گروه سیاسی: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که برای سفری دو روزه تهران را انتخاب کرده بود،در میان گمانه‌های گوناگون رسمی و غیررسمی درباره علت این سفر، خود در برابر خبرنگاران ایرانی ایستاد و گفت:

 من برای همکاری‌های فنی و شفاف‌سازی و حل پرسش‌های موجود به ایران سفر کردم و برای تداوم گفت‌وگوها و شفاف‌سازی در مورد تجهیزات نیروگاهی این سفر را به تهران انجام دادم.

محمد البرادعی که 6‌هفته تا پایان ماموریت 8ساله خود در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فاصله دارد، در تهران همچنین با میزبان ایرانی برای سفر کارشناسان آژانس به قم قراری گذاشت. سوم آبان روزی است که فرستادگان آژانس به محض ورود به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی، به جای حرکت به سمت تهران، مسیر جنوبی آزاد‌راه شماره 7 ایران را طی خواهند کرد تا در حوالی قم و نزدیکی روستای فوردو، از مرکز دوم غنی‌سازی ایران بازدید کنند.

نکته مبهمی نمانده

دیپلمات سالخورده مصری در سفر پاییزی خود، به مجموعه پاستور هم رفت تا با رئیس‌جمهوری اسلامی ایران دیدار کند. محمود احمدی‌نژاد در این دیدار همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را موفقیت‌آمیز و دارای نتایج رضایت‌بخش دانست و با قدردانی از تلاش‌های محمد البرادعی، اظهار داشت: در مجموع به واسطه همکاری‌های خوبی که بین ایران و آژانس انرژی اتمی برقرار است، مسائل مهمی حل و فصل شد و امروز هیچ مسئله مبهمی بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باقی نمانده است.

در مسیر عادی

بنابر متنی که پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری از این دیدار منتشر کرده، محمد البرادعی نیز در این دیدار گفت: از طریق این همکاری‌ها امروز مسئله هسته‌‌ای ایران در مسیر عادی قرار گرفته است. 

پاسخ‌های خوبی گرفته‌ام

البرادعی همچنین دیروز در نشست خبری مشترک با علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، درباره تامین سوخت برای رآکتور تحقیقاتی ایران گفت: من در مورد تامین سوخت این رآکتور با چند تامین‌کننده بین‌المللی سوخت مذاکراتی داشته‌ام که پاسخ‌های خوبی هم گرفتم.

او با اشاره به اهداف صلح‌جویانه و پزشکی رآکتور تحقیقاتی تهران گفت: ایران باید سوخت اولیه را ارائه کند تا این سوخت برای غنی‌سازی‌ به خارج فرستاده شود و سوخت غنی شده به ایران بازگردد که جزئیات این موضوع را در 19 اکتبر گفت‌وگو خواهیم کرد و آژانس نیز نقش تسهیل‌کننده در این مورد خواهد داشت.

تا به حال ندیده بودم

البرادعی گفت: موضوع ایران از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی کاملا قابل حل است و من تا به حال چنین عزمی را برای حل موضوع هسته‌ای ایران ندیده بودم.

او ادامه داد: جامعه بین‌المللی و ایران و آژانس گفت‌وگوهای خوبی را انجام دادند که نمونه آن در ژنو بود که بین ایران و 1+5 انجام شد، اوباما نیز نسبت به آن ابراز خوشبینی کرد و همچنین آقای احمدی‌نژاد هم از آن راضی بود و نگاه خوشبینانه‌ای داشت.

مدیرکل آژانس در پاسخ به این سؤال که نتایج مذاکرات برای تامین سوخت رآکتور تهران کی به سرانجام می‌رسد و سوخت چه زمانی به ایران تحویل داده می‌شود، گفت: دکتر صالحی در 19 اکتبر به وین می‌آید و در جلساتی که ما با مقامات روسیه و آمریکا و فرانسه داریم این موضوع بررسی خواهد شد البته ایران سوخت لازم برای یکسال و نیم آینده را برای این رآکتور دارد ولی ما تلاش می‌کنیم سوخت سریع‌تر به دست ایران برسد.

ربطی به 1+5 ندارد

علی‌اکبر صالحی بعد از این پاسخ البرادعی در تذکری به خبرنگاران توضیح داد: سفر آقای البرادعی ربطی به گفت‌وگوهای ژنو بین ایران و 1+5 ندارد.

خطر اول اسرائیل است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بخشی دیگر از پاسخ‌هایش افزود: اسرائیل به خاطر سلاح‌هایی که دارد خطر اول منطقه است.

مدرک ندارم

البرادعی در پاسخ به سؤالی در مورد اقدامات آژانس برای خنثی کردن فشارهای تبلیغاتی علیه ایران بعد از اعلام تاسیسات قم یادآور شد: من بارها گفته‌ام که آژانس دلیل و مدرکی ندارد که ایران در حال ساخت سلاح هسته‌ای است اما اتهاماتی وجود دارد که ایران به‌دنبال مطالعات ساخت سلاح است اما بین اتهامات و واقعیت‌ها فرق است. وی گفت: آژانس براساس اطلاعات اصیل تصمیم می‌گیرد و نمی‌تواند در این موضوع تعصب داشته باشد.

در بعد پادمانی کاملاً حل شده

در این کنفرانس خبری مشترک علی‌اکبر صالحی مذاکرات خود با دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بسیار مفید خواند و خبر داد که بازرسی آژانس از تاسیسات فوردو در نزدیکی قم در ماه جاری انجام خواهد شد. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: موضوع هسته‌ای ایران در بعد پادمانی کاملا حل شده است، اما امیدواریم از این به بعد موضوع هسته‌ای را در سراشیبی ببینیم.

19 اکتبر جلسه داریم

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: اقدامات بسیار خوبی در مورد همکاری‌های آینده با آژانس انجام گرفته و تصمیمات خوبی در این موضوعات گرفته شده است که به نتایج مطلوبی رسیدیم و قرار بر این است که اورانیوم 5/3درصد بدهیم و اورانیوم 20 درصد را تحویل بگیریم و این موضوع مسیر خود را طی می‌کند. صالحی افزود: در این خصوص جلسه‌ای در 19 اکتبر در وین خواهیم داشت.

از همین ماه

وی درخصوص تاسیسات هسته‌ای قم گفت: آژانس از اینکه ما این تاسیسات را قبل از زمان مقرر اعلام کردیم از ما تشکر کرد و اقدامات بعدی در چارچوب توافقات پارلمانی انجام می‌شود، ازجمله بازرسی‌های آژانس که ما امیدواریم با توافقاتی که انجام شد از همین ماه شروع بشود.

تا گزارش نوامبر

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: در ماه نوامبر که جلسه شورای حکام آژانس برگزار می‌شود امیدواریم شاهد گزارش خوب و مثبتی درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران باشیم و موضوع هسته‌ای ایران کاملا به حالت عادی بازگردد که البته از نظر ما عادی است. امیدواریم با اقدامات شفاف‌سازی‌ ما افکار عمومی بین‌المللی از این اقدامات استقبال کنند.

امیدواریم مسائل باقیمانده حل شود

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به این سؤال که آیا اجازه ایران برای بازرسی از تاسیسات قم فراتر از NPT نیست، عنوان کرد: این موضوع کاملا با توافق پادمانی منطبق است چون هر کشوری که تاسیسات هسته‌ای می‌سازد باید به آژانس اطلاع دهد تا بازرسی‌های لازم انجام شود.

او گفت: همکاری‌های ایران با جامعه بین‌المللی را مثبت می‌دانیم و امیدواریم مسائل باقیمانده از سوی ایران حل شود. البرادعی در پاسخ به سؤالی در مورد چگونگی همکاری ایران در موضوع تاسیسات اتمی قم گفت: قوانین آژانس به همه کشورها نگاهی یکسان دارد و هیچ استثنایی در این مورد قائل نیست.

ایران در سال 2002 به پروتکل الحاقی پیوست اما در سال 2007 تصمیم گرفت از آن قانون دوری کند و به قانون قدیمی استناد کند که طی آن می‌بایست 6 ماه قبل از راه‌اندازی تاسیسات هسته‌ای آن را به آژانس اطلاع دهد.

کد خبر 92016

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز