‌هایی چون روخوانی، روانخوانی، فصیح خوانی، تجوید، صوت و لحن، حفظ، ترجمه و تفسیر، تدبر، تربیت مربی قرآن و... را آموزش می‌دهند.

برای ارزیابی قرآن‌آموزان همین مراکز تخصصی و نیز سایر فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ، از سال گذشته «جشنواره قرآنی محله‌ها» تدارک دیده شد تا شهروندان تهرانی بتوانند با حضور در آنها، آموزه‌های قرآنی خود را به محک ارزیابی داوران بگذارند؛ جشنواره‌ای که به گفته رئیس فرهنگسرای قرآن، دومین دوره‌اش، در مهرماه شکل خواهد گرفت.

تقدیر از چهره‌های قرآنی

حضور گسترده مراکز سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، لزوم شناسایی و تجلیل از فعالان قرآنی گمنام شهر تهران را فراهم آورده است. در این زمینه و از سال1388 شاهد برپایی جلسات ماهانه «مجمع قاریان قرآنی شهر تهران» در آخرین چهارشنبه هر ماه در مسجد امام‌صادق(ع) در میدان فلسطین تهران هستیم که طی آن از افرادی تقدیر می‌شود که کمتر از آنها در رسانه‌ها و محافل قرآنی نامی شنیده شده است.

البته تقدیر از افراد فعال در حوزه قرآن منحصر به این برنامه نیست و ما شاهدیم که مراکز دیگر، به‌خصوص در ماه رمضان، به این امر اهتمام ویژه نشان داده‌اند که برای نمونه می‌توان به تجلیل فرهنگسرای شهر منطقه12 از 3 قاری بین‌المللی (استادان سعیدیان، غلام نژاد و نوری)، تجلیل از قاری برجسته حاج ولی پوراحمد در دارالقرآن بهاران یا تجلیل از قاریان کوچک دوره‌های قرآن‌آموزی خانه فرهنگ حر، اشاره کرد.

این برنامه‌های تجلیل با برنامه برجسته‌تری در ماه رمضان هر سال به نام «همایش تجلیل از پیشکسوتان، خادمین و چهره‌های قرآنی» با نام «عمری با قرآن» تکمیل می‌شود که امسال و در دهمین دوره آن به همت فرهنگسرای قرآن، از حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، سرکار خانم طیبه یزدی، علی سیاح‌گرجی، بهمن جاهی، محمدرضا صلح‌جو و شهریار بحرانی، تجلیل شد.

رقابت قرآنی کودکان و نوجوانان

تدارک رقابت برمبنای قرآن و مفاهیم قرآنی، یکی از روش‌های بسیار جذاب در عرصه فعالیت‌های فرهنگی است. سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، از بیش از یک دهه پیش و به همت فرهنگسرای قرآن، برنامه «قرآن بخوانید هدیه بگیرید» را به اجرا در آورد که هم‌اکنون در همه مراکز و محافل جمعی و نمایشگاهی به اجرا درمی‌آید و طی آن، افراد و به‌خصوص بچه‌های خردسال یا نوجوان، با خواندن قرآن، هدایایی دریافت می‌کنند. برای این برنامه و تنها در 3 روز نخست نوروز هرسال، علی اکبر توپچی رئیس فرهنگسرای قرآن، آماری بیش از 200‌هزار نفر را دارد که در ماه رمضان بسیار بیشتر می‌شود.

مسابقات قرآنی برای همه مردم

اما این رقابت‌های شیرین، به روش‌های مختلف دیگر در این سازمان پی گرفته شده است. اگر به فرهنگسراها یا خانه‌های فرهنگ یا کتابخانه‌ها و... این سازمان رجوع کنید، حتما نام مسابقاتی چون دومین مسابقه قرآنی «ترنم وحی» از مفاهیم سوره لقمان در فرهنگسرای آفتاب، مسابقه قرآنی «بر آستان جانان» فرهنگسرای خاوران، مسابقه «بهار قرآن» فرهنگسرای گلستان، مسابقه غیرحضوری «نورالهدی» خانه قرآن منطقه8، ... و حتی نخستین مسابقه مکتوب قرآنی رمضانیه ویژه روشندلان را در کتابخانه پندار و فرهنگسرای بهمن خواهید شنید. علاوه بر اینها از سال گذشته، مسابقه «سی جرعه از رمضان» با استفاده از مفاهیم قرآنی برگزار می‌شود که در سال‌جاری آمار هر نوبت این برنامه از مرز 100 هزار شرکت‌کننده فراتر رفته است.

محافل انس با قرآن و جمع‌خوانی

قرآن خوانی در ماه رمضان، امری بسیار نیکو و مورد توجه همه افراد است. این گرایش درونی، سازمان فرهنگی هنری را بر آن داشته که در همه مراکز تحت پوشش، به‌خصوص با حضور گسترده بانوان، برنامه‌های روزانه جزءخوانی قرآن را به اجرا گذارد. علاوه بر این در همه برنامه‌های ترکیبی «بر آستان جانان» که از سال گذشته ابداع و اجرا شد و امسال از 15‌مکان سال پیش به 23 مکان در همه تهران گسترش یافته است، برنامه جمع‌خوانی قرآن حتی در اندازه یک حزب، با حضور پرشور و حرارت شهروندان انجام شده است.

کد خبر 143209

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز