دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین-زهرا ابراهیمی: چند روزی بیشتر به برگزاری جلسه شورای امنیت سازمان ملل باقی نمانده است. تمام تلاش آمریکا و کشورهای غربی بر آن است تا کشورهای عضو شورای امنیت را برای چهارمین بار به تحریم ایران متقاعد کنند.

ممکن است چهار کشور از پشتیبانی قطعنامه جدید سازمان ملل که انتظار می رود تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع کند، خودداری کنند. این وضعیت باعث شده تلاش های غرب برای نمایش اتحاد بین المللی خود با مشکل روبرو شود.

چین مایل به وضع تحریم های جدید علیه ایران نیست. برزیل، ترکیه، و لبنان نیز علائمی نشان داده اند که از احتمال خودداری آنها از دادن رأی مثبت به تحریم های جدید علیه ایران حکایت دارد.

تصویب قطعنامه جدید به 9 رأی از 15 رأی اعضای شورای امنیت نیاز دارد. اما امریکا و متحدانش مایلند که قطعنامه تحریم با اکثریت قاطع همه اعضا به تصویب برسد تا ایران را متقاعد کنند که در صورت ادامه کار بر روی برنامه هسته ای، با انزوای سیاسی و اقتصادی روبرو خواهد شد.

در حال حاضر علاوه بر 5 عضو دائمی دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل کشورهای اتریش، بوسنی و هرزگوین، گابن، ژاپن، مکزیک، نیجریه و اوگاندا، برزیل، ترکیه و لبنان نیز دراین شورا حضور دارند.

درمیان این کشورها ترکیه و بخصوص برزیل از اهمیت خاصی برخوردارند. زیرا رابطه صمیمانه آنها با تهران و انگیزه‌شان برای همکاری هسته ای با تهران می تواند مانع از همراهی با کشورهای متحد غرب شود. به همین دلیل اخیرا ویلیام برنز فرد شماره سه وزارت خارجه امریکا به برزیل اعزام شد و قراراست کلینتون نیز هفته آینده به این کشور سفر کند تا مقامات برزیل را راضی به همکاری با کشورهای غربی نماید.

در پی سفر  اخیر احمدی نژاد به برزیل ، لویس ایناسیو داسیلوا رئیس جمهور برزیل، نیز که سعی می کند موقعیت دیپلماتیک کشور خود را با نشان دادن استقلال از ایالات متحده به رخ بکشد، قصد دارد در سال جاری میلادی از ایران دیدار کند.

ترکیه هم که به عنوان همسایه ایران صاحب تجارت سالانه 10 میلیارد دلاری با جمهوری اسلامی است، اعلام کرده تحریم های اقتصادی به ندرت کارآیی دارند و احتمال دستیابی به توافق از طریق مذاکره هنوز وجود دارد؛ در اینصورت، دیگر نیازی به وضع تحریم ها نیست.
لبنان هم که از نظر سیاسی دولتش در وضعیت شکننده ای قرارداشته و به حمایت سوریه و حزب الله لبنان نیاز دارد برای همراهی با غرب و تحریم علیه ایران مشکل خواهد داشت.

دراین میان چین مهمترین کشوری است که می تواند درمقابل تصویب قطعنامه بایستد. حق وتو کارامدترین وسیله جلوگیری از هرگونه مصوبه ای درشورای امنیت سازمان ملل است. چین علناً اعلام کرده است که پیگیری گفتگو با ایران را به سختگیری های اقتصادی جدید ترجیح می دهد.

با وجود موضع سرسختانه چین دربرابر هرتحریمی علیه ایران تحلیل گران سیاسی می‌گویند:

کنار آمدن بی و سر صدای چین با دو ضربه بین المللی به ایران در هفته گذشته، ممکن است نشان از نرم‌تر شدن موضع آنها باشد.

هفته گذشته کارگروه ویژۀ عملیات مالی در پاریس (اف- اِی- تی- اف)،یک سازمان چند دولتی، معیارهای جهانی برای مبارزه با پولشوئی و حمایت مالی از تروریسم را تنظیم کرد و ایران را در فهرست سیاه کشورهای خطاکار قرارداد. عضو چینی در این سازمان ، مانع از قرار گرفتن نام ایران در این فهرست سیاه نشد.

ضمناً چین درخصوص آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی هسته ای که یوکیو آمانو آن را تنظیم کرد و درآن ایران متهم به تلاش برای نظامی کردن برنامه هسته ایش شد موضعی نگرفت .

ناظران بین المللی براین باورند که ممکن است مواضع اخیر روسیه و بویژه چین درمخالفت با تحریم‌های شدید علیه ایران درنهایت به تنظیم قطعنامه ای ملایم تر علیه ایران منجر شود، تا روسیه و چین نیز آن را امضا کنند. این سیاست می تواند هم فشارها برچین و روسیه را کاهش دهد و هم مفاد قطعنامه را آنقدر ضعیف کند که برای ایران از کارایی کمتری برخوردار شود.

کد خبر 102494

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز