همشهری آنلاین: تحقیقات کارشناسی بر روی رسم‌المصحف و بررسی نیازهای امروز جامعه، برای کتابت دوباره قرآن توسط خوشنویسان ممتاز ایرانی جهت چاپ قرآنی با نام قرآن جمهوری اسلامی ضروری است.

قرآن

علی رضاییان، هنرمند خوشنویس و برگزیده اولین و دومین جشنواره خوشنویسی جهان اسلام، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) در بیان ارزیابی خود از خط عثمان طه گفت: نوع خط عثمان طه خط نسخ عربی یا عثمانی است و از نظر کیفیت در درجه دوم قرار دارد.

وی افزود: کار تحقیقاتی انجام شده روی تجوید و اعراب‌گذاری قرآن به سفارش دولت سعودی، موجب خلق رسم‌المصحف جدیدی شد که در پی آن رسم‌المشق مورد استفاده عثمان طه طراحی شد و کتابت کلام وحی با پشتیبانی دولت سعودی به وی پیشنهاد شد.

این هنرمند خوشنویس در مورد دلایل شهرت و استقبال از خط عثمان طه گفت: حمایت‌های مالی دولت سعودی در سطح کلان، برای چاپ قرآن‌هایی با خط عثمان طه و توزیع گسترده آن در کشورهای اسلامی موجب فراگیر شدن خط عثمان طه در عالم اسلام شد.

رضاییان افزود: همچنین یکی از دلایل استقبال ناشران ایرانی برای چاپ قرآن با خط عثمان طه، پرداخت نکردن حق‌ چاپ به وی است.

این هنرمند خوشنویس اضافه کرد: چاپ قرآن توسط ناشران ایرانی به صورت افست از قرآن‌های خط عثمان طه صورت می‌گیرد و هیچ نوع هزینه‌ای بابت حق‌ چاپ توسط ناشر پرداخت نمی‌شود.

رضاییان گفت: اینجاست که تنها حمایت‌های دولتی از خوشنویسان ایرانی می‌تواند کتابت خوشنویسان ایرانی را به عرصه رقابت با خط عثمان طه وارد کند.

وی در مورد استفاده از خط استاد نیریزی در چاپ قرآن گفت: خط نیریزی مربوط به 400 سال پیش است و در مقایسه با خط عثمان طه از لحاظ تجویدی ضعیف است و خوانش آن روان نیست. در مقایسه خط نیریزی با خط عثمان طه، فشردگی حروف و کلمات در خط نیریزی به چشم می‌خورد که با ایجاد فاصله در بین حروف می‌توان به رفع این مشکل پرداخت؛ این در حالی است که خط نیریزی از نظر کیفی از خط عثمان طه برتر است.

وی در مورد اصالت خط فارسی و عربی گفت: خط نسخ قدمتی بیش از هزار سال دارد و اصالت هر دو خط فارسی و عربی به یک جا برمی‌گردد. با مرور زمان تغییراتی متناسب با فرهنگ و سلیقه هر خطه بر خط ایجاد شده و بدین طریق تفاوت‌هایی بین دو خط به وجود آمده است که این تفاوت‌ها در نحوه نوشتار برخی حروف و شکل ظاهری آنها نمایان می‌شود.

رضاییان در پایان ضمن حمایت از طرح کتابت قرآن مختص به جمهوری اسلامی تأکید کرد: ارزیابی کاربرد و تأثیرات خط عثمان طه در خوانش صحیح قرآن و استفاده از تجارب اهل فن، تحقیقات کارشناسی و بومی‌سازی رسم‌المصحف برای کتابت دوباره قرآن توسط خوشنویسان ممتاز ایرانی برای چاپ قرآنی با نام قرآن جمهوری اسلامی تنها در سایه حمایت‌های قوی بخش دولتی میسر است.

یادآور می‌شود، علی رضائیان، متولد 1338 و دارای مدرک لیسانس مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف تهران است. وی در اولین و دومین جشنواره خوشنویسی جهان اسلام مقام برگزیده را کسب و لوح تقدیر دریافت کرده و در نمایشگاه‌های مختلف شرکت کرده است. 

کد خبر 145959
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز