گروه سیاسی: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که بازرسان این آژانس در بازرسی اخیرشان از سایت غنی‌سازی اورانیوم فوردو، در حوالی قم، هیچ مدرک نگران‌کننده‌ای به دست نیاورده‌اند.

محمد البرادعی که هفته‌های پایانی مدیرکلی‌اش بر عالی‌ترین نهاد مسئول درباره مسائل هسته‌ای جهان را می‌گذراند، در ادامه، سفر فرستادگانش به فوردو را برای روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز تشریح کرد.البرادعی تاکید کرد که ایجاد این تاسیسات به‌صورت پناهگاهی در اعماق کوه، برای حفاظت آن بوده است.

او دوباره گفت: در بازرسی‌های اخیر نیز مدرکی مبنی بر اینکه ایران برنامه هسته‌ای نظامی را دنبال می‌کند، به دست نیامده است.

آخرین گزارش، پایان پاییز

این دیپلمات کهنه‌کار مصری اما جزئیات بیشتر بازرسی از مرکز غنی‌سازی هسته‌ای را در گزارش پاییزی خود برای شورای حکام آژانس خواهد نوشت. این گزارش که آخرین گزارش با امضای محمد البرادعی خواهد بود، اواسط نوامبر – اواخر آبان- منتشر می‌شود. بازرسان آژانس سوم آبان به ایران آمدند تا در 3روز حضور خود در مرکز دوم غنی‌سازی ایران، ماموریت فنی خود را به انجام برسانند.

ماموریت و هدف بازرسان، مقایسه نقشه‌های فنی ارائه شده توسط ایران با تاسیسات ساخته شده، مصاحبه با دانشمندان و کارکنان تاسیسات و نمونه‌ برداری از خاک برای مقایسه کردن آن با فعالیت‌های غنی‌سازی دیگر بود.

تنها فرصت موجود

البرادعی که در پایان ماه جاری میلادی و پس از 12 سال، کرسی ریاست این نهاد بین‌المللی را به نماینده ژاپن خواهد سپرد، در بخش دیگری از این گفت‌وگو خبر داد که برای حل بن‌بستی که در توافق مبادله اورانیوم غنی‌‌شده پیش آمده است احتمال نوعی مصالحه را مورد بررسی قرار داده است.

این در حالی است که مدیرکل آژانس روز پنجشنبه گفته بود: پیشنهاد مبادله سوخت هسته‌ای تنها فرصت موجود برای پایان دادن به اختلاف کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا با ایران است.به گزارش رویترز، او در عین حال ابراز امیدواری کرد تا پیش از رفتن وی از آژانس، موضوع پرونده هسته‌ای ایران حل شود.

فرصتی که از دست رفت

البرادعی در نشستی که با موضوع خلع سلاح هسته‌ای از سوی شورای روابط خارجی آمریکا برگزار شد،  از دست رفتن فرصتی مشابه در دولت پیشین آمریکا را یادآوری کرد و گفت که پیش از این ایران با متوقف کردن برنامه غنی‌سازی‌ خود پای‌میز مذاکره با 3 کشور اروپایی نشست، اما عدم‌استفاده از این امر موجب از دست رفتن فرصت حل و فصل اختلافات شد.

کد خبر 94584

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز