همشهری آنلاین: هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا به نیوزویک گفت که شک ندارد ایران انرژی هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز می‌خواهد.

به گزارش ایسنا، روزنامه هیل گزارش داد که هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا گفت: یک فضای کوچک برای شک کردن (درباره نیت ایران برای ساخت بمب) وجود دارد؛ چرا که نشانه‌های متضادی موجود است.

من شکی ندارم که آن‌ها به دنبال انرژی هسته‌‌ای که حق داشتن آن را دارند هستند تا از آن برای مقاصد صلح‌آمیز استفاده کنند. مشکل اصلی این است که وقتی این کار را می‌کنید و به آنچه "breakout capacity" (قابلیت تکمیل چرخه سوخت) دست می‌یابید، طولی نمی‌کشد که می‌توانید آن کار دیگر (ساخت بمب) را انجام دهید. به همین دلیل است که پرداختن به این مساله از اهمیت بالایی برخوردار است.

کلینتون در اظهار نظر درباره برخی ادعاهای اخیر مبنی بر این که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشات خود از قصد ایران برای ساخت یک بمب هسته‌‌ای یاد کرده است، گفت: خب، دلیل اینکه ما این کار را انجام می‌دهیم (به دنبال اعمال تحریم‌ها هستیم) این است که ما «فکر می‌کنیم» آن‌ها همین هدف را دارند. اما سوال اصلی این است که آیا آن‌ها پس از دستیابی به آنچه breakout capacity نام دارد، دست خواهند کشید یا خیر.

هیلاری کلینتون روز چهارشنبه نیز در یک سخنرانی به میزبانی موسسه صلح آمریکا گفت که ایران باید اقدامی سریع را در جهت به اجرا گذاشتن برنامه‌ای که براساس آن تهران بخش عمده اورانیوم غنی‌سازی شده‌اش را برای فرآوری به خارج از کشور می‌فرستد، اتخاذ کند.

وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه آمریکا، روسیه، فرانسه و ایران در مذاکرات اول اکتبر "آغازی سازنده" داشتند افزود که "باید اقداماتی سازنده نیز به دنبال آن انجام گیرد".

کلینتون گفت: به ویژه باید اقدامی سریع در زمینه به اجرا گذاشتن برنامه استفاده از سوخت غنی سازی شده ایران برای سوخت‌گیری مجدد راکتور تحقیقاتی ایران که برای تولید ایزوتوپ‌های پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اتخاذ شود.

محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که پیش نویس توافق‌نامه‌ای که پس از مذاکرات بین ایران، ‌روسیه، آمریکا و فرانسه در زمینه‌ تامین اورانیوم غنی‌سازی شده برای تهران تنظیم شده است برای تایید تا روز جمعه به پایتخت‌های این کشورها فرستاده شده است.

کلینتون گفت: اگر ایران در زمینه اتخاذ گام‌های ملموس برای پرداختن به نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌‌ای‌اش جدی است ما به تعامل دوجانبه و چند جانبه ادامه خواهیم داد تا درباره دامنه کامل مسایلی که مدت‌ها بین ایران و آمریکا اختلاف انداخته است صحبت کنیم.

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: در، برای آینده‌ای بهتر، برای ایران باز است، اما روند تعامل نمی‌تواند تا ابد به طول انجامد. ما حاضر نیستیم صرفا به خاطر مذاکره کردن مذاکره کنیم.

کد خبر 93450

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز