چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۴
۰ نفر

گروه سیاسی: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش‌نویس قرارداد هسته‌ای را تسلیم 4 کشور گفت‌وگو‌کننده کرد.

به گزارش رویترز، محمد البرادعی که برای جمع بندی مذاکرات 3روزه وین در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، گفت: پیش‌نویس این توافقنامه  پس از مذاکرات بین ایران ، ‌روسیه، آمریکا و فرانسه در زمینه تامین اورانیوم غنی‌سازی شده برای تایید تا روز جمعه به پایتخت‌های این کشورها فرستاده شده است. برخی منابع خبری از تغییر جایگاه فرانسه در این پیش نویس خبر داده‌اند.

وساطت مدیر آژانس

البرادعی در حالی از توافق بر سر موافقت‌نامه‌ای بین مذاکره‌کنندگان خبر داد که پیش از این و تا صبح دیروز مقامات ایرانی مکررا اعلام می‌کردند که فرانسه از جمع مذاکره‌کنندگان برای تحویل سوخت 20درصد هسته‌‌ای به ایران، خارج شده است.

اما ایسنا به نقل از منابعی که آنها را منابع نزدیک به مذاکرات وین معرفی کرد، نوشت: فرانسه با دوری جستن از رفتار گذشته و کوتاهی در عمل به تعهدات هسته‌ای سابق خود در قبال جمهوری اسلامی ایران، تعهد پاریس را برای تصحیح رفتار گذشته و پایبندی به تعهدات جدید اعلام کرده است.

به گفته این منابع، نماینده فرانسه در مذاکرات وین روز چهارشنبه خواستار وساطت مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نزد تهران شد تا پاریس بتواند در قرارداد تامین سوخت راکتور تهران حضور داشته باشد.

مذاکره فنی ایران و آمریکا

فرانسه پس از آن به مذاکرات وین بازگشت که منابع خبری از برگزاری گفت‌وگوی هیأت‌های فنی ایران و آمریکا درباره رآکتور تهران خبر دادند. شبکه خبری پرس‌تی‌وی گزارش داد هیأت‌های فنی ایران و آمریکا با حضور کارشناسان آژانس نشستی را در دفتر محمد البرادعی در وین برگزار کرده‌اند.

روزنامه نیویورک‌تایمز دیروز ساعاتی پس از گفت‌وگوی کارشناسان ایرانی و آمریکایی خبری منتشر کرد. به گزارش همشهری  در حالی که روزنامه نیویورک‌تایمز در روی خروجی پایگاه اینترنتی خود از«موافقت ایران با پیش‌نویس» تهیه‌شده در روز پایانی مذاکرات خرید سوخت هسته‌ای در وین خبر داد، نماینده ایران در آژانس پس از پایان مذاکرات تاکید کرد: ما اعلام کرده‌ایم این پیش‌نویس باید بررسی شود و فعلا درخصوص موافقت یا مخالفت با آن صحبتی نمی‌کنیم.

روسیه، طرف اصلی است

علی‌اصغر سلطانیه درباره اینکه نام فرانسه در متن پیش‌نویس موافقت‌نامه‌ روز چهارشنبه آمده است، درحالی که ایران در پایان روز اول مذاکرات از خارج کردن نام فرانسه از مجموع کشورهای پیشنهاد‌دهنده خبر داده بود، به ایسنا گفت: ما اعلام کردیم که تمایل‌مان این است که یک قرارداد با روسیه داشته باشیم و در متن پیش‌نویس موافقت‌نامه ضمن آنکه کشورهای دیگر از جمله آمریکا و فرانسه نامشان ذکر شده است، اما طرف اصلی قرارداد روسیه خواهد بود و فرانسه یا هر کشور دیگری می‌تواند در ذیل این کشور وارد شود.

تعهدی به آژانس نداده‌ایم

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد در ازای دریافت سوخت با غنای 20درصد برای نیروگاه تهران تعهدی جهت توقف غنی‌سازی‌ به آژانس نداده‌ایم.

علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری و در پاسخ به این سؤال که در ازای دریافت این سوخت آیا تعهدی دادیم، گفت: این معامله مثل یک مبادله تجاری بوده و در ازای دریافت سوخت هسته‌ای برای نیروگاه تهران ثمن آن پرداخت می‌شود. 

وی با تشریح علل درخواست ایران از آژانس برای دریافت این سوخت گفت: هم‌اکنون اغلب نیروگاه‌ها، اورانیوم با غنای 5 درصد را مصرف می‌کنند ولی از آنجایی که این نیروگاه در گذشته به دست آمریکاییان ساخته شده، نوع سوخت آن متفاوت بوده و سوخت آن باید غنای 20 درصد داشته باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا ایران اراده‌ای برای رسیدن به چنین غنایی در فناوری هسته‌ای ندارد، گفت: طبعا چون نیازی به اورانیوم 20 درصد در نیروگاه‌های جدید نیست ضرورتی را برای رسیدن به این میزان از غنای اورانیوم احساس نمی‌کنیم ولی چنانچه طرف‌های مذاکره وین از تحویل سوخت در زمان مقرر سر باز زنند مجلس دولت را ملزم به تولید سوخت هسته‌ای با غنای 20 درصد می‌کند.

کد خبر 93411

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز