چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۵
۰ نفر

گروه سیاسی: مذاکرات ایران و 6کشور گروه موسوم به1+5 در سوئیس آغاز می‌شود

سعید جلیلی به‌عنوان نماینده ایران صبح دیروز تهران را ترک کرد تا امروز با فرستادگان واشنگتن، لندن، پاریس، مسکو، پکن و برلین به گفت‌وگو بنشیند.

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی تازه راهی ژنو شده بود که رئیس این شورای‌عالی، صبح چهارشنبه به خبرنگاران گفت: هیات ایرانی آمادگی دارد از تمام پیشنهادهای مثبت ‌1+5 استقبال کند. محمود احمدی‌نژاد همچنین از پیشنهاد برگزاری نشست سران ایران و 6کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان خبر داد.

رئیس‌جمهوری صبح دیروز که برای نخستین بار پس از انتخابات خردادماه ریاست‌جمهوری، در حاشیه جلسه هیات دولت به جمع خبرنگاران آمده بود، درباره موضوعات بحث در نشست  ژنو گفت: یکی از موضوعاتی که در دستور کار این مذاکرات قرار دارد، این است که ما سوخت لازم را برای رآکتور تهران تهیه کنیم و من در نیویورک نیز اعلام کردم که احتیاج به سوخت ‌75/19 درصد غنی‌شده داریم. ما این مسئله را اعلام کرده و پیشنهاد داده‌ایم که هرکس آمادگی داشته باشد ما این مواد را از آنها می‌خریم.

البته طبق قاعده حاضریم مواد ‌5 /3 درصدی بدهیم و آنها این مواد را غنی کنند و ‌75 /19 درصدی به ما تحویل بدهند.

آزمایشگاه تغییر

محمود احمدی‌نژاد با اشاره به جلسه امروز جلیلی گفت: این جلسه یک آزمایشگاه برای بررسی میزان صداقت و پایبندی برخی از کشورها به قانون و عدالت است و دوم یک آزمایشگاه برای نشان دادن اراده برخی از دولت‌ها برای پیگیری شعار تغییر و اینکه چقدر به این شعار پایبند هستند و در راستای آن حرکت می‌کنند.

او ادامه داد: بالاتر از آن، یک فرصت استثنایی برای یکی دو کشور اروپایی و دولت آمریکا که شرایط خود را در دنیا تغییر بدهند. نحوه تعامل‌شان را با دیگر کشورها اصلاح و براساس عدالت و احترام متقابل با کشورها رفتار کنند، البته این یک فرصت برای همه است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه «ما خود را برای هر شرایطی آماده کرده‌ایم» خبر داد: ما پیشنهادهای خوبی ارائه کرده‌ایم و البته یک چارچوب عملیاتی داریم، چارچوب اجرایی و ساختاری برای مذاکرات تعیین کرده‌ایم و پیشنهاد دادیم که با توجه به بسته‌ پیشنهادی 3کمیته‌ تخصصی تشکیل شود و ‌یک شورای نمایندگی و مجمع سران کشورها. کمیته‌های تخصصی ابتدا با حضور نمایندگان کشورها برگزار می‌شود و پیشنهادها را بررسی می‌کنند.

بعد از آن مجمع نمایندگان تشکیل شود و هر کدام از پیشنهادها که مجمع نمایندگان تصویب کردند در مجمع سران نیز مطرح شود و سران آن را تصویب کنند.او تاکید کرد: هیات ایرانی آمادگی دارد از تمام پیشنهادهای مثبت استقبال کند و اینکه یک زمینه‌ خوبی برای همکاری جمعی سازمان داده شود.

تیرشان به سنگ خورد

احمدی‌نژاد در پاسخ به سؤالی درباره مرکز جدید غنی‌سازی در فوردو قم و انتشار اخبار آن در رسانه‌های بیگانه، گفت: به‌نظر من این مسئله جزء اشتباهات تاریخی آنها بود چون ما با آژانس همکاری و برنامه‌های خود را اعلام کرده بودیم.

او تصریح کرد: ایران با اعلام برنامه‌ خود نشان داد که پیگیر عدالت و اجرای قانون است و ما فعالیت‌های جدید خود را زودتر از موعد مقرر نیز اعلام کردیم. آنها به اشتباه فکر کردند که با تبلیغات می‌توانند به نتیجه برسند و شروع به تبلیغات کردند ولی تیرشان به سنگ خورد و به موفقیتی دست پیدا نکردند.

اشتباه کردند

احمدی‌نژاد ادامه داد: آنها در این موضوع اشتباه کردند؛ در واقع آنها چه کاره هستند که برای آژانس و ایران می‌خواهند تعیین تکلیف کنند و بگویند ایران و آژانس این کار را بکنند و نکنند. ما خود به آژانس فعالیت‌های‌مان را اعلام کرده بودیم.

پاسخ روشن است

در ادامه خبرنگاری پرسید: گویی غربی‌ها اعلام کردند که درصورتی که مذاکرات با ایران به نتیجه نرسد، فشارهای خود را تشدید و قطعنامه جدیدی را علیه ایران بعد از سال نوی میلادی تصویب می‌کنند. پاسخ ملت ایران در این ارتباط چیست؟

احمدی‌نژاد گفت: البته من این مسئله را نشنیده‌ام ولی پاسخ ملت ایران به چنین تهدیدی روشن است و نیاز به توضیح ندارد؛ ملت ایران یاد گرفته است روی پای خود بایستد و چیزی اراده‌ ملت ایران را تحت‌تأثیر قرار نمی‌دهد.

البته نمی‌خواهیم مذاکرات و گفت‌وگوهای روز پنجشنبه تحت‌تاثیر قرار بگیرند، خیلی‌ها در کشور ما از این نوع مواضع استقبال می‌کنند؛ چراکه تجربه نشان داده است که به نفع آنهاست. او ادامه داد: به‌نظر می‌رسد که برخی به‌دنبال این هستند که در چرخه اقتصاد کشور ما، مشکلاتی را ایجاد کنند و با فضاسازی روانی و برخی از شایعات بازار را دچار آشفتگی کنند.

هیچ اتفاق خاصی در اقتصاد ما نیفتاده است

وی تاکید کرد: به ملت ایران از همین جا اعلام می‌کنیم؛ ما هیچ موضوع غیرعادی در بازار اقتصادمان نداریم. البته بحران اقتصادی در عرصه‌ جهانی ایجاد شده، ما آمادگی داریم برای همه مشکلات کار و از تولید صنعت‌مان دفاع ‌کنیم ولی متأسفانه می‌بینیم که با طرح برخی خبرهای دروغی در بازار آشفتگی ایجاد می‌کنند.

من از رسانه‌ها خواهش می‌کنم که به خاطر مردم مراعات کنند و از انتشار اخباری که مبنا ندارد و در ذهن مردم تشویش ایجاد می‌کند، خودداری کنند. رئیس‌جمهور تاکید کرد: هیچ اتفاق خاصی در اقتصاد ما نیفتاده است.

خیابان دو طرفه مذاکره

نیویورک تایمز به نقل از منوچهر متکی نوشت: گفت‌وگوها میان ایران و 6قدرت بزرگ که قرار است امروز انجام گیرد باید یک خیابان دوطرفه باشد؛ نه فقط فهرست طویلی از درخواست‌های متمرکز شده بر برنامه‌های هسته‌ای این کشور.

به گزارش ایسنا، ‌روزنامه‌ نیویورک تایمز افزود: وزیر امور خارجه‌ ایران در مصاحبه‌ای در محل نمایندگی ایران در سازمان ملل گفت که  آنها روی کاغذ ادعا می‌کنند حق ایران برای برنامه‌ هسته‌ای صلح آمیز را به‌رسمیت می‌شناسند اما گفتن این مطلب روی کاغذ کافی نیست.

کد خبر 91743

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز