گروه سیاسی: مشاور امنیت ملی دولت اوباما درباره مسئله هسته‌ای ایران گفت:

درهای مذاکره هنوز به روی ایران باز است؛ اگر تهران موضع خود را درباره مسئله هسته‌ای‌اش تغییر دهد.به گزارش آسوشیتدپرس، جیمز جونز با بیان اینکه زمان مذاکره با آمریکا تا پایان سال به اتمام می‌رسد، گفت که در این زمان معلوم می‌شود که آیا ایران حاضر است با آمریکا و دیگر کشورهای عضو شورای امنیت همکاری کند یا نه.

منظور از همکاری

منظور جونز از همکاری، تبادل سوخت غنی‌شده هسته‌ای است که براساس پیشنهاد آژانس، ایران باید 75 درصد از کل سوختی را که خود 5/3 درصد غنی‌کرده به روسیه بدهد و از طریق مسکو سوخت غنی‌شده آمریکایی که در فرانسه به میله سوخت تبدیل می‌شود تحویل بگیرد.

تهران اعلام کرده است که از طرف تحویل‌گیرنده تضمین‌های بیشتری می‌خواهد.محمد البرادعی مدیرکل سابق آژانس بین‌المللی در روزهای پایانی مدیریت 12ساله‌اش پیشنهاد کرد که انبارهای هسته‌ای ترکیه میزبان سوخت هسته‌ای ایرانی باشد تا ایران طرح تبادل را بپذیرد اما تهران در نهایت این ایده را به تبادل و انبار سوخت ایرانی در خاک ایران تقلیل داد، تغییری که هرگز آژانس و طرف‌های معامله هسته‌ای ایران آن را نپذیرفتند.

آنکارا و واشنگتن اختلاف دارند

این در حالی است که ترکیه و آمریکا درباره تصمیم کاخ سفید برای افزایش فشار بر ایران با یکدیگر اختلاف نظر دارند و ترکیه میان آمریکا- به‌عنوان متحد ناتو- و ایران به‌عنوان کشور همسایه باید یک گزینه را انتخاب کند.به گزارش آسوشیتدپرس، رجب طیب اردوغان در سفر به آمریکا، با باراک اوباما، رئیس‌جمهور این کشور درباره مسائل مختلف منطقه به‌ویژه مسئله هسته‌ای ایران و وضعیت افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

این خبرگزاری در ادامه با اشاره به دیدار اوباما با اردوغان نوشت: ترکیه به‌دنبال میانجی‌گری میان آمریکا ، ایران و کشورهای عربی است اما هنوز مشخص نیست که آیا آمریکا نیز می‌خواهد آنکارا نقشی در مسئله هسته‌ای ایران بر عهده داشته باشد یا نه، هر دو طرف درباره اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران اختلاف نظر دارند و همچنین دولت اوباما از انتقاد آنکارا و اختلافات موجود میان رژیم صهیونیستی و این کشور ناراضی است.

این خبرگزاری در ادامه آورد: از آنجایی که ترکیه یکی از اعضای غیردائم شورای امنیت است به همین دلیل نظر این کشور درباره مسئله هسته‌ای ایران حائز اهمیت بوده و ترکیه باید بین آمریکا و ایران یکی را انتخاب کرده و در این‌باره تصمیم بگیرد.

این 10 سایت تازه

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه با اشاره به تصمیم ایران برای ساخت 10سایت دیگر برای غنی‌سازی اورانیوم، به نقل از ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده ارشد نیروهای نظامی آمریکا، مدعی شد که بسیاری از کارشناسان بر قابلیت ایران برای ساخت 10 سایت، مشکوک بوده و در این‌باره تردید دارند.او مدعی شد: تصمیم اخیر تهران موج جدیدی از نگرانی را ایجاد کرده است.

بان هم احساس نگرانی می‌کند

دبیر کل سازمان ملل هم در این باره گفت: بعد از آنکه مسئولان ایرانی اعلام کردند که قصد ساخت 10 سایت جدید غنی‌سازی اورانیوم را دارند، اکنون در قبال شرایط کنونی احساس نگرانی می‌کنم.

بان‌کی‌مون، در گفت‌وگو با شبکه تی‌وی 5 موند و رادیو بین‌المللی فرانسه، بر ضرورت ادامه مذاکرات قبل از هرگونه تفکر درباره اعمال تحریم‌های اضافی علیه ایران تاکید کرد و گفت: تاکنون 3قطعنامه از سوی شورای امنیت در نظر گرفته شده که شامل اعمال تحریم‌ها در قبال ایران است.او درباره احتمال اعمال تحریم‌های بین‌المللی جدیدتر علیه ایران تا قبل از پایان سال میلادی – اواسط دی - افزود: اطلاعاتی در این‌باره دریافت نکرده است.

20مرکز غنی سازی

همه این گزاره‌ها زمانی صادر شد که رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد: ایران برای تامین سوخت نیروگاه‌های اتمی خود به تاسیس 20 مرکز غنی‌سازی‌ نیاز دارد. علی اکبر صالحی، روز جمعه به پرس‌تی‌وی گفت: ایران به 20 هزار مگاوات برق احتیاج دارد که برای تامین سوخت و برای رسیدن به این هدف به تاسیس 20 مرکز شبیه مرکز غنی‌سازی‌ نطنز نیاز است.

به همین دلیل دولت تصمیم گرفته است 10مرکز غنی‌سازی‌ مشابه نطنز ایجاد کند که هر یک با تولید سالانه 30 تن اورانیوم غنی شده، سوخت یکی از نیروگاه‌های اتمی کشور را تامین خواهند کرد.

گزارش سفر به تهران، روی میز پوتین

سرگئی اشماتکو، وزیر انرژی روسیه با ولادیمیر پوتین نخست‌وزیر این کشور دیدار کرد و درباره نتایج سفرش به تهران به نخست‌وزیر کشورش گزارش داد. به گزارش نووستی،
وزیر انرژی روسیه به نخست‌وزیر اطلاع داد که به همراه علی اکبر صالحی، رئیس جدید سازمان انرژی اتمی ایران از نیروگاه اتمی در بوشهر بازدید کردند که او در آنجا با چگونگی انجام کارها آشنا شد.

اشماتکو روند تکمیل نیروگاه را عالی ارزیابی کرد. همچنین وزیر انرژی فدراسیون روسیه درباره رویکردهای هیات کشورش در اجلاس آتی همایش کشورهای صادرکننده گاز که در قطر برگزار خواهد شد،

از جمله انتخاب دبیرکل این همایش به ولادیمیر پوتین اطلاع داد. سرگئی اشماتکو وزیر انرژی روسیه که 29 و 30 نوامبر به تهران سفر کرده بود، اعلام کرد که موفقیت طرح نخستین نیروگاه برق اتمی در ایران (نیروگاه بوشهر) به معنای ادامه همکاری‌های 2 کشور در انرژی اتمی است.

دلیل آن را هم می‌گویم؛ ما مؤسسه مشترکی برای بهره‌برداری از نیروگاه اتمی بوشهر ایجاد کردیم که این به معنای ادامه همکاری‌های ما در بخش اتمی است. در مورد اجرای طرح بوشهر، وزیر انرژی روسیه اطلاع داد که قصد دارد پیشنهاد بررسی روند احداث نخستین نیروگاه اتمی در ایران را بعد از راه‌اندازی آن مطرح کند.

کد خبر 96869

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز