دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۸
۰ نفر

گروه سیاسی: یک بار دیگر تاخیر و یک بار دیگر توجیه. درحالی که پس از چندین بار خلف وعده از طرف شریک روسی ایران در نیروگاه بوشهر، جمهوری اسلامی امیدوار بود

تا پایان سال میلادی نیروگاه بوشهر را کلید بزند، وزیر انرژی روسیه باز هم از به تاخیر افتادن راه‌اندازی نیروگاه هسته‌ای بوشهر خبر داد.

سرگئی شماتکو اعلام کرد: روسیه راه‌اندازی نیروگاه هسته‌ای بوشهر را چنان که تا پایان سال‌جاری میلادی برنامه‌ریزی شده بود، آغاز نخواهد کرد و راه‌اندازی این نیروگاه تا پایان سال اتفاق نخواهد افتاد. وی در ادامه ضمن اشاره به برخی مشکلات فنی که برای این نیروگاه به‌وجود آمده اعلام کرد،

متخصصانی که درخصوص برطرف کردن مشکلات به‌وجود آمده فعالیت‌ می‌کنند به یافته‌هایی رسیده‌اند و نتایج کامل این بررسی‌ها تا پایان سال اعلام خواهد شد، اما به هرحال راه‌اندازی کامل این نیروگاه تا پایان سال امکان‌پذیر نیست.

سرگئی شماتکو تاکید کرد که این تصمیم صرفا به خاطر برخی مشکلات فنی توسط روسیه اتخاذ شده و دولت روسیه به تمام تعهدات خود در قبال ایران عمل خواهد کرد.

این سلسله اقدامات روسیه در عدم‌پایبندی به تعهدات خود که بارها با واکنش مسئولان و صاحب‌نظران ایرانی و همچنین تاکید بر غیرقابل اعتماد بودن طرف روس مواجه شده این‌بار به بهانه‌ای فنی صورت گرفته است ولی اگر چنین نیز باشد، مسئولیت مستقیم آن به‌عهده روسیه بوده و نبایستی پروژه چند ده ساله نیروگاه بوشهر به این دلیل معطل می‌ماند.

هرچند حسینی نماینده‌ مردم قروه در مجلس چندی پیش در گزارشی از حضور رئیس سازمان انرژی اتمی در مجلس گفته بود علی اکبر صالحی در زمینه راه‌اندازی نیروگاه بوشهر به مسائل مربوط به گداخت هسته‌ای و شتاب‌دهنده‌ها و کاربرد نتایج هسته‌ای پرداخته و در رابطه با طولانی شدن راه‌اندازی نیروگاه بوشهر نیز اعلام کرد که قرار است چندین تست انجام شود که پس از انجام این تست‌ها می‌توان تاریخ دقیقی برای راه‌اندازی این نیروگاه اعلام کرد ولی هیچگونه تاریخی را به این کمیسیون اعلام نکرد.

البته این سخنان با آخرین مواضع اعلام شده از سوی این سازمان در تناقض بود زیرا محسن دلاویز سخنگوی این سازمان در کمتر از 4 ماه پیش گفته بود که براساس آخرین توافق‌ها، نیروگاه بوشهر در پاییز سال‌جاری راه‌اندازی نهایی می‌شود.

دلاویز در پاسخ به این پرسش که اگر نیروگاه در موعد مقرر راه‌اندازی نشود چه خواهد شد؟ گفت: اگر زمانی طرف روسی به تعهداتش درخصوص راه‌اندازی نیروگاه در زمان تعیین شده عمل نکند، متخصصان ما به مرحله‌ای رسیده‌اند که توانایی راه‌اندازی نیروگاه را دارند. سخنگوی سازمان انرژی اتمی در عین حال گفته بود که در حال حاضر از روند کار در نیروگاه بوشهر و سرعت انجام آن راضی هستیم.

اما سخنان وزیر انرژی روسیه در باره تاخیر چند باره در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر را بسیاری یک اقدامی سیاسی و نه فنی تلقی کرده‌اند، در این زمینه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهار نظر وزیر انرژی روسیه گفت: این اظهارنظر شتابزده روس‌ها عادی به‌نظر نمی‌رسد.

علاءالدین بروجردی درگفت‌وگو با خبرگزاری مهر، گفت: با اینکه هم‌اکنون روس‌ها به‌صورت آزمایشی نیروگاه بوشهر را راه‌اندازی کرده‌اند اما این اظهارنظر شتابزده وزیر انرژی روسیه عادی به‌نظر نمی‌رسد.وی خواستار آن شد که مسئولان سازمان انرژی اتمی درباره این موضوع اطلاع رسانی و اظهار نظر کنند.

به‌نظر می‌رسد که دیدار دیمیتری مدودف رئیس‌جمهور روسیه با باراک اوباما همتای آمریکایی خود در سنگاپور در این خصوص مؤثر بوده است زیرا مدودف دقیقا پس از خروج از سالن دیدار خطاب به خبرنگاران گفت: مسکو از شیوه گفت‌وگوها میان ایران و جامعه بین‌المللی درخصوص برنامه هسته‌ای ایران رضایت کامل ندارد.

این درحالی است که گروه 1+5 در مذاکرات هسته‌ای با ایران بر فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای ایران صحه گذاشته و همچنین پیش از این روسیه اعلام کرده بود که نیروگاه هسته‌ای بوشهر کاملا غیرنظامی بوده و نمی‌تواند برای برنامه تولید سلاح هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد، چرا که ایران تمامی میله‌های سوختی مصرف شده را به روسیه باز خواهد گرداند.

گفتنی است که براساس قرارداد اولیه ایران با روسیه تاریخ اتمام پروژه 8 جولای1999 تعیین شده بود که تاکنون 7 بار به تعویق افتاده است و حتی با فرض راه‌اندازی پایان سال میلادی جاری و یا آغاز سال آینده این پروژه بیش از 10 سال تاخیر خواهد داشت.

شاید 200  سال دیگر

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: روس‌ها هیچگاه حقیقت را نگفتند و همواره به دنبال منافع خود هستند و نیروگاه بوشهر را نیز به نتیجه نمی‌رسانند.

محمود احمدی‌بی‌غش به ایسنا گفت: اگر 200 سال دیگر نیز صبر کنیم، این نیروگاه به بهره‌برداری نمی‌رسد و اینکه تصور کنیم روس‌ها با ما همکاری می‌کنند، یک ساده‌انگاری است. وی با تاکید بر اینکه روس‌ها بسیار بدقول هستند، خاطرنشان کرد: هیچگاه نباید این گفته‌ امام‌(ره) را از یاد ببریم که آمریکا از انگلیس بدتر و انگلیس از آمریکا بدتر و شوروی از هر دوی آنها بدتر است.

این نماینده‌ اصولگرای مجلس با یادآوری این نکته که روسیه نیروگاه بوشهر را به عنوان اهرم فشاری در دست خود نگه داشته است، گفت: روس‌ها هرجا بخواهند امتیازی بگیرند وعده‌هایی در مورد نیروگاه بوشهر می‌دهند و هرجا مشکل‌شان حل شد، دیگر آن را فراموش می‌کنند و تنها به دنبال دفع‌الوقت هستند .

کد خبر 95419

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز