گروه سیاسی: نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پس از صدور قطعنامه تازه شورای حکام این آژانس درباره ایران، از کاهش سطح همکاری‌های تهران با آژانس خبر داد

و اعلام کرد که ایران حتی یک کلمه از این قطعنامه را هم اجرا نخواهد کرد.

علی اصغر سلطانیه درباره قطعنامه‌ای سخن می‌گفت که شورای حکام آژانس در جلسه پاییزی خود تصویب کرد و این درست هنگامی بود که مردم ایران تعطیلی پیوسته پایان هفته ایرانی و عید قربان را آغاز می‌کردند. او همچنین گفت: این کمترین کاری است که ایران می‌تواند در واکنش به اقدام شورای حکام انجام دهد.

نظر سلطانیه درباره گزارش البرادعی

قطعنامه تازه که علیه ایران صادر شده، براساس داده‌های گزارش هفته گذشته محمد البرادعی مدیر کار آژانس نوشته شد و رای آورد. این گزارش را البرادعی براساس مشاهده بازرسان آژانس در سفر ماه گذشته به قم، تنظیم کرده بود. بازرسان پس از بازگشت به وین، سایت غنی‌سازی ایران در فوردو را تنها «سوراخی در دل کوه» توصیف کرده بودند.

ابتدای انتشار این گزارش سلطانیه گفته بود: گزارش البرادعی نشان داد جنجال‌های تبلیغاتی درباره فوردو بی‌اساس بوده است. اما در سوی دیگر یان کلی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاویل دیگری داشت، او گفت: گزارش آژانس نشان می‌دهد که ایران به تعهدات هسته‌ای خود عمل نکرده است.

روسیه، چین و هند؛ موافق

اکنون همان گزارش در جلسه اخیر شورای حکام، باعث شد تا از مجموع 35 عضو شورای حکام، 25 کشور به قطعنامه‌ای که خواستار تعلیق فعالیت‌های تاسیسات فوردو –پایگاه دوم غنی‌سازی ایران در 20کیلومتری قم- شده است رای مثبت بدهند و 3 رای منفی ونزوئلا، مالزی و کوبا و بقیه آرای ممتنع را بی‌اثر کنند.

آمریکا، روسیه، چین، همچنین انگلیس ، فرانسه و آلمان، 6کشوری بودند که به این قطعنامه ضد‌ایرانی رای مثبت دادند و علاوه بر آن، قطعنامه با حمایت این 6کشور – موسوم به گروه 1+5- به رای گذاشته شد.

آرژانتین، استرالیا، بورکینافاسو، کامرون، کانادا، دانمارک، هند، ژاپن، کنیا، کره‌جنوبی، مغولستان، هلند، نیوزلند، پرو، رومانی، اسپانیا، سوئیس، اوکراین و اروگوئه هم از موافقان قطعنامه جدید علیه فعالیت هسته‌ای ایران در پایگاه تازه فوردو بودند.افغانستان، برزیل، مصر، پاکستان، آفریقای‌جنوبی و ترکیه 6 کشوری بودند که رای مخالف یا موافق ندادند و به رای ممتنع راضی شدند، همچنین نماینده جمهوری آذربایجان هنگام رای‌گیری، نشست را ترک کرد.

متنی که در وین 25 رأی آورد

قطعنامه پاییزی شورای حکام آژانس که در آخرین روزهای مدیریت محمد البرادعی صادر شد، ایران را به خاطر آنچه بی‌اعتنایی به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و خودداری از توقف غنی‌سازی اورانیوم خوانده شده، سرزنش می‌کند.

این قطعنامه علاوه بر آن از ایران به خاطر آنچه ساخت پنهانی دومین مرکز غنی‌سازی اورانیوم ایران خوانده شد، انتقاد کرده و از تهران می‌خواهد که بلافاصله ساخت این مرکز را متوقف کند.

در این قطعنامه ادعا شده است که آژانس نمی‌تواند تایید کند که برنامه هسته‌ای ایران صرفا برای کاربردهای صلح‌آمیز است. همچنین این قطعنامه براساس آنچه البرادعی در گزارش هفته گذشته‌اش نوشت، از اینکه ممکن است ایران تاسیسات هسته‌ای پنهان دیگری هم داشته باشد، ابراز نگرانی کرده است.

شکست سیاسی غرب

پس از تصویب این قطعنامه، سلطانیه که یافتن او برای خبرنگاران در این روزهای مهم کار آسانی نیست، به مهر گفت: این قطعنامه علاوه بر اینکه فضای همکاری کنونی را مختل می‌کند، باعث خواهد شد ایران همکاری‌های داوطلبانه خود را که فراتر از تعهدات بود ادامه ندهد.

او البته ادامه داد: نشست شورای حکام جلسه‌ای کاملا عادی بود اما در عین حال آلمان قطعنامه‌ای علیه ایران ارائه کرد و خوشبختانه با وجود تلاش‌های زیاد و فشارهای سیاسی که صورت می‌گرفت این قطعنامه با اجماع به تصویب نرسید.

نماینده ایران همچنین گفت: 9 کشور به قطعنامه رای ندادند  که در این بین مالزی، ونزوئلا و کوبا با آن مخالفت کردند و ما این موضوع را یک شکست سیاسی برای کشورهای غربی تلقی می‌کنیم.

ناامید شدم

در آغاز نشست فصلی شورای حکام در وین که سلطانیه آن را جلسه‌ای عادی توصیف کرد، البرادعی پاسخ ندادن جمهوری اسلامی ایران به پیشنهاد این دیپلمات مصری درباره غنی‌سازی‌ اورانیوم در خارج از خاک ایران را ناامیدکننده خواند.این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت مبادله سوخت در خاک خود تاکید دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، البرادعی که در برابر اعضای شورای حکام و در آخرین سخنرانی خود در سمت مدیرکل آژانس سخن می‌گفت، ادامه داد: از اینکه تا‌کنون، ایران با پیشنهاد اصلی یا راه‌های جایگزین که به‌نظرم 2گزینه متوازن و برابر است و می‌تواند تا حد زیادی در برطرف کردن نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران سهیم باشد،پاسخ نداده است، بسیار نا امید شده‌ام.

نظر دیگر سلطانیه درباره گزارش البرادعی

در همین نشست، هنگامی که نوبت به سخنرانی نماینده ایران رسید، سلطانیه با انتقاد از نحوه تدوین گزارش مدیرکل آژانس درباره فعالیت‌ها و برنامه‌ صلح‌آمیز هسته‌ای ایران گفت: این گزارش در تعارض با وظیفه اساسنامه‌ای آژانس، حاوی جزئیات محرمانه بسیار گسترده فنی است که ابهامات و سردرگمی‌های زیادی را برای خوانندگان مختلف، دیپلمات‌ها و عموم به‌طور کلی ایجاد کرده است.

دبیرخانه وظیفه ندارد که از اظهارات توصیفی استفاده کند و به اظهار خرسندی یا تأسف بپردازد؛ بلکه باید صرفا واقعیت‌های میدانی به دست آمده توسط بازرسان را گزارش دهد.

واکنش‌هادرتهران

رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت خارجه، صدور قطعنامه شورای حکام نسبت به برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان را به‌رغم مخالفت کشورهای عضو عدم‌تعهد رویکردی شکلی، نمایشی و با هدف اعمال فشار به جمهوری اسلامی دانست و اینگونه رفتارها را بی‌نتیجه خواند و گفت: درصورتی که حقوق اساسی ما براساس پادمان آژانس به‌عنوان عضو ان‌پی‌تی تامین نشود، لزومی به اجرای تعهدات حداکثری وجود ندارد، ‌هرچند عضویت ما در آژانس تداوم خواهد یافت.

محمداسماعیل کوثری نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، آمریکا و اروپا را دچار تزلزل فکری و سیاسی خواند و به ایسنا گفت: اگر روند بی‌منطقی و زورگویی برخی از قدرت‌های عضو آژانس ادامه یابد مجلس این حق را برای خود قائل است که مسئله خروج ایران از آژانس را بررسی و در مورد آن تصمیم‌گیری کند.

سیداحمد خاتمی خطیب نماز عید قربان با انتقاد شدید از تصویب قطعنامه اخیر شورای حکام، این قطعنامه را کاملا سیاسی و غیرفنی خواند و گفت: قطعنامه اخیر شورای حکام قبل از اینکه علیه ایران باشد علیه خود آژانس و شورای حکام است.

کد خبر 96259

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز