چهارشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۲
۰ نفر

گروه شهری: جشنواره شمسه باید در بخش فعالیت‌های قرآنی به سمتی پیش برود که در پایان این جشنواره 374 دارالقرآن در 374 محله شهر تهران ایجاد شود.

سید محمد هادی ایازی، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در دیدار با دبیران دبیرخانه‌های جشنواره شمسه در بخش قرآن گفت: یکی از کارهای اساسی این جشنواره فعال کردن دارالقران‌های محله‌هاست. از مدیران محله باید بخواهیم دارالقران‌های محله را فعال کنند و با مدیران دارالقران ارتباط برقرار کنند. راه‌اندازی 374 دارالقرآن محلی یکی از مهم‌ترین مطالبه‌های مسئولان شمسه از اعضای ستاد قرآن و زندگی محله است که تا پایان جشنواره باید فعال شده باشند.

ایازی با اشاره به اینکه تشکیل بانک اطلاعات قرآنی تهران از دیگر برنامه‌های مهم جشنواره قرآنی شمسه است، یادآور شد: می‌خواهیم برای شناسایی ظرفیت‌های محلی در حوزه کالبدی و فرهنگی شهر تهران، یک بانک اطلاعات قرآنی تشکیل دهیم. در این بانک اطلاعاتی آمار حافظان، قاریان و گروه‌های تواشیح باید موجود باشد تا بتوان از طریق این بانک اطلاعات برای استفاده در برنامه‌های مختلف شهری با آنها ارتباط برقرار کرد.

وی با تاکید بر اینکه هر فردی که در زمینه قرآنی فعالیتی دارد باید یک وبلاگ قرآنی راه‌اندازی کند گفت: این امر باعث برقراری دیالوگ قرآنی در شهر و فضاهای مجازی می‌شود. تمام اتفاقات قرآنی محله باید در سایت آورده شود. همچنین لازم است همه مجموعه فعالیت‌های قرآنی در قالب یک شبکه اجتماعی شکل بگیرد.ایازی با تاکید بربحث ایجاد هویت برای محلات تهران گفت: همانطور که از نام شمسه برمی‌آید، هر موضوع فرهنگی که می‌خواهیم به آن بپردازیم باید با نگاه شهروند مداری مورد توجه قرار بگیرد. باید بتوانیم هویتی را در سطح شهر تهران و محلات تهران ایجاد کنیم. در گذشته وقتی فردی در تهران می‌گفت بچه پامنارم، پامنار برای خود هویتی داشت. آیا اکنون هم محلات ما از این هویت برخوردار هستند یا نه؟ متأسفانه هویت محله‌ای‌مان در حال از بین رفتن است.

رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره شمسه افزود: جشنواره شمسه جدا از اینکه باید بار فرهنگی برای شهروندان داشته باشد لازم است برای آنها هویت‌سازی‌ کند و آنها را درگیر فعالیت‌های فرهنگی شهر خود سازد. شهرداری تهران به‌طور مستقیم مسئولیت دارد تا به این موضوع بپردازد. ایازی با اشاره به فعالیت‌های شورای‌عالی قرآن در شهرداری تهران اظهار داشت: خوشبختانه تنها موضوعی که شورای‌عالی در شهرداری دارد، قرآن است. رئیس این شورای‌عالی هم دکتر قالیباف، شهردار تهران است. این شورا یک ترکیب 7نفره دارد که در مورد مسائل قرآنی با هم تبادل نظر می‌کنند. به مدیران محله هم گفته‌ایم تا در محلات دارالقرآن‌هایی راه‌اندازی کنند. جشنواره قرآنی شمسه نیز از طریق این مدیران دارالقرآن می‌تواند با مسائل قرآنی محلات در ارتباط باشند.

شهردار منطقه 5 هم که در این نشست حضور داشت در سخنانی گفت: مردم نقش اساسی در هر چه بهتر برگزار شدن جشنواره شمسه ایفا می‌کنند و می‌توانند بسیاری از امور را به دست گیرند. ما 374 محله داریم و بعضی از محلات خیلی وسیع هستند. باید سعی کنیم تبلیغات بیشتری در مناطق انجام دهیم. تابلوهای دارالقرآن در تهران باید همیشه روشن باشند و شاهد رشد چشمگیر فعالیت‌های قرآنی شهروندان تهرانی باشیم.

کد خبر 143996
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز