سه‌شنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۶
۰ نفر

گروه سیاسی- محمدعلی بدری: مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آخرین گزارش خود را در دوره 12ساله مدیریت ‌اش منتشر کرد

تا مثل همه گزارش‌های پیشین او درباره برنامه هسته‌ای ایران، قابل تأویل‌های شرقی و غربی باشد.

متنی که به نام محمد البرادعی و در سربرگ آژانس نوشته شده، گزارشی است از مسئله جاری پرونده هسته‌ای ایران و سایت دوم غنی‌سازی اورانیوم در حوالی روستای فوردو، در نزدیکی قم.

این گزارش را البرادعی بر اساس مشاهده بازرسان آژانس در سفر ماه گذشته به قم، تنظیم کرده است.این بازرسان پس از بازگشت به وین، سایت غنی‌سازی ایران در فور دو    را   تنها «سوراخی در دل کوه» توصیف کردند.

فاصله 2گزاره

متن گزارش پاییز 2009، اگرچه متنی ثابت با موضوعی فنی است، اما به محض انتشار در مفردات و کلیت بحث دچار تاویل‌های ایرانی، غربی و شرقی شد؛ تاویل‌هایی که از مجرای نیات تاویل‌کننده گذشته است.

در یک سوی این نیت‌خوانی از متن، موضع نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد و در سوی دیگر آن، اظهار نظر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شنیده می‌شود.

فاصله این دو برداشت، فاصله‌ای است به اندازه اختلاف 2گزاره؛ «گزارش البرادعی نشان داد جنجال‌های تبلیغاتی درباره فوردو بی‌اساس بوده است» و «گزارش آژانس نشان می دهد که ایران به تعهدات هسته ای خود عمل نکرده است».

روایت ایرانی

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین با اشاره به گزارش اخیر محمد البرادعی اعلام کرد: این گزارش مثل گزارش‌های قبلی آژانس عادی و تکراری و  درباره روند بازرسی‌های معمول در مراکز هسته‌ای ایران است.

سلطانیه تفاوت این گزارش را موضوع بازرسی‌های بازرسان از دومین مرکز غنی‌سازی ایران دانست و به ایسنا گفت: در این گزارش اعلام شده است که بازرسی‌ها از دومین سایت غنی‌سازی ایران انجام شده و به صراحت آمده است که نتیجه بازرسی‌ها نشان می‌دهد کلیه‌ اطلاعات ارائه شده از سوی ایران با آنچه از نتایج بازرسی‌ها به دست آمده، مطابقت دارد و هیچ سانتریفیوژی در این تاسیسات نصب نشده و مواد هسته‌ای در آن استفاده نشده است.

روایت‌های شرقی و غربی

اما ساعاتی پس از انتشار گزارش البرادعی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بین خبرنگاران رفت و گفت: گزارش آژانس نشان می‌دهد که ایران به تعهدات هسته‌ای خود عمل نکرده است و بر همین اساس، واشنگتن به فشارهای خود بر تهران درباره این موضوع ادامه می‌دهد.

به گزارش رویترز، یان کلی ادامه داد: ما با استفاده از سیاست‌های دوگانه، به فشار خود بر ایران ادامه می‌دهیم تا به تعهدات خود عمل کند.بر اساس این سیاست، کشورهای عضو گروه موسوم به 1+5 همزمان با ارائه مشوق‌های اقتصادی به ایران، تحریم را هم بررسی می‌کنند.

ائتلاف واشنگتن و پکن

رئیس‌جمهور آمریکا با تکرار اتهامات واهی مبنی بر نظامی‌بودن برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرد: پکن و واشنگتن هر دو با یکدیگر همکاری خواهند کرد تا با ایران هسته‌ای مقابله کنند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما 26 آبان پس از گفت‌وگو با هوجینتائو رئیس‌جمهور چین ادامه داد: 2کشور و سایر کشورها ‌در این زمینه اتفاق نظر دارند.

ایران فرصتی دارد تا نیات صلح‌آمیز خود را نشان دهد، اما اگر از این فرصت استفاده نکند با عواقب آن روبه‌رو خواهد شد.

کد خبر 95511

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز