چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که بعد از گفت‌وگو بین ایران، روسیه‌‌‌‌ و آمریکا، پیش‌نویس قراردادی برای تصویب تا جمعه (اول آبان) به پایتخت این سه کشور ارسال خواهد شد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزای فرانسه،‌ محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چند دقیقه پس از آغاز دور سوم مذاکرات هسته‌ای ایران در وین گفت که بعد از گفت‌وگو بین ایران، روسیه‌‌‌‌ و آمریکا، پیش‌نویس قراردادی برای تصویب تا روز جمعه به پایتخت این سه کشور ارسال خواهد شد.

وی افزود:‌ تهران تا روز جمعه فرصت دارد تا روز جمعه نظر خود را درباره این پیش‌نویس ارایه کند.

این سخنان البرادعی در حالی مطرح شد که مذاکرات هسته‌ای بین ایران، آمریکا، روسیه و کارشناسان آژانس انرژی اتمی که از 19 اکتبر در مقر آژانس در وین آغاز شد، صبح امروز ساعت 11.30 دقیقه به وقت محلی از سر گرفته شد.

از سوی دیگر، منابع نزدیک به مذاکرات وین اعلام کردند که فرانسه با دوری جستن از رفتار گذشته و کوتاهی در عمل به تعهدات هسته‌ای سابق خود در قبال جمهوری اسلامی ایران، متعهد شد تا رفتار گذشته خود را تصحیح و به تعهدات جدید پایبند باشد.

به گفته این منابع، نماینده فرانسه در مذاکرات وین امروز ـ‌چهارشنبه‌ـ همچنین خواستار وساطت مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نزد تهران شد تا پاریس بتواند در قرارداد تامین سوخت رآکتور تهران حضور داشته باشد.

یک منبع آگاه دیگر نیز تاکید کرد: فرانسه با این اقدام در پی تصحیح رفتار گذشته و اصلاح کارنامه خود در تعامل هسته‌ای با ایران است تا در نتیجه تهران بپذیرد، پاریس یکی از طرف‌های قرارداد با ایران برای تامین سوخت هسته‌ای رآکتور تحقیقاتی تهران باشد.

تهران هنوز واکنشی به این درخواست فرانسه نشان نداده است.

ایران در آستانه مذاکرات وین در اعتراض به کوتاهی فرانسه در عمل به تعهدات سابق هسته‌ای خود در برابر تهران، پاریس را از قرارداد پیشنهادی تامین سوخت رآکتور تهران حذف کرد.

همچنین طبق گزارش‌های منتشر شده، مذاکره‌کنندگان ایرانی و آمریکایی روز گذشته در حاشیه نشست وین، مستقیم دیدار کردند.

محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در پایان این مذاکرات گفت که هر چند این گفت‌وگوها پیشرفتی کمتر از حد انتظار داشته است اما همچنان دنبال می‌شود.
البرادعی همچنین گفت: تمام روز را به مذاکرات دوجانبه و سه‌جانبه گذراندیم و هرچند موضوع پیچیده‌ای است اما مذاکرات در حال پیشرفت است.

یکی از مسئولان آمریکایی نیز بعد از برگزاری گفت‌وگوها گفت که هیئت نمایندگی این کشور در وین با نمایندگان ایران در دفتر محمد البرادعی دیدار و درباره پیشنهاد ارسال اورانیوم غنی‌شده به خارج از ایران برای تبدیل به سوخت مورد نیاز تهران، مذاکره کرد.

کد خبر 93378

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز