یکشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۲۲:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: توفان حاره‌های آیرین روز یکشنبه 28 اوت (6 شهریور) با باد و باران شدید نیویورک را درنوردید و آب دریا را به درون خیابان‌های منهتن فرستاد.

Irene

اما ظاهرا این شهر توانست از بدترین پیامدهای احتمالی- قطع برق گسترده، شکسته شدن پنجره‌های آسمانخراش‌ها و سیلاب شدید- در امان بماند اما به گزارش آسوشیتدپرس با این وجود هنوز میلیون‌ها نفر در شمال شرق آمریکا بدون برق مانده‌اند و تخمین‌های اولیه از میلیاردها دلار خسارت خبر می‌دهد. دست کم 18 نفر در نتیجه توفان مرده‌اند.

در محله منهتن، امواج آب از لنگرگاه جلوی "مرکز تبادل تجاری نیویورک" که در آن طلا و نفت معامله می‌شود، گذشتند و سیلابی به ارتفاع 30 سانتیمتر تاکسی‌های زرد شهر را در برگرفت. در حالیکه توفان به سمت شمال به سوی منطقه نیوانگلند حرکت کرد، مقامات شهر نیویورک ابراز خوش‌بینی محتاطانه‌ای کردند.

مایکل بلومبرگ، شهردار نیویورک، گفت: "در مجموع وضعیت‌مان خوب است." بلومبرگ دستورات درباره تخلیه 370000 نفر از ساکنان شهر را که در یکشنبه بعدازظهر صادر شده بود، لغو کرد. هنوز روشن نیست که متروی نیویورک قادر به شروع کار هست یا نه، اما بازار سهام نیویورک آماده گشوده شدن در روز دوشنبه است.

بزرگترین شرکت برق نیویورک، Consolidated Edison، توجه به این که برای حفظ تجهیزاتش مجبور به قطع برق نشده بود، ابراز خوش‌بینی کرد.

موزه 11 سپتامبر، بخش اصلی در محل بازسازی مرکز تجارت جهانی بر روی توئیتر اعلام کرد که هیچکدام از یادمان‌هایش از دست نرفته است.

سرعت بادهای آیرین در نیویورک به 95.5 کیلومتر بر ساعت کاهش یافت که بسیار پایین‌تر از حد سرعت 119 کیلومتر بر ساعت که تندباد (توفان اقیانوسی) را از توفان حاره‌ای (موسمی) جدا می‌کند.

اما این سیستم توفانی هنوز وسعت و قدرت زیادی دارد و به شکل عدد 6 انگلیسی بر روی شمال شرق آمریکا قرار دارد و کل سیستم با سرعت دو برابر روز پیش در حال حرکت است.

توفان آیرین باعث شد که 4 میلیون خانه و محل کار در آمریکا بدون برق بمانند. خسارت بیمه‌ای آیرین تاکنون بین 2 تا 3 میلیار دلار برآورد شده است، و ممکن است در نهایت به 7 میلیارد دلار برسد. این میزان خسارت کمتر از حدی است که پیش‌بینی می‌شد و احتمال تاثیر چندانی بر اقتصاد 14 تریلیون دلاری آمریکا نخواهد گذاشت.

کد خبر 144328

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز