همشهری آنلاین: بسیاری از مربیانی که در حال حاضر در مراکز پیش‌دبستانی و مهدهای کودک به آموزش قرآن می‌پردازند، به این دلیل که توانایی لازم در قرائت قرآن را ندارند، در بسیاری از موارد موجب بدآموزی شده و قرائت قرآن را به اشتباه و ناصحیح آموزش می‌دهند.

قرآن

سید‌مهدی سیف، مدرس و کارشناس قرآنی، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، با اشاره به اهمیت آموزش قرآن به خردسالان عنوان کرد: اهمیت آموزش به ویژه آموزش قرآن به خردسالان تا جایی است که در آیات و روایات به این امر تأکید شده و در روایات متعددی نیز سن 7 سالگی، مناسب‌ترین سن برای آموزش بیان شده است.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه کودکان را از همان دوران کودکی باید با قرآن و نماز آشنا کنیم، افزود: بنا به آیات و روایاتی که وجود دارد باید از همان سنین کودکی، کودک را به قرائت قرآن و نماز خواندن عادت دهیم که البته در این میان والدین نقش پررنگ‌تری دارند.

وی با بیان اینکه بنا به آیات و روایات موجود یکی از حقوق فرزندان به والدین آموزش قرآن است، افزود: حق فرزند بر پدر و مادر این است که نام نیک برایش انتخاب کرده، ادب و اخلاق به او یاد دهند و قرآن به او بیاموزند.

کارشناس برنامه ریزی درسی آموزش و پرورش در این بخش از سخنان خود با یادآوری اهمیت آموزش قرآن و نماز به خردسالان و جنبه روان‌شناسی آن عنوان کرد: آموزش قرآن به خردسالان دارای ابعاد مختلفی بوده و آموزش در سنین پایین باید متناسب با ظرفیت کودکان و هم‌چنین توانایی آنان در قرائت و حفظ قرآن کریم انجام شود.

این کارشناس قرآنی در ادامه این بخش از سخنان خود با بیان اینکه در آموزش قرآن به خردسالان باید به مناسب‌سازی آموزش‌ها پرداخت، افزود: مربیانی که به آموزش قرآن برای خردسالان می‌پردازند باید شیوه‌های آموزشی را برای خردسالان مناسب‌سازی کرده و آیات و مفاهیم قرآنی را با نظم خاصی که مناسب گروه سنی کودک است آموزش دهند، زیرا کودکان در چنین شرایطی راحت‌تر یاد می‌گیرند و انس و الفت بیشتری نیز با قرآن کریم پیدا می‌کنند.

وی که از مدرسان روش آموزش قرآن است، با اشاره به ابعاد مختلف آموزش قرآن به خردسالان گفت: یکی از ابعاد آموزش قرآن به خردسالان، قرائت و حفظ قرآن کریم بوده و بعد دیگر آموزش مفاهیم و آموزه‌های قرآنی است که باید در قالب بیان داستان‌ها، آموزه‌ها و مفاهیم قرآنی انجام شود.

این کارشناس قرآنی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر آموزش قرائت و حفظ قرآن به خردسالان، اظهار کرد: یکی از آسیب‌های بزرگی که در این حوزه به چشم می‌خورد، ضعف در مربیان مراکز پیش‌دبستانی و مهدهای کودک است به این معنی که بسیاری از مربیان به دلیل عدم توانایی در قرائت قرآن، نمی‌توانند آن طور که شایسته است قرائت قرآن را به خردسالان آموزش دهند.

وی ادامه داد: بسیاری از مربیانی که در حال حاضر در مراکز پیش‌دبستانی و مهدهای کودک به آموزش قرآن می‌پردازند به این دلیل که توانایی لازم در قرائت قرآن را ندارند نه تنها فعالیت مثبتی در این حوزه انجام نمی‌دهند بلکه در بسیاری از موارد موجب بدآموزی شده و قرائت قرآن را به اشتباه و ناصحیح آموزش می‌دهند و البته در آموزش‌های خود از روش‌های مناسب بهره نمی‌گیرند.

این مدرس قرآن، در ادامه با یادآوری اینکه مربیان پیش‌دبستانی و مهدهای کودک باید توانمندی‌های لازم در حوزه آموزش قرآن به خردسالان را کسب کنند، عنوان کرد: نیاز است تا معلمان در دوره‌های آموزشی شرکت کرده و روش‌ها و شیوه‌های مناسب در آموزش به خردسالان را فراگیرند.

وی در ادامه یادآور شد: وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی که متولی مراکز پیش‌دبستانی و مهدهای کودک هستند باید با انجام برنامه‌ریزی‌های جدی در این حوزه به فکر تربیت مربیان باشند و با برگزاری دوره‌های آموزشی و تخصصی برای مربیان، آنان را به جدیدترین شیوه‌ها و روش‌های آموزشی مجهز کنند و از مربیان بخواهند که در آموزش به خردسالان از جدیدترین روش‌های آموزشی که متناسب با سن و سال کودکان است استفاده کنند.

سیف در ادامه این بخش از سخنان خود عنوان کرد: وضعیت مربیان پیش‌دبستانی و مهدهای کودک در حوزه آموزش قرآن نیازمند بازسازی، اصلاح و بازنگری دارد که این بازنگری و اصلاح باید از سوی وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی انجام شود.

کد خبر 146907
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز