همشهری ‌آنلاین: رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر این‌که ترجیح ایران خریداری سوخت است گفت:

سعی داریم راه تعامل را پیش ببریم. بهتر است غربی‌ها این فرصت را نسوزانند. علی اکبر صالحی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که حق ایران و هر کشور عضو ان.پی.تی است که به هر میزانی می‌خواهد غنی‌سازی کند، اظهارکرد:« ما خودمان به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کردیم که چیدمان تاسیسات غنی‌سازی نطنز براساس غنی‌سازی تا پنج درصد است و می‌خواهیم به همین منوال باشیم، از این رو ترجیح می‌دهیم سوخت با غنای 20 درصد برای رآکتور تهران را خریداری کنیم، امیدواریم غرب این پیام را به خوبی بگیرد.»

صالحی ادامه داد: احساس می‌کنم بخشی از کشورهای غربی که متاسفانه متاثر از صهیونیسم بین‌الملل هستند، تلاش دارند ایران را وادار به خروج از ان.پی.تی کنند تا برمبنای آن به فضا سازی بین‌المللی علیه ایران بپردازند.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما پیشاپیش اعلام می‌کنیم ان.پی.تی با تمام معایبی که دارد برای ایران محترم است، چرا که این معاهده را در جهت مصلح ملی و صلح جهانی می‌دانیم و امیدواریم بخش عاقل غرب بتواند به بخش بی‌خردش غلبه کند و سعی کند با دوراندیشی از این فرصت آبرومندانه برای برون رفت از این فضا استفاده کند؛ ما این فرصت را به غرب داده‌ایم.

وی درعین حال تصریح کرد: در غیر این صورت دست روی دست نمی‌گذاریم. برای تامین سوخت راکتور تهران همه راهها بن بست نیست، ما امکانات بالقوه‌ای برای تامین سوخت در داخل کشور داریم، اما ترجیح‌مان خرید سوخت است.

صالحی درباره برخی مواضع خارجی درباره اینکه وارد شدن ایران به عرصه غنی‌سازی 20 درصد به معنی وارد شدن این کشور به عرصه نظامی است، تاکید کرد: غنی‌سازی تا غنای 20 درصد بالاتر از غنای 5 درصد است، اما به هیچ عنوان تولید سوخت با غنای 20 درصد به معنای ورود به عرصه نظامی نیست.

رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص زمان تعیین شده از سوی آمریکا برای پاسخ ایران به پیشنهاد مبادله سوخت، با بیان این‌که آنها برای خودشان وقت می‌گذارند گفت: ایران کشور مستقلی است و غربی‌ها به خوبی می‌دانند که نمی توان برای ایران زمان تعیین کرد.

وی درباره تهدیدات نظامی علیه ایران نیز تاکید کرد: بعید می‌دانم تهدیدی از این دست صورت گیرد، اما به احتمال خیلی ضعیف اگر رویارویی صورت گیرد،غرب باید عواقب آن را در تصمیم‌گیری‌هایش مدنظر قرار دهد وگرنه وارد باتلاقی می‌شود که دیگر از آن خارج نمی‌شود.

صالحی درباره مخالفت برخی سیاسیون و مقامات کشور با پیشنهاد محمد البرادعی برای مبادله سوخت تصریح کرد: بالاخره در کشور هرکس می تواند نظرش را ارایه کند، شاید تعدد آراء در کوتاه مدت مشکلاتی را ایجاد کند اما در بلند مدت به نفع کشور است و ما تحمل این آراء را می‌کنیم، چون می‌خواهیم در جهت منافع ملی باشیم، هم‌چنین نمی‌خواهیم چیزی را زود هنگام به دست آوریم که از عواقب آن خیلی مطمئن نیستیم. تعدد آرا تصمیم سازی را مشکل اما مطمئن می‌سازد.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره احتمال تصویب قطعنامه‌ای دیگر در شورای امنیت و یا استمرار صدور قطعنامه در شورای حکام علیه ایران گفت: قطعنامه شورای حکام آثار جدی برای ما ندارد درخواست آنها برای متوقف کردن سایت فردو غیر قانونی است و ما آن را متوقف نمی‌کنیم. این کار آنها باعث شد از این بعد سایت‌های جدیدمان را طبق روال معمول، براساس پادمان جامع اعلام کنیم.

وی تاکید ادامه داد: ما از قطعنامه‌های جدید استقبال نمی‌کنیم، اما این قطعنامه‌ها، بازدارنده حرکت ما در هیچ زمینه‌ای از جمله در بحث هسته‌یی نخواهد بود.

کد خبر 97577

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز