همشهری آنلاین: رئیس سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تاکید بر اینکه برنامه هسته‌ای ایران تهدید نیست، هرگونه قطعنامه و تلاش برای انزوای تهران را بی‌فایده دانست

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد البرادعی رئیس سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفتگو با روزنامه اتریشی کوریر درباره مناقشه هسته‌ای ایران و غرب اظهار داشت:

من اطمینان دارم که ما دیر یا زود به توافقی گسترده در این راستا دست پیدا خواهیم کرد، اما ما باید صبر داشته باشیم. ایران امروزه هیچ تهدید مستقیمی محسوب نمی‌شود

وی افزود: بعضی ها می‌خواهند نشان دهند که ایران در آینده به بمب اتمی دست خواهد یافت. چنین اتفاقی نخواهد افتاد یا حداقل ما چنین چیزی را ندیده‌ایم. هیچ دلیلی برای گرفتن تصمیمات عجولانه در این راستا وجود ندارد.

البرادعی همچنین خاطر نشان کرد که تنها یک راه حل برای از بین بردن اختلافات بین ایران و غرب وجود دارد و آن از راه گفتگو است. انزوا و قطعنامه هرگز راه حل این مسئله نبوده است و تنها به مناقشات بیشتر می انجامد.

این دیپلمات مصری در بخش دیگری از این گفتگو خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها مدت سه سال از هر گونه مذاکره با ایران اجتناب کردند و شرط‌های غیر ممکنی را برای آن قرار دادند. اما حالا رئیس جمهوری جدید آمریکا می‌گوید ما آماده مذاکره بدون پیش شرط بر اساس احترام متقابل هستیم. حالا توپ در زمین ایران قرار دارد.

وی افزود: این تاریخچه هسته‌ای در ایران تنها یک هدف را دنبال می‌کند. آنها می خواهند نشان دهند که این تکنولوژی را دارند و می خواهند بالاخره به عنوان قدرت منطقه‌ای در خاورمیانه به رسمیت شناخته شوند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو به انتقاد از سیاست‌های سابق آمریکا درباره عراق پرداخته و اظهار داشت: بوش و بلر می‌دانستند که عراق هیچ بمب اتمی ندارد و با این حال تمام این کشور را ویران کردند. یک میلیون غیر نظامی بی گناه بر اساس ادعاهایی غلط جان خود را از دست دادند.

البرادعی افزود: امروز ما می‌دانیم که تصمیم برای حمله به عراق یک سال قبل از اینکه ما بازرسی های خود در این کشور را شروع کنیم گرفته شد. این یک فریب بود که مبتنی بر تهدیدات هسته‌ای نبود.

کد خبر 97077

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز