گروه سیاسی: رئیس‌جمهور آمریکا ساعاتی پیش از سالروز تسخیر لانه جاسوسی این کشور، بیانیه‌ای صادر کرد

که در رسانه‌های جهانی به تمایل به آشتی تعبیر شد. اما از سوی دیگر صدر اعظم آلمان با متهم کردن ایران به برنامه هسته‌ای نظامی گفت که باید نشان داد غرب تحمل چنین چیزی را ندارد.

باراک اوباما مدعی شد اکنون زمان آن است که ایران در این باره تصمیم‌گیری کند که آیا می‌خواهد بر گذشته متمرکز باشد و یا اینکه در را به روی فرصت بزرگ‌تری باز کند.

این بیانیه اگرچه در آستانه سی‌امین سالگرد تسخیر سفارت سابق آمریکا در تهران صادر شد اما به‌نظر می‌رسد همزمانی آن با اختلاف ایران و گروه موسوم به 1+5 بر سر نحوه تامین سوخت هسته‌ای راکتور تهران، بیش از سالگرد تسخیرلانه جاسوسی، در محتوای آن تأثیر داشته است.

به گزارش رویترز، اوباما در این بیانیه آورده است: ایران باید انتخاب کند. ما 30 سال است آنچه را که دولت ایران با آن مخالف است، شنیده‌ایم، درحال حاضر، مسئله این است که آنها با چه نوع آینده‌ای موافق هستند.

در همین حال آنگلا مرکل، که در 50 سال گذشته نخستین صدراعظم آلمان بود که در کنگره آمریکا سخن‌ می‌گفت، تاکید کرد: وقتی تهدید امنیت اسرائیل و ما وجود دارد نباید تحمل نشان داد.مرکل ادامه داد: ایران باید از این مسئله آگاه باشد که جامعه جهانی هرگز به ایران اجازه نخواهد داد دارای تسلیحات اتمی شود.

این گفته مرکل به نظر می‌رسد بر گرفته از تبلیغات ضد‌ایرانی لابی صهیونیست‌ها در آلمان باشد که در همه سیاستگذاری‌های خارجی آلمان بروز می‌کند. ایران همواره بر این موضوع تاکید دارد که خواهان استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی است و سخن مرکل در میان نمایندگان کنگره و سنای آمریکا نشان می دهد که صدراعظم آلمان نیم نگاهی هم به لابی اسرائیل در آمریکا داشته است.

در همین رابطه صدراعظم آلمان گفت: امنیت اسرائیل، از نظر من، الان و همیشه غیرقابل مذاکره است. مرکل که برای گرامیداشت بیستمین سالگرد فروریختن دیوار برلین در آمریکا به سر می‌برد، تاکید کرد: هر کسی که اسرائیل را تهدید کند، ما را هم تهدید کرده است.

خبرگزاری‌های آلمان نیز از لحن تند مرکل در برابر ایران شگفت زده شده‌اند و در تفسیر‌های خود به این موضوع اشاره می‌کنند که لحن مرکل شاید نشانه‌ای از سیاست تازه دولت ائتلافی باشد که در نظر دارد روابطش با آمریکا را عمیق‌تر کرده و در پیروی از آمریکا، از انگلستان هم پیشی بگیرد.

کد خبر 94499

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز