گروه سیاسی: دبیر شورای‌عالی امنیت ملی درباره دیدارش با فرستاده آمریکا در ژنو گفت: آنچه بین من و برنز رد و بدل شد اسمش مذاکره و گفت‌وگو نبود.

سعید جلیلی که در مدرسه فیضیه قم و در جمع طلاب حوزه علمیه سخن می‌راند و مهر خبر آن را منتشر کرد، اختلاف و تقابل ایران و آمریکا را ریشه‌ای خواند و گفت: رویارویی ایران و آمریکا راهبردی نیست بلکه پارادایمی و بنیادی است.

هیچ‌کس اجازه ندارد

او در پاسخ به سؤال یکی از حاضرین مبنی بر اینکه به چه میزان بحث‌های هسته‌ای ایران با تدابیر و رهنمودهای مقام معظم رهبری هماهنگ است؟ خاطرنشان کرد: هیچ شخصی اجازه ندارد برخلاف تدابیر مقام معظم رهبری کوچک‌ترین حرکتی را انجام دهد.

گفتم جای این حرف‌ها اینجا نیست

جلیلی همچنین درباره آنچه بین او و معاون وزیر امور خارجه آمریکا در نشست با فرستادگان 1+5 در ژنو روی‌داد هم گفت: در اجلاس ژنو صحبت‌هایی بین بنده و برنز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا درباره بحث‌های هسته‌ای ایران مطرح شد اما من به وی گفتم چارچوب ما با آژانس است و این مباحث صرفا یک مسئله‌ کارشناسی است و ربطی به اینجا ندارد.

اسمش مذاکره نبود

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی با بیان اینکه آنچه بین من و برنز رد و بدل شد اسمش مذاکره و گفت‌وگو نبود، تاکید کرد: جمهوری اسلامی مباحث و سؤالات جدی را در عرصه‌های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی دارد.

او همچنین با اشاره به مذاکرات ژنو خاطرنشان کرد: ما اعلام کردیم مباحث هسته‌ای ایران صرفا در چارچوب آژانس پیگیری و بررسی شود.

نه مذاکره، نه 45دقیقه

نیمه مهرماه، پس از آنکه ایران بسته پیشنهادی تازه‌ای را برای خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا فرستاد، سعید جلیلی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی راهی ژنو شد تا با 6 فرستاده کشورهای گروه موسوم به 1+5 به گفت‌وگو بنشیند.
در میانه این سفر، خبر گفت‌وگوی 45دقیقه‌ای جلیلی با نیکلاس برنز در رسانه‌های جهانی منتشر شد.

اگرچه جلیلی پس از بازگشت هر دو عبارت خبر، یعنی «مذاکره» و «45دقیقه» را تکذیب و تصحیح کرد، اما محمود احمدی‌نژاد، در نخستین چهارشنبه پس از بازگشت جلیلی در حاشیه جلسه هیات دولت، بین خبرنگاران آمد و با تاکید بر مثبت بودن مذاکرات ژنو، گفت‌وگوهای جلیلی با برنز را خوب و مثبت خواند.

چارچوب منطقی مذاکرات

احمدی‌نژاد با بیان اینکه نماینده آمریکا خود پیشنهاد گفت‌و‌گو را با جلیلی در حاشیه مذاکرات ژنو مطرح کرده است، تاکید کرد: همان طور که بارها گفته‌ایم برای تعامل با کشورهای مختلف هیچ حد و مرزی نگذاشته‌ایم جز رژیم صهیونیستی و به همین صورت نیز عمل می‌کنیم. احمدی‌نژاد همچنین ادامه داد: تا آنجا که می‌دانم مذاکرات دو طرف دارای چارچوب منطقی و روشنی بوده که ما همان را قبول داریم.

تهدیدزدایی ارزش‌ است، نه تنش زدایی

نماینده رهبر انقلاب اسلامی در شورای‌عالی امنیت ملی گفت: ان‌شاء‌الله با هدایت رهبری مسیر سیاست خارجی دنبال خواهد شد.جلیلی رویکرد منفعلانه در برابر قدرت‌های خارجی را متناسب با ظرفیت‌های نظام ندانست و ادامه داد: با رویکرد منفعلانه، تنش‌زدایی می‌شود  در حالی که تهدیدزدایی برای ما یک ارزش است نه تنش‌زدایی، زیرا در غیر این‌صورت ابرقدرت‌ها هر چیزی را که دلشان خواست به ما تحمیل می‌کنند.

کد خبر 94962

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز