همشهری آنلاین: نشست روز شنبه 1+5 درباره ایران به دلیل اختلاف نظر اعضای آن که از همان ابتدا با کاهش سطح حضور چین آشکار بود بدون نتیجه پایان یافت

به گزارش ایسنا، با وجود اینکه سرگئی ریابکوف، نماینده‌ روسیه پس از نشست شنبه شب 1+5 اعلام کرد که این مذاکرات بی‌نتیجه بوده است، روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز مدعی شد این شش کشور به بررسی تحریم‌های بیشتر علیه ایران نزدیک می‌شوند.

نیویورک تایمز درحالی اعلام کرده است 1+5 شنبه شب توافق کردند که پاسخ ایران به طرح پیشنهادی برای تغییر برنامه‌ توسعه‌ هسته‌‌ای‌اش ناکافی بوده و این مساله باید بیشتر بررسی شود، که چین نیز با اعزام یک دیپلمات سطح پایین به این نشست، عملا موضع‌گیری‌اش در مخالفت با تحریم‌های جدید را مورد تاکید قرار داده است.

سرگئی ریابکوف، نماینده‌ روسیه در نشست شنبه شب 1+5 ، پس از این نشست گفت:« ما درباره مسیر دوگانه (مذاکره - تحریم) صحبت کردیم اما به این معنا نیست که ما باید اولی را رها کنیم.»

وی تاکید کرد:«این نشست به نظر بی‌نتیجه بوده است و ما تصمیمی فوری اتخاذ نکرده‌ایم.»

با این حال مقامات غربی سعی می‌کنند علامت مثبتی درباره‌ این نشست اظهار کنند و به دولت‌هایشان پیشنهاد می‌کنند به راه خود ادامه دهند، حتی اگر واضح نیست که چین در ایده‌ی مسیر دوم (تحریم) مشارکت دارد.

یک دیپلمات غربی که در گفت‌وگوها شرکت کرده بود گفت: تهدید جدی به اعمال فشار بیشتر علیه ایران می‌تواند به عنوان اهرمی علیه آنها مورد استفاده قرار گیرد.

بیشتر کشورها در سطح دیپلمات‌های عالی شرکت کردند و وزرای خارجه‌شان را به اجلاس فرستادند، اما چین از چنین کاری اجتناب کرد.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد که شنبه شب پس از نشست شش کشور، رابرت کوپر، سخنگوی این گروه، به خبرنگاران گفت که حداقل اجماع میان شش کشور برای بررسی «مرحله‌ بعدی» وجود داشته است.

وی افزود:« ما دنبال کردن یک راه‌حل مذاکراتی را ادامه خواهیم داد، اما بررسی ارزیابی‌های بیشتر و مناسب را نیز آغاز کرده‌ایم.»

کوپر همچنین گفت که 1+5 نگرانی خود را نسبت به ساخت تاسیسات جدید غنی‌سازی در ایران اعلام کرده‌اند.

آسوشیتدپرس هم در این باره به نقل از سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه که به عنوان نماینده این کشور در نشست شب گذشته 1+5 شرکت کرد نوشت که شش کشور می‌خواهند تا با ایرانیان برای بحث درباره طرح پیشنهادی ماه اکتبر درباره مبادله اورانیوم برای سوخت هسته‌‌ای آنها ملاقات کنند.

ریابکوف با تاکید بر اینکه نشست دو ساعت به طول انجامید گفت: این نشست به نظر بی‌نتیجه بوده است و ما تصمیم فوری اتخاذ نکردیم.

این مقام روس تصریح کرد که روس‌ها اعتقاد دارند که هنوز زمان برای تلاش‌ها و توافقات سیاسی معنادار برای یافتن یک راه‌حل وجود دارد.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از یک مقام رسمی اتحادیه اروپا نوشت: شش کشور برای بررسی دور جدید تحریم‌ها علیه ایران به دلیل برنامه هسته‌‌ای‌اش روز شنبه در نیویورک حاضر شدند، اما به هیچ تصمیمی دست نیافتند.

جاکویس آدوبرت، نماینده فرانسه در نشست 1+5 نیز در این باره ادعا کرد که این یک نشست برای اتخاذ تصمیم نبود.

کوپر با بیان اینکه بررسی تحریم‌های بیشتر مناسب آغاز شده است، هیچ جزییاتی درباره نشست به خبرنگاران نگفت.

او به عنوان میزبان و رئیس نشست غیرعلنی ‌1+5 به عنوان یک ناهار کاری هیچ خبر جدیدی به خبرنگاران اعلام نکرد.

این نشست تنها دو ساعت به طول انجامید و کوپر پس از نشست گفت: شش کشور نگرانی‌های درباره تاسیسات هسته‌‌ای جدید غنی‌سازی اورانیوم ایران و همکاری ناکافی ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بیان کردند.

منابع دیپلماتیک گفتند که نشست ‌1+5 به میزبانی اتحادیه اروپا نشستی 5/2 ساعته با حضور چهار عضو غربی بوده است.

واشنگتن به همراه انگلیس، فرانسه و آلمان چندین ماه است که به دنبال قانع کردن روسیه و چین هستند که زمان فشار بیشتر بر ایران رسیده است. دیپلمات‌های غربی به مسکو نامه نوشته‌اند که تلاش‌های میانجی‌گرانه به نتیجه نرسیده است و نشانه‌ها حکایت از آن دارند که باید فضا را برای ایران داغ کرد.

اما چین که روابط گسترده‌ای با ایران دارد می‌گوید تحریم‌ها زودرس است و زمان باید به دیپلماسی اختصاص یابد.

وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: هی یافئی، معاون وزیر امور خارجه چین به دلیل زمان‌بندی در شرایط کنونی قادر نبود در جلسه 1+5 شرکت کند.

به گزارش پرس تی وی، در این بیانیه آمده است: ما امیدواریم که گروه‌های وابسته بتوانند راه‌حل دیپلماتیک را دنبال کنند و انعطاف نشان دهند.

خبر حضور نیافتن نماینده عالی‌رتبه چین از روز پنج‌شنبه اعلام شد اما وزارت خارجه چین علت آن را تاکنون اعلام نکرده بود.

چین با فرستادن دیپلمات دون پایه خود به اجلاس 1+5 نشان داد که با فشار بیش‌تر و تحریم‌های جدید علیه ایران موافق نیست.

تصمیم چین در میان آمریکا و هم‌پیمانانش که انتظار داشتند این دولت آسیایی یک نماینده عالی‌رتبه برای گفت‌وگوها اعزام کند، بی‌میلی و ترس ایجاد کرد.

فیلیپ کرولی، سخنگوی دولت آمریکا روز پنج‌شنبه به خبرنگاران گفت: ما از این که نماینده آن‌ها (چین) پایین‌تر از سطح دیگر نمایندگان است مطلع هستیم، اما این نشست بدون توجه به بی‌اعتنایی رتبه نماینده چین مفید خواهد بود.

او افزود: آمریکا به کار با چین و دیگر کشورها برای قانع کردن آن‌ها به فوریت شرایط ادامه می‌دهیم تا نه‌تنها حضور بیش‌تری داشته باشند بلکه از فشار بیش‌تر حمایت کنند.

در این میان یک مقام ‌چینی نیز به نیویورک تایمز گفت: تقاضا برای تحریم‌های جدید زودرس هستند.

چین،‌ فرانسه، روسیه، انگلیس و آمریکا، پنج عضو دایم شورای امنیت و آلمان یک مسیر دوگانه را در پیش گرفته‌اند که از سویی تلاش برای مذاکرات به قصد رسیدن به یک توافق درباره ایران است و از سوی دیگر مسیر تحریم‌هاست. روسیه نیز به تحریم‌ها بی‌میلی نشان می‌دهد.

در حالی که دیگر کشورها دیپلمات‌های بلندپایه خود را به این نشست اعزام کردند، چین یک مشاور در سازمان ملل را به نشست فرستاد. یک برداشت این است که چین نشست را مهم ارزیابی نکرده است.

آسوشیتدپرس هم‌چنین به نقل از یک دیپلمات که به دلایل «امنیتی» خواست نامش فاش نشود مدعی شد: پیام این دیدار به ایران این است که زمان تمام شده است.

این دیپلمات گفت: شش کشور نشست‌های بیشتری خواهند داشت، اما هیچ زمانی مقرر نشده است.

پس از تغییر دوره‌ای ریاست شورای امنیت در اوایل ماه ژانویه، ژانگ سیئی، سفیر چین در سازمان ملل، گفت که پکن اکنون مخالف تحریم‌ها علیه ایران است؛ زیرا تلاش‌های دیپلماتیک بر اختلافات درباره برنامه هسته‌‌ای غالب می‌شود.

کد خبر 99663

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز