گروه سیاسی: سخنگوی سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه ایران تکنولوژی غنی‌سازی را به‌طور کامل در اختیار دارد

درباره پیشنهاد غنی‌سازی سوخت 20درصد خارج از خاک ایران و فروش آن به ایران گفت: این پیشنهاد عملی است و قرار است در مذاکرات، را‌ه‌های مختلف برای تامین سوخت بررسی شود.

این پیشنهاد در مذاکرات اول اکتبر (9 مهر) روی میز مذاکره فرستادگان ایران با 6کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین گذاشته شد؛ پیشنهادی که طی آن ایران سوخت هسته‌ای با غنای ‌٥/٣ درصد را به کشوری  دیگر– از کشورهای گروه 1+5- تحویل می‌دهد و سوخت هسته‌ای با غنای 75/19 ‌درصد – که به 20 درصد معروف شده- تحویل می‌گیرد.

آمریکا، روسیه و فرانسه دراین‌باره اعلام آمادگی کرده‌اند. محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری قبلا با اشاره به خرید سوخت 20 درصدی هسته‌ای به خبرنگاران گفته بود: ما می‌خواهیم سوخت بخریم؛ از هر جای دنیا می‌توانیم بخریم و آمریکا هم یک طرف فروشنده می‌تواند باشد. 

علی شیرزادیان، سخنگوی سازمان انرژی اتمی اما دیروز در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: قرار است در نشستی که در ‌٢٧ مهر ماه میان ایران و چند کشور از جمله آمریکا، روسیه و فرانسه و آژانس برگزار می‌شود درباره چگونگی انجام این کار گفت‌وگو شود.

مدیرکل روابط عمومی سازمان انرژی اتمی، در پاسخ به اینکه نمی‌شد سوخت ‌٢٠ درصد را راسا ایران خریداری کند، همانگونه که ‌١٦ سال پیش این سوخت از آرژانتین خریداری شد، اظهار داشت: یکی از پیشنهاد‌ها ارائه سوخت ‌٥/٣ درصد و دریافت سوخت ‌٢٠ درصد است.

آن موقع نامه می‌نویسیم

او تصریح کرد: ایران تکنولوژی غنی‌سازی را به‌طور کامل در اختیار دارد و از این‌رو با دستی پر و با قدرت پای میز مذاکرات خواهد نشست.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی، در پاسخ به این سؤال که اگر قرارداد احتمالی تامین سوخت رآکتور تهران در آینده به هر نحوی مانند دیگر قراردادهایی که تاکنون این کشورها با ایران داشته‌اند و لغو یا به تاخیر انداخته‌اند کان لم یکن بماند تکلیف چیست؟ اظهار داشت: آن موقع نامه می‌نویسیم و به آژانس اعلام می‌کنیم که ایران راسا اقدام به تامین سوخت رآکتور تهران خواهد کرد.

مربوط به آژانس و آمریکاست

مدیرکل روابط عمومی سازمان انرژی اتمی  تاکید کرد: ایران عضو آژانس است و آژانس در مذاکرات مربوط به تامین سوخت رآکتور تهران حضور دارد و این تضمینی است برای اجرایی شدن قرارداد احتمالی سوخت.

اینکه چقدر آژانس توانایی دارد از توافق‌هایی که در چارچوب این نهاد بین‌المللی بسته می‌شود دفاع کند و اجرای آن را تضمین کند به آژانس بازمی‌گردد. اگر فردا روزی آمریکا بخواهد در این توافق اختلال ایجاد کند بحث ایران و آژانس نیست بلکه مربوط به آژانس و آمریکاست.

بدنامی‌اش برای آژانس و دیگران

او ادامه داد: ما به عنوان یک سازمان فنی وارد این مذاکرات می‌شویم و گفت‌وگوها را دنبال می‌کنیم. اگر توافق شکل گرفت و بعد به هر دلیلی اجرا نشد بدنامی‌اش برای آژانس و کشورهای برهم زننده توافق است و ایران نیز اقدام مقتضی را انجام خواهد داد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی، در پاسخ به اینکه درصورت اجرا نشدن توافق ایران خود اقدام به تولید سوخت با غنای ‌٢٠ درصد برای رآکتور تهران می‌کند، اظهار داشت: همانگونه که پیش‌تر گفتیم ما خود راسا  اقدام خواهیم کرد؛ البته اقدام ایران تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد بود.

به اندازه شما بدبین نیستیم

شیرزادیان در پاسخ به اینکه چه تضمینی وجود دارد که خود آژانس نیز بر سر توافقش بماند درحالی‌که بر سر مدالیته‌ حل‌وفصل مسائل باقیمانده با ایران به وظایف خود عمل نکرد، تاکید کرد: اکثریت اعضای آژانس بر سر اینکه ایران فعالیت‌هایش مسالمت‌آمیز، قانونی و همواره با همکاری آژانس بوده است توافق دارند و امکان اعمال فشارهای سیاسی شدید بر ایران و همکاری‌هایش در آینده با آژانس بسیار کم است.

درعین‌ حال ما به اندازه شما بدبین نیستیم و تفأل به خیر داریم؛ ضمن اینکه دستمان نیز از نظر فنی پر است.

کد خبر 92527

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز