گروه سیاسی- احسان تقدسی: با شکست نشست شنبه شب 1+5 درباره ایران، مقامات غربی و مقام‌های رژیم صهیونیستی از 28 دی دور تازه‌ای از رایزنی‌های دیپلماتیک علیه ایران را آغاز کردند

به گزارش خبرگزاری‌ها در همین راستا صبح28دی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به آلمان رفت تا در گفت‌وگو با مقامات برلین دور تازه‌ای از فشار بر ایران را مورد بررسی قرار دهد.

آنگونه که مارک رگو، سخنگوی نخست‌وزیر رژیم تل آویو28دی اعلام کرد تشدید فشارهای بین‌المللی بر تهران محور اول سفر نتانیاهو به برلین است. با وجود اعلام رسمی شکست شنبه شب 1+5 در توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران، مقامات غربی در اظهارنظرهای خود می‌کوشند جلسه‌شنبه شب را آغازی برای توافقی بزرگ اعلام کنند.

در همین ارتباط خبرگزاری فرانسه به نقل از یک دیپلمات غربی گزارش داد: تهدید جدی به اعمال فشار بیشتر علیه ایران می‌تواند به‌عنوان اهرمی علیه آنها مورد استفاده قرار گیرد.
رابرت کوپر، سخنگوی 1+5  هم بدون اشاره به شکست اجلاس شنبه شب گفته است که حداقل اجماع میان 6 کشور برای بررسی مرحله‌ بعدی در اجلاس نیویورک وجود داشته است.

به گفته وی 1+5 همچنان به‌دنبال مذاکره با ایران است. جالب‌ترین اظهار نظر درباره نتیجه اجلاس نیویورک را هم نماینده فرانسه گفت. جاکویس آدوبرت ادعا کرد که نشست شنبه شب 1+5 برای اتخاذ تصمیم نبوده است.

آمریکا اعلام کرده است درصورتی‌که ایران پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای مبادله اورانیوم غنی‌شده با خلوص پایین‌اش را  با سوخت رآکتور هسته‌ای نپذیرد، تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال خواهد کرد.

ایران در مقابل به کشورهای غربی برای تامین سوخت رآکتور اتمی تهران یک مهلت یکماهه داده است. ایران اعلام کرده درصورت عدم‌پاسخ کشورهای غربی به پیشنهادهایش برای خرید یا تبادل سوخت، رسما تولید سوخت مورد نیاز خود را با اتکا به متخصصین فنی کشور آغاز خواهد کرد.

انتقاد از چین

رسانه‌های غربی از دیروز موج تازه‌ای از تلاش برای همراه کردن روسیه و چین با مواضع سایر کشورهای عضو 1+5 را آغاز کردند. این تلاش‌ها بیشتر با تاکید بر منافع مشترک این کشورها با چین از سویی و انتقاد از عدم‌همراهی چینی‌ها با سایر اعضا در نشست شنبه‌شب 1+5 بود.

روزنامه تایمز انگلیس در تحلیلی با اشاره به اعزام یک نماینده دون پایه از سوی چین برای به شکست کشاندن اجلاس شنبه شب 1+5 و قرار اعضای حاضر در آن برای ادامه تماس‌های تلفنی تا پایان ماه جاری میلادی نوشت: مقامات کشورها نمی‌دانند که در چین برای ادامه گفت‌وگوها با چه کسی باید تماس بگیرند.

به نوشته این روزنامه پس از موافقت تلویحی روسیه با تحریم ایران، چین در میان اعضای 1+5 با تاکیدش بر استفاده از مسیر گفت‌وگو به جای راهبرد استفاده همزمان از گفت‌وگو و تحریم، منزوی شده است.

با وجود این دیروز خبرگزاری شینهوا که معمولا نظرات رسمی دولت چین را پوشش می‌دهد در چرایی عدم‌همراهی چینی‌ها با سایر اعضای 1+5 گزارش داد: ناظران بر این باور هستند که باید از میان تدابیر موجود بهترین را برای حل مسئله هسته‌ای ایران اتخاذ کرد.

شینهوا  نوشت: کشوری مانند چین همواره اعتقاد داشته است تحریم به‌صورت ریشه‌ای مسائل را حل نمی‌کند و جیانگ یو سخنگوی وزارت خارجه چین نیز به دفعات بر این موضوع و تمرکز بیشتر طرف‌ها برای حل دیپلماتیک مسئله تاکید کرده است.

کد خبر 99791

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز