همشهری آنلاین: شاتل دیسکاوری ناسا خود را برای آخرین سفر زندگی آماده می‌کند،‌ این شاتل قرار است بر پشت یک بوئینگ 747 به موزه اسمیتسونیان در واشنگتن منتقل شود.

تکنسین‌های ناسا در مرکز فضایی کندی در فلوریدا قصد داشتند این ماموریت را دو روز گذشته به پایان برسانند اما به رسم همیشگی پرواز شاتل‌ها که شرایط آب و هوایی آنها را به تاخیر می‌انداخت به دلیل وجود بادهای شدید این ماموریت متوقف شد.

شاتل دیسکاوری که اولین پروازش را در سال 1984 انجام داده است پس از انجام آخرین ماموریتش در فوریه سال گذشته به منظور انتقال قطعات حیاتی و ضروری به ایستگاه فضایی بین‌المللی بازنشسته شد.

قرار است شاتل دیسکاوری جایگزین شاتل "انترپرایس" که هم‌اکنون در موزه اسمیتسونیان در معرض نمایش قرار دارد شود و در مقابل انترپرایس پس از انتقال به فرودگاه بین المللی JFK راهی موزه هوا فضای نیویورک شود.

دیسکاوری روز گذشته به کمک یدک‌کش‌ها از ساختمان اصلی مرکز فضایی کندی بیرون کشیده شد و بر روی جرثقیلی که وی‍ژه قرار دادن شاتل بر روی هواپیمای حامل شاتل طراحی شده است،‌ قرار گرفت.

تکنسین‌ها باید دیسکاوری را به زنجیر فلزی زرد رنگ بزرگی وصل می‌کردند و دماغه آن را برای آماده سازی برای بالاکشیدن چرخ‌های شاتل،‌ پیش از آنکه بادهای شدید شاتل 176 هزار پوندی را حرکت دهد،‌ بالا می‌کشیدند. مرحله اول این پروژه به خوبی انجام گرفت اما مرحله دوم آن،‌ یعنی بالا کشیدن کل شاتل ناکامل باقی‌ماند زیرا شدت بالای باد می‌توانست موجب حرکت دادن شاتل شود از این رو تکنسین‌ها صبح امروز دوباره این فرایند را آزمایش کردند.

انتظار نمی‌رود شاتل دیسکاوری زودتر از روز سه شنبه به سمت واشنگتن پرواز کند. شاتل دیسکاوری قدیمی‌ترین شاتل ناسا طی دوران فعالیت خود 39 پرواز فضایی ظی 27 سال انجام داده است. تمامی قطعات ارزشمند این شاتل پیش از آغاز آخرین سفر زندگی‌اش به سمت واشنگتن از آن جدا شده است.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۸ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۷