دوشنبه ۴ آبان ۱۳۸۸ - ۱۴:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: شرکت اپل در سال ۱۹۷۶ توسط استیو جابز و استیو وزنیاک در سلیکون ولی ایالت کالیفرنیا با نام Apple Computers Inc. تأسیس شد

apple

اپل همزمان با شرکت‌هایی نظیر آتاری، رادیو شک و تگزاس اینسترومنتز متولد شد. تمامی این شرکت‌ها در سال‌های اولیه خود تلاش می‌کردند که کامپیوترهای دیجیتال را تبدیل به ابزار خانگی کنند.

اولین محصول اپل، یک کامپیوتر شخصی به نام Apple I بود که استیو وزنیاک آن را با دست ساخته بود. Apple I تنها دارای پرداشگر، RAM و یک خروجی گرافیکی بود و برای اولین بار در کلوب کامپیوتر Homebrew به نمایش گذاشته شد و مدتی بعد به قیمت ۶۶۶.۶۶ دلار به فروش رفت.

در سال ۱۹۷۹ استیو جابز از مرکز تحقیقات شرکت زیراکس که محل ساخت کامپیوتری شخصی به نام Alto بود بازدید کرد. وی از این بازدید برای ساخت نسل کامپیوترهای شخصی "لیزا" و "مکینتاش" الهام گرفت.

اگرچه لیزا با شکست روبرو شد، مکینتاش حضور موفقی در بازار داشت. البته این موفقیت شکست بزرگی برای استیو جابز در پی شد و جابز در سال ۱۹۸۵ توسط مدیرعامل جدید اپل به نام جان سکالی که قبل‌تر در شرکت پپسی کار می‌کرد، کنار گذاشته شد.

برای چند سال عملکرد اپل تحت مدیریت جان اسکالی بسیار موفق بود و زمانی ۱۵ درصد از صنعت کامپیوترهای شخصی را به خود اختصاص داد. این همزمان با موفقیت سیستم عامل، مایکروسافت به نام ویندوز بود.

در این زمان اپل اولین کامپیوتر قابل حمل خود را در سال ۱۹۸۹ معرفی کرد. سرانجام جان اسکالی در سال ۱۹۹۳ در پی شکست کامپیوتر جیبی جدید اپل به نام نیوتون، کنار گذاشته شد.

شرکت اپل

در سال ۱۹۹۷ جابز بعد از حدود یک دهه به اپل بازگشت و با وجود مشکلات زیادی که در سر راه بازسازی اپل داشت، ایده انتشار یک سیستم عامل را مطرح کرد. وی این سیستم عامل را زمانی که در شرکت NeXT کار می‌کرد برنامه نویسی کرده بود.

جابز در سال ۲۰۰۱ دستگاه پخش موزیک iPod را معرفی کرد. با این کار جابز اپل را در مسیر پیشرفت فعلی خود قرار داد و باعث شد تا محصولات اپل تنها منحصر به کامپیوتر نشود و تمام جنبه‌های محصولات الکترونیکی مورد علاقه مصرف‌کنندگان را دربر گیرد.

iPhone، تلفن موبایل شرکت اپل که تلفیقی از سرگرمی، کامپیوتر و نسل جدید ارتباط بود، در سال ۲۰۰۷ به بازار عرضه شد.

تاکنون بیش از ۳۷ میلیون دستگاه آیفون و آی‌پاد تاچ در جهان به فروش رسیده است. آی‌فون و فروشگاه آنلاین نرم‌افزارهای آن یکی از پردرآمدترین محصولات شرکت اپل هستند.

در ۸ ژوئن ۲۰۰۹، اپل نسل جدید آی‌فون به نام iPhone ۳GS را منتشر کرد و قیمت مدل‌های قدیمی تر این محصول را کاهش داد. ۳GS در ظاهر شبیه مدل‌های قدیمی است ولی دارای یک دوربین ۳ مگاپیکسلی و قطب‌نمای دیجیتال خواهد بود.  

استیو جابز در سال ۲۰۰۴ متوجه ابتلای خود به سرطان کبد شد و برای شش ماه از سمت مدیرعاملی اپل کناره گیری کرد و در ۲۳ ژوئن ۲۰۰۹ دوباره به اپل بازگشت.

در اکتبر ۲۰۰۹ اپل اعلام کرد که از محل فروش آی‌فون و لپ‌تاپ، تا سه ماهه قبل از ماه سپتامبر ۱.۶۷ میلیارد دلار سود خالص داشته و سود آن نسبت به همین دوره در سال گذشته ۴۷ درصد افزایش داشته است.

جابز در آگوست ۲۰۱۱ از سمت مدیر عاملی شرکت اپل کناره‌گیری کرد و تیم کوک به این سمت برگزیده شد. استیو جابز  به عنوان رئیس هیئت مدیره اپل باقی ماند. اما سرانجام ۶ اکتبر همان سال به علت بیماری سرطان درگذشت.

کد خبر 93756

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز