همشهری آنلاین: وزیر خارجه ایران ضمن ابراز تمایل برای مبادله سوخت، زمان بندی، مکان و کمیت را سه جزو مهم بری مبادله اورانیوم خواند.

خبرگزاری مهر به نقل از شینهوا گزارش داد: منوچهر متکی که در نشست امنیتی مونیخ شرکت کرده ضمن تاکید بر حق ایران برای برخورداری از برنامه هسته‌ای صلح آمیز ابراز امیدواری کرد تا در آینده نه چندان دور توافقی برای مبادله سوخت بین ایران و غرب بدست آید.[متکی برای شرکت در کنفرانس امنیتی به مونیخ رفت]

وی گفت: مهمترین مسئله در این زمینه اراده و خواست سیاسی است و من به شخصه بر این باورم که این اراده سیاسی وجود دارد.

متکی با اشاره به اظهارات روز سه شنبه 13 بهمن رئیس جمهوری ایران درباره تبادل سوخت افزود: در این لحظه، زمان بندی و مکان و کمیت سه عنصر مهم برای توافق برای مبادله اورانیوم هستند.[آمادگی ایران برای معاوضه سوخت هسته‌ای]

وی گفت: پیشنهاد به این معنی است که قدرت‌های جهان حق ایران را برای برخورداری از برنامه هسته‌ای صلح آمیز برسمیت بشناسند.

وی بدون اشاره به مکانی که این مبادله باید صورت گیرد افزود: مقدار[اورانیوم مورد مبادله] باید از سوی طرفی که می‌خواهد اورانیوم غنی شده را استفاده کند تعیین و اعلام شود و این مقدار بر اساس نیاز ما اعلام خواهد شد.

وی همچنین افزود: باید تضمینی باشد که اورانیومی که با درجه غنای 3.5 درصدی داده می‌شود قطعاً با غنای 20 درصد بازگردانده ‌شود.

پس از آنکه مبادله اورانیوم در داخل ایران و خارج از این کشور از سوی طرفین رد شد، منوچهر متکی در نشست "گفتگوی منامه" جزیره کیش را به عنوان مکانی برای مبادله اورانیوم پیشنهاد داد که تاکنون غرب به این پیشنهاد واکنشی نشان نداده است.

کد خبر 101070

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز