مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: شاتل دیسکاوری به عنونان پرسفرترین سفینه فضایی جهان چهارشنبه 9 مارس از مدار زمین برای آخرین بار به زمین بازگشت و با پایان یافتن دوره کاری آن در مسیری جدید به موزه خواهد رفت.

discovery 3

به گزارش آسوشیتدپرس بندر فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا در هنگام فرود دیسکاوری مملو از کارکنان برنامه شاتل، روزنامه‌نگاران و حتی بچه‌های مدرسه‌ای بود که مشتاق بودند این لحظه تاریخ‌ساز را ببینند.

شش فضانورد سوار بر دیسکاوری با این درک گزنده که دیگر هیچکس دیسکاوری را نخواهند راند، چک‌لیست‌‌های فرود را انجام دادند.

آنها گفتند در حین این ماموریت 13 روزه برای تحویل محموله به ایستگاه فضایی انتظار داشتند لحظه فرود آمدن در باند برای‌شان سخت‌ترین زمان برای‌شان باشد.

دیسکاوری سه دقیقه مانده به ظهر به وقت شرق امریکا در کیپ کاناورال فرود امد.

حتی پس از آنکه شاتل‌های ایندور و آتلانتیس آخرین سفرهای فضایی‌شان را انجام دهند، شاتل دیسکاوری با 39 ماموریت، 238 میلیون کیلومتر سفر، 5830 بار چرخش به دور زمین و 365 روز گذراندن در فضا رکورد دار سفینه‌های فضایی باقی خواهد ماند.

دیسکاوری با کنار گذاشتن برنامه 30 ساله شاتل بوسیله ناسا و شروع برنامه سفرهای بین‌سیاره‌ای، دوران بازنشستگی‌اش را آغاز خواهد کرد.

ناسا تخمین می‌زند چندین ماه کار لازم خواهد بود تا سه موتور اصلی دیسکاوری برداشته شود و همه گازهای خطرناک از آن خارج شوند- تا بعد شاتل به موسسه اسمیتسونین در واشنگتن فرستاده شود تا در این موزه به نمایش درآید. برای رسیدن به این موسسه دیسکاوری بر روی یک جامبوجت مسافتی 1200 کیلومتری را طی خواهد کرد.

دیسکاوری در سال 1984 به دنبال شاتل‌های کلمبیا و چلنجر ساخته شد، در سال 1990 تلسکوپ هابل را به فضا برد،‌ اولین شاتلی بود که به ایستگاه فضایی میر متصل شد، و اولین خلبان شاتل زن را در سال 1995 به فضا برد، و در سال 1988 جان گلن - اولین آمریکایی که به مدار زمین رفته بود- را دوباره به فضا برد.

دیسکاوری اولین شاتلی بود که در سال 1988 و 2005 پس از انفجارهای چلنجر و کلمبیا به فضا فرستاده شد. و 13 بار - بیش از هر سفینه فضایی دیگری- به ایستگاه فضایی بین‌المللی رفت. دیسکاوری در آخرین سفرش یک محفظه ذخیره جدید حاوی تجهیزات و یک روبات انسان‌نما را به ایستگاه تحویل داد.

هدف آینده ناسا بر اساس دستور رئیس‌جمهور آمریکا فراتر رفتن از سفرها به مدار پایینی کره زمین است. هدف فرستادن فضانوردان به یک سیارک و بعد در دهه بعدی به مریخ است. ناسا آنقدر بودجه ندارد تا هم این هدف را تحقق بخشد و هم برنامه شاتل را حفظ کند. در نتیجه پرواز شاتل‌ها این تابستان پس از 30 سال به پایان خواهد رسید.

فضانوردان آمریکایی از این پس با استفاده از سفینه‌های روسی به ایستگاه فضایی خواهند رفت، تا زمانی که شرکت‌های خصوصی سرویس تاکسی مداری خود را به راه بیندازند.

کد خبر 130148

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز