گروه سیاسی: دیپلمات‌های 1+5 در حالی 26دی در نیویورک گردهم آمدند که آخرین اخبار از بی‌نتیجه بودن این اجلاس حکایت دارد.

نقطه عطف اختلافات نمایندگان آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان مخالفت شدید چین و روسیه با اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران بود.

بر خلاف سایر کشورها که در سطح مدیرکل وزارت خارجه، در نشست شرکت می‌کنند، چین نماینده‌ای رده‌پایین به اجلاس نیویورک فرستاد که این به منزله عدم‌حمایت این کشور از وضع هر نوع تحریم جدیدی علیه ایران است.

شدت اختلافات اعضای 1+5 در جلسه26 دی تا آنجا بود که تحلیلگران در بدو آغاز این جلسه به صراحت اعلام کردند که انتظار نتیجه خاصی را از این جلسه ندارند.

تحریم‌هایی که آمریکا به دنبال آن است بیشتر متوجه بخش‌های بیمه، مالی و تسلیحاتی ایران خواهد بود.

آمریکا اعلام کرده است درصورتی که ایران پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای مبادله اورانیوم غنی شده با خلوص پایین این کشور با سوخت رآکتور هسته‌ای را نپذیرد، تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال خواهد کرد.

ایران در مقابل به کشورهای غربی برای تامین سوخت رآکتور اتمی تهران یک مهلت یکماهه داده است. ایران اعلام کرده درصورت عدم‌پاسخ کشورهای غربی به پیشنهادهای این کشور برای خرید یا تبادل سوخت، رسما تولید سوخت مورد نیاز خود با اتکا به متخصصین فنی کشور را آغاز خواهد کرد.

روزنامه نیویورک تایمز،26 دی و در آستانه جلسه 1+5 در تحلیلی با اشاره به شکاف بزرگ 6 کشور مذاکره‌کننده با ایران نوشت که چین خواستار زمان و صبر بیشتر برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید بر سر برنامه هسته‌ای ایران است و به دفعات تحمیل تحریم‌های اقتصادی را زمان مناسبی ندانسته است.

روس‌ها هم- اگرچه کمتر از چینی‌ها- با تحریم ایران لااقل در شرایط کنونی چندان موافق نیستند؛ چه آنکه ویتالی چورکین نماینده دائم روسیه در شورای امنیت نیز از آمریکا و متحدان این کشور خواسته است که احساساتی نباشند و صبر و شکیبایی پیشه کنند.

پیش‌بینی‌ها حاکی از احتمال رای ممتنع روسیه و چین در جلسه شورای امنیت است. علاوه بر مخالفت تلویحی چین و روسیه،  ترکیب شورای ۱۵نفره شورای امنیت - متشکل از 5 عضو دائم و 10 عضو غیردائم این شورا - نیز به‌صورت بالقوه مانع بزرگی در تصویب قطعنامه جدید تحریم اقتصادی علیه ایران به شمار می‌رود.

برای تصویب یک قطعنامه در شورای امنیت - درصورتی که این قطعنامه از سوی یکی از اعضای دائم شورای امنیت وتو نشود- ۹کشور عضو شورای امنیت باید با آن موافقت کنند که وجود کشورهایی چون ترکیه، لبنان، نیجریه و  برزیل،  در کنار چین و روسیه، به دست آوردن ۹رای موافق در شورای امنیت توسط کشورهای حامی تحریم‌ها را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

در دومین قطعنامه‌ای که شورای امنیت در بحث هسته‌ای علیه ایران تصویب کرد، اندونزی نماینده وقت شورای امنیت به هنگام رای‌گیری رای ممتنع داد و با توجه به ترکیب کنونی شورای امنیت - که اعضای غیردائم آن هر دوسال یک بار تغییر می‌کنند- مخالفان تحریم ایران، بیش از گذشته است.

کد خبر 99634

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز