سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: درگیری میان دو شرکت بزرگ اپل و نوکیا که از یک‌سال قبل در آمریکا آغاز شده بود اکنون به اروپا و انگلیس نیز رسیده و به این ترتیب به نظر می‌رسد که این مناقشه به یک جنگ جهانی تبدیل شده است

درگیری‌ اپل و نوکیا

اختلاف میان خانه کوپرتینو و غول فنلاندی نوکیا در پی عرضه "آیفون" از سوی اپل به بازار تلفن‌های همراه هوشمند در سال 2007 ایجاد شد، اما این اختلاف نظر که زمانی تنها در سطح رقابت در بازار بود از سال گذشته به مراجع حقوقی و قضایی کشیده شد.

در حقیقت درگیری قضایی میان اپل و نوکیا یکسال قبل آغاز شد زمانی که نوکیا اظهار داشت: آیفون اپل حقوق انحصاری نوکیا را درباره ضوابط فناوری‌های بی سیم (WLAN) نقض کرده است.

نوکیا مدعی شد که 10 حق انحصاری این شرکت از سوی اپل نقض شده است و نوکیا در مدت 20 سال بیش از 40 میلیارد یورو در بخش تحقیقات و توسعه این فناوری‌ها سرمایه گذاری کرده بود.

در پی شکایت نوکیا از اپل، شرکت استیو جابز در اقدامی تلافی جویانه از نوکیا به خاطر نقض 13 امتیاز متعلق به اپل به دادگاهی در آمریکا شکایت کرد در این شکایت، اپل مدعی شده بود که نوکیا در ساخت تلفن همراه هوشمند "ان- 97" از این فناوری‌ها استفاده کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، این جنگ که زمانی تنها در آمریکا بود اکنون به اروپا و انگلیس نیز رسیده است به طوریکه وکلای اپل در یک دادگاه محلی در لندن 9 مورد منازعه جدید را درمقابل شرکت فنلاندی مطرح کردند.

نوکیا هیچ نگرانی درخصوص این شکایت جدید نشان نداده و سخنگویان این شرکت با بی اهمیت نشان دادن اقامه دعوی جدید شرکت استیو جابز در اروپا خاطر نشان کردند اتهاماتی که پیش از این اپل در دادگاه‌های مختلف آمریکا مطرح کرده بود اکنون به یک دادگاه انگلیسی عرضه شده‌اند.

نوکیا و اپل تا قبل از سال 2012 نمی‌توانند دلایل ادعاهای خود را در خصوص نقض این امتیازات ارائه کنند بنابراین به احتمال زیاد این دو شرکت می‌توانند تا رسیدن زمان ارائه این مدارک، اختلافات خود را خارج از دادگاه حل کنند.

کد خبر 117614
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز