گروه سیاسی- محمدعلی بدری: هنگامی که کارشناسان ایرانی برای خرید هسته‌ای در وین برای دومین روز پیاپی دور میز مذاکره نشسته بودند، خبری از ساختمان‌های تاریخی و دیپلماتیک حوالی میدان امام خمینی تهران منتشر شد

عالی‌ترین مقام دستگاه دیپلماسی ایران درباره مذاکرات وین برای تامین سوخت 75/19 درصد – معروف به 20 درصد- رآکتور هسته‌ای ایران، اعلام کرد: ایالات متحده‌ آمریکا و فدراسیون روسیه پذیرفته‌اند که در تامین سوخت مشارکت کنند.

به گزارش خبرنگار همشهری، او ادامه داد: مقدار سوختی هم که می‌خواهیم تامین کنیم زیاد نیست و لذا ضرورتی به حضور فرانسه نیست. بنا بر پیشنهاد ایران به آژانس، ایران باید بخش عمده اورانیوم خود را برای فرآوری تا غنای 20 درصد، به خارج از این کشور بفرستد.

توقف در عصر سه‌شنبه

ساعاتی پس از انتشار این خبر از تهران، خبری از وین به تهران رسید.

خبر دوم این بود: دور دوم گفت‌وگوها در وین به‌منظور بررسی پیشنهادهای تامین سوخت رآکتور تهران که قرار بود ساعت ‌١٠ به وقت محلی برگزار شود به‌علت حذف فرانسه از متن پیشنهادی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و درخواست هیات‌ها برای تعویق نشست برای بررسی متن جدید به تاخیر افتاد.

ایسنا گزارش داد نشست عصر که قرار بود از ساعت ‌١٤ به وقت تهران آغاز شود به‌دلیل فشار زیاد نماینده فرانسه به شخص البرادعی تاکنون آغاز نشده است. تلاش منفی و تخریبی فرانسه سبب بروز اختلاف بین هیات‌های آمریکایی و روسی از سویی و هیات فرانسوی از سوی دیگر شده است.

پیش‌تر خبرگزاری فرانسه علت تاخیر نشست را اظهارات دیروز منوچهر متکی وزیر امور خارجه در بی‌نیازی تهران از مذاکره با فرانسه برای تامین سوخت رآکتور تهران عنوان کرده بود. درحالی که منابع مطلع نزدیک به مذاکرات وین تاکید کرده‌اند علت این تاخیر تغییر در متن پیش‌نویس قرارداد و حذف فرانسه از آن بوده است.

این نشست تا غروب دیشب –به وقت تهران- از سرگرفته نشد. صبح دیروز متکی به خبرنگاران گفته بود: ما معتقدیم ادامه این جلسه می‌تواند به توافق طرفین برای تامین سوخت 20 درصد غنی شده مورد نیاز تهران منجر شود.

از اول نبود

اگر چه نام فرانسه برای تامین سوخت ایران پیش‌تر از منابع ایرانی شنیده شده بود اما متکی تاکید کرد: فرانسه جزء کشورهایی که برای تامین سوخت ایران آمادگی‌شان را اعلام کرده‌اند،  نبوده است.

آغاز خوب

حذف فرانسه از روند خرید هسته‌ای ایران، از نتایج روز نخست (روز دوشنبه) مذاکرات کارشناسی در وین بود. محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عصر دوشنبه مذاکرات روز نخست را «آغاز خوب» برای مذاکرات فرآوری سوخت 20درصد هسته‌ای، خارج از ایران توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، در این نشست دانیل پونمن، معاون وزیر انرژی آمریکا و علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نمایندگی آمریکا و ایران را بر عهده داشتند.

کد خبر 93330

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز