چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۸ - ۱۹:۲۵
۰ نفر

علی مطهری* فراز و نشیب پرونده هسته‌ای ایران به‌ویژه در ماه‌های اخیر به‌نحوی بوده است که پیوند نامبارکی میان مسئله هسته‌ای ایران و مبحث رابطه با آمریکا برقرار شد.

ورود آمریکا به‌عنوان ضلع سوم مذاکرات هسته‌ای و مطرح شدن مبحث تبادل اورانیوم با کشورهای غربی، برخی را به این باور رساند که این معامله به باز کردن روابط ایران و آمریکا می‌انجامد و از آن استقبال شده است.

اشتیاق دولت برای برقراری رابطه با آمریکا که در سفر رئیس‌جمهور به نیویورک نمایان شد، باعث شد که انرژی هسته‌ای در سایه یک موضوع سیاسی قرار گیرد؛ البته دولت بعداً این ساده انگاری خود را اصلاح کرد.

اصرار طرف غربی بر خارج شدن اورانیوم با غنای کم از ایران و مبادله آن با سوخت رآکتور اتمی درحالی‌که کشورهای دارای فناوری تولید سوخت طبق مقررات موظفند سوخت مورد نیاز ایران را تامین کنند مشکوک به‌نظر می‌رسد و این احتمال را تقویت می‌کند که آمریکا ضمن مطرح کردن نام خود به‌عنوان یکی از فروشندگان سوخت هسته‌ای به ایران و با بهره‌برداری از گرایش برخی شخصیت‌ها به از سرگیری رابطه سیاسی، به‌دنبال اغوای ایران است.

آمریکایی‌ها مایلند پیوندی میان مسئله انرژی هسته‌ای و رابطه با آمریکا برقرار کنند. دولت باید به هوش باشد که فریب آنها را نخورد و رهنمودهای صائب رهبری را فرا روی خود قرار دهد و به بهانه‌های مختلف از خود اشتیاق نشان ندهد.

* نماینده مردم تهران در مجلس

کد خبر 95602

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز