گروه سیاسی: محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری ایران سه‌شنبه شب اعلام کرد که ایران آمادگی دارد تا براساس طرح پیشنهادی آژانس، اورانیوم غنی‌شده خود را در ازای دریافت سوخت هسته‌ای به خارج از کشور ارسال کند

به گزارش خبرگزاری‌ها، احمدی‌نژاد با اشاره به اشکالات فنی موجود در مبادله سوخت 20 درصدی گفت: اخیرا دوباره پیغام‌هایی از سوی کشورها داده شده که گفتند بیایید بنشینید صحبت کنیم و حتی سوخت شما در ایران بماند و ما سوخت مورد نیاز شما را درست می‌کنیم و با شما مبادله می‌کنیم، هر چند اگر ما سوختمان را بدهیم واقعا مشکلی ندارد که بعضی‌ها بی‌خودی سر و صدا کردند.

احمدی‌نژاد گفت: بنده مطمئن شدم که این کشورها می‌خواهند این تقابل را به تعامل تبدیل کنند و این چیز خوبی است و ما از اول با آنها دعوا نداشتیم و آنها دعوا درست کردند در حالی که ما کار خودمان را داشتیم انجام می‌دادیم.

دولت آمریکا در واکنش به سخنان احمدی‌نژاد درباره غنی‌سازی اورانیوم اعلام کرد که چنانچه ایران به اجرای توافقنامه ارسال اورانیوم غنی‌شده خود با درصد پایین به خارج از این کشور برای انجام فرآوری‌های لازم تمایل دارد باید به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کند.

بنا بر این گزارش، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهادی را مطرح کرده بود که براساس آن ایران اورانیوم غنی‌شده با درصد پایین خود را در ازای دریافت میله‌های سوختی برای تولید ایزوتوپ‌های پزشکی به خارج از این کشور ارسال کند.

فیلیپ کرولی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: نشستی برگزار خواهد شد تا بتوانیم این مسئله را حل کنیم که آیا این یک پیشنهاد جدی است و از طریق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح خواهد شد یا خیر. وی افزود: چنانچه ایران جدی است، می‌تواند به آژانس اطلاع دهد که آمادگی پذیرش این پیشنهاد مطرح شده را دارد.

آمریکا همچنین اعلام کرد که امیدوار است ظرف چند روز آینده با چین و 4 کشور دیگر درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران برای کاهش شکاف با پکن بر سر لزوم تحریم علیه تهران مشورت کند.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه هم14بهمن اعلام کرد که روسیه از موافقت ایران با پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص خروج اورانیوم به کشورسوم جهت استفاده در نیروگاه اتمی استقبال می‌کند.

وی در کنفرانسی مطبوعاتی در پاسخ به پرسش خبرنگاران گفت: اگر ایران آمادگی آن را داشته باشد که به توافقات قبلی باز گردد، ما از آن استقبال خواهیم کرد.

مقام‌های انگلیسی هم اعلام کردند که آمادگی ایران برای انتقال اورانیوم به خارج از کشور را به‌عنوان نشانه‌ای مثبت ارزیابی می‌کنند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد که چنانچه ایران برای پذیرش پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره مبادله اورانیوم آمادگی دارد، منتظر هستیم تا موضع شفاف خود را به این نهاد هسته‌ای اعلام کند.

در این بیانیه همچنین آمده است: پذیرش پیشنهاد آژانس توسط ایران، نشانه‌ای مثبت از تمایل این کشور برای همکاری با جامعه جهانی درباره مسئله هسته‌ای است.
وزارت خارجه انگلیس همچنین اعلام کرد: ولی این موضع‌گیری لزوم برگزاری گفت‌وگوهای بیشتر بین ایران و اعضای گروه 1+5 را منتفی نمی‌کند و این گفت‌وگوها برای بررسی مسئله هسته‌ای ایران ضروری به‌نظر می‌رسد.

فرانسه، برزیل و کشوری آسیایی

رئیس سازمان انرژی اتمی با رد توافق نهایی ایران با کشورهای توانمند درتولید سوخت 20درصد برای مبادله اورانیوم غنی شده، از فرانسه و برزیل و یک کشور آسیایی یاد کرد.علی‌اکبر صالحی درباره اخباری که حاکی از توافق ایران با کشورهای فرانسه و برزیل برای مبادله سوخت 20درصد است،

به ایلنا گفت: زمانی که گفته می‌شود گفت‌و‌گو با کشورهای توانا در تولید سوخت هسته‌ای ادامه دارد یعنی اگر توافقی حاصل شده بود اعلام می‌کردیم.او ادامه داد: رایزنی‌های ایران با کشورهای موردنظر همچنان ادامه دارد و زمانی که به سرانجام برسد اطلاع رسانی خواهیم کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش که علاوه بر برزیل و فرانسه، ایران با کدام یک از کشورهای جهان برای مبادله سوخت هسته‌ای وارد مذاکره شده است، اظهار داشت: کشورهای بسیاری طرف گفت‌و‌گوی ایران برای مبادله سوخت هسته‌ای هستند که یکی از آنها کشوری از منطقه آسیاست.

وی در رابطه با این موضوع که آیا این کشور آسیایی ژاپن است، گفت: اجازه بدهید دیگر در این مورد صحبت نکنم. پیش از این نام ژاپن نیز در میان اخبار غیررسمی برای مبادله سوخت هسته‌ای 20درصد، شنیده شده بود.

کد خبر 100973

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز