همشهری‌آنلاین: اگر پیش بینی های نگران کننده درباره تغییرات اب و هوایی در چین تحقق پیدا کند و در این زمینه تدابیر موثری به کار گرفته نشود، این پدیده طبیعی می‌تواند پیامدهای ناگواری بر بخش کشاورزی چین داشته باشد

China Agriculutre

این تحقیق که تحت سرپرستی شیلونگ پیائو، کارشناس مسائل زیست محیطی دانشگاه پکن صورت گرفته و نتایج ان در مجله نیچر منتشر شده است، در عین حال خواستار آن شد که درباره خطرات ناشی از تغییرات زیست محیطی که چین را تهدید می‌کند، مبالغه گویی نشود.

نتایج این تحقیق هشدار دهنده در شرایطی منتشر می شود که یک ماه دیگر قرار است نشستی درباره تغییرات آب و هوایی تحت نظارت سازمان ملل متحد در شهر تیانجین برگزار شود. این اولین بار است که چین یعنی بزرگ ترین تولید کننده گازهای گلخانه ای در جهان، میزبان نشستی بین المللی در زمینه تغییرات اب و هوایی خواهد بود.[آشنایی با چارچوب کنوانسیون تغییرات اقلیمی]

پس از نشست بین المللی اب و هوا که در دسامبر سال 2009  بدون نتیجه در کپنهاگ برگزار شد و یک ناکامی بزرگ برای جامعه بین المللی در زمینه اب و هوایی رقم خورد، بسیاری از کشورها و سازمانها انگشت اتهام را به طرف چین دراز کردند.

نتایج تحقیق منتشر شده در مجله نیچر نشان می دهد که دمای هوا در دهه های اخیر در چین به طور ملموس افزایش یافته و از سال هزار و نهصد و شصت تا کنون یک ممیز دو دهم درجه سانتیگراد بالا رفته است. طبق نتایج این تحقیق، در این فاصله زمانی، روزهای گرم سال در چین افزایش یافته و از شمار روزهای سرد سال کاسته شده است، یخچالها در حال اب شدن است و موارد خشکسالی در این کشور افزایش یافته است. در این تحقیق اعلام شد بارانهای سیل اسا و طغیان رودخانه ها در سال هزار و نهصد و نود و هشت پنج میلیون خانه را در حوزه یانگ تسه تخریب کرد و در سال دو هزار و ده نیز مشکلات زیادی برای دویست و سی میلیون نفر در این کشور به وجود اورد. این تحقیق چشم انداز نگران کننده ای را درباره وضع زیست محیطی چین به تصویر می کشد و در عین حال درباره اثار منفی تغییرات اب و هوایی بر اقتصاد این کشور نیز هشدار می دهد. در این تحقیق امده است چین در سالهای اخیر رشد اقتصادی چشمگیری را داشته است اما تنها هفت درصد از زمینهای کشاورزی قابل کشت جهان را برای تامین غذای بیست درصد از جمعیت جهان در اختیار دارد و این خطر وجود دارد که بخش کشاوزی چین در سالهای اینده تحت تاثیر تغییرات اب و هوایی خسارتهای گسترده ای ببیند. مشکل اساسی که چین احتمالا در اینده با ان روبرو خواهد شد، کمبود اب خواهد بود.

مناطق شمالی چین خشک و کم اب و مناطق جنوبی ان پرباران و مرطوب است

اما بخش عمده زمین‌های قابل کشت در چین در مناطق حدفاصل شمال و جنوب این کشور قرار گرفته اند و منابع اب و فعالیتهای کشاورزی این مناطق به شدت تحت تاثیر تغییرات اب و هوایی قرار می گیرد.

در خوش بینانه ترین حالت باید گفت میزان بهره وری کشاورزی در چین از حالا تا سال دو هزار و پنجاه ثابت خواهد ماند اما در بدبینانه ترین حالت کارشناسان پیش بینی می کنند که میزان تولید برنج در این کشور بین چهار تا چهارده درصد، گندم بین دو تا بیست درصد و ذرت حتی تا بیست و سه درصد نسبت به میانگین تولید این محصولات در فاصله سالهای هزار و نهصد و نود و شش تا دو هزار ، کاهش خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری شینهوا از پاریس، این گزارش یاداوری کرده است که گروه کارشناسی بین دولتی در زمینه محیط زیست وابسته به سازمان ملل متحد،‌ پیش بینی کرده است که دمای هوای زمین از امسال تا سال دو هزار صد در چین بین یک تا پنج درجه سانتیگراد افزایش خواهد یافت.

به همین علت کارشناسان تاکید می کنند که از همین حالا باید سامانه هایی تهیه شود که با استفاده از انها بتوان تغییرات اب و هوایی را دقیقتر پیش بینی کرد و راههای موثری برای مقابله با آن‌ها پیدا کرد.

کد خبر 115822

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز