گروه سیاسی: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت 5 عضو دائم شورای امنیت و آلمان دوشنبه تلفنی درباره ایران گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند

به گزارش رویترز، ایان کلی به خبرنگاران گفت که ویلیامز برنز از سوی آمریکا در این گفت‌وگوی تلفنی شرکت داشت و در جریان این رایزنی بر ضرورت متحد بودن اعضای گروه1+5 در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران تاکید شد.

وی گفت: در جریان تماس تلفنی پیرامون دیدار دیگری به‌دنبال نشست ژنو گفت‌وگو شده ولی هنوز وقت خاصی تعیین نشده و روی آن کار می‌شود.کلی در پاسخ به این پرسش که اگر ایران به‌طور کامل همه چیز را نپذیرفت، دیدار دیگری وجود خواهد داشت، گفت: فکر نمی‌کنم چنین شود، همانطوری‌که می‌دانید توافقی در ژنو به‌دست آمده بود که به‌صورت پیشنهاد از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران ارسال شد و این امر نتیجه بسیار مهمی بود که از آن دیدار به‌دست آمد.

وی افزود: ولی اطمینان ندارم که بشود ارتباط مستقیمی بین این دو امر ترسیم کرد. کلی گفت: همان طوری‌که محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز جمعه بیان کرد، ایرانیان تقاضا کردند تا کمی بیشتر به آنان وقت داده شود تا بتوانند پیشنهاد را مورد بررسی قرار دهند.

وی افزود: البرادعی نیز عنوان کرده که انتظار دارد تا اواسط هفته جاری پاسخی از سوی آنان دریافت کند و در نتیجه ما صبر می‌کنیم ببینیم چطور خواهد شد.

پیشنهاد‌های بروجردی

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پیشنهاد تازه‌ای را درخصوص تحویل سوخت نیروگاه‌های هسته‌ای از غرب مطرح کرد.

علاءالدین بروجردی درباره پیشنهاد البرادعی که ایران اورانیوم 5/3 درصد غنی شده خود را تحویل دهد، به ایلنا گفت: ایران می‌تواند این کار را در چند مقطع و به‌صورت بخش بخش انجام دهد تا به نوعی تضمین لازم را برای تامین سوخت بگیرد.

بروجردی در تبیین این پیشنهاد تصریح کرد: منظورم این است که بخشی از سوخت 5/3 درصد غنی شده را تحویل کشورهای طرف توافق بدهیم و وقتی سوخت 20 درصد غنی شده را تحویل گرفتیم، 5/3 درصد بعدی را تحویل دهیم، یعنی بدین صورت نباشد که همه سوخت خود را یکجا تحویل دهیم.

وی پیش از این در گفت‌وگو با العالم گفته بود، علاقه‌مندیم سوخت 20درصد غنی شده را بخریم، نه اینکه سوخت خودمان را تحویل دهیم؛ ضمن اینکه در این زمینه شورای‌عالی امنیت ملی تصمیم‌گیر نهایی است.

کد خبر 93860

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز