چهارشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: این فروشگاه تقریبا درست مانند یک فروشگاه پرزرق و برق اپل به نظر می‌رسد. دستیاران فروش که تی‌شرت‌های آبی با لوگوی شرکت را به تن دارند، با مشتریان صحبت می‌کنند.

apple

اعلان‌هایی که آی پد 2 را تبلیع می‌کنند روی دیوارهای سفید آویخته شده‌اند. در بیرون فروشگاه، لوگوی مشهور اپل در کنار کلمات "فروشگاه اپل" قرار داده شده است- و این یکی از معدود شواهد بیانگر آن است که کل این فروشگاه تقلبی است.

به گزارش آسوشیتدپرس چین برای مدت درازی به خاطر تولیدانواع تقلبی ابزارهای مصرفی، نرم‌افزارها، لباس‌های برندهای شناخته‌شده شهرت داشته است، اما اکنون این شیادی به حد جدیدی رسیده است- فروشگاه‌های تقلبی اپل.

یک زن آمریکایی که در شهر کومینگ در ایالت یونان زندگی می‌‌کند، گفت که او و شوهرش در طول چند روز گذشته به سه فروشگاه برخورده‌اند که نوع تقلبی فروشگاه‌های واقعی اپل بوده‌اند. او از این فروشگاه‌ها عکس گرفته و آنها را روی بلاگ BirdAbroad منتشر کرده است.

این بلاگر 27 ساله که به شرط ناشناس ماندن سخن می‌گفت، گفت دکوراسیون این فروشگاه‌ها به قدری قانع‌‌کننده است که به نظر میرسید خود کارمندان هم فکر می‌کنند دارند برای شرکت اپل کار می‌کنند.

او در بلاگش نوشت: "پلکان‌های مارپیچ و منطقه نشستن غیرمعمول‌ در طبقه بالا مشخصه کلاسیک فروشگاه‌های اپل است. کارکنان حتی تی‌شرت‌های آبی‌رنگ با نشان اپل به دور گردن را پوشیده بودند."

"اما برخی از چیزها درست نیستند؛ پلکان‌ها خوب ساخته نشده‌‌اند. دیوارها درست رنگ نشده‌‌اند. اپل هرگز نام "فروشگاه اپل" روی تابلوهایش نمی‌نویسد- تننها یک میوه نمادین و درخشنده را روی آنها می‌گذارد."

این سه فروشگاه در فهرست فروشگاه‌های تاییدشده در وب سایت شرکت اپل نیستند. شرکت اپل، سازنده آیفون و سایر وسائل الکترونیکی پرفروش، چهار فروشگاه در چین دارد، دو فروشگاه در پکن و دو فروشگاه در شانگهای- و نمایندگی های رسمی گوناگون در بقیه کشور.

افزایش فروشگاه‌های تقلبی در چین بیانگر پیشرفت کند دولت چین د رمقابله با فرهنگ عنان‌گسیخته بهره‌برداری غیرمجاز و تولید گسترده کالاهای تقلبی است که یک عامل عمده تنش‌زا در ارتباط این کشور با شریکان تجاری‌اش بوده است.

خبرگزاری رسمی چین، شین‌هوا، این ماه گزارش کرد که پلیس بیش از 9000 مظنون را در یک کارزار 9 ماه ضد بهره‌برداری غیرمجاز دستگیر کرده است و بیش از 12000 کارخانه سازنده کالاهای تقلبی را تعطیل کرده است.

دیوان عالی چین نیز در بهار امسال اعلام کرد که دستگاه قضایی این کشور در سال گذشته در بیش از 40000 پرونده مربوط به حق مالکیت فکری که ارزش کلی آنها تقریبا به 1.2 میلیارد دلار می‌رسید، حکم صادر کرده است.

اپل که بازار فروش چین برایش اهمیت زیادی دارد، قرار است تا پایان امسال و فروشگاه دیگر در این کشور- یکی در شانگهای و یکی در هنگ‌کنگ- افتتاح کند.

کد خبر 141319

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز