گروه سیاسی: بار دیگر ایالات متحده آمریکا با توسل به سیاست یک بام و دو هوا، جمهوری اسلامی ایران را با مذاکره در ژنو با دست پیش کشید و با مصوبه سنا برای تحریم فروش بنزین به ایران با پا پس زد.

این اقدام آمریکا به معنی واقعی اعتماد ناپذیری به غرب را تبیین کرد، خوشبختانه در این مورد از پیش تمهیدات لازم اندیشیده شده و نگرانی از بابت تحریم بنزینی سنای آمریکا همچون تحریم‌های گذشته وجود ندارد.

روز گذشته رسانه‌های بین‌المللی خبر دادند که مجلس سنای آمریکا در ادامه سیاست‌های ضد‌ایرانی خود با 80 رای موافق در برابر 17 رای مخالف، طرح ممنوعیت صادرات سوخت به ایران را تصویب و آن را به کاخ سفید ارسال کرد. این مصوبه هم‌اکنون برای تصویب نهایی و اجرایی شدن فقط نیازمند امضای باراک اوباما ست.

به موجب این طرح هر شرکت خارجی که بیش از یک میلیون دلار بنزین و یا سایر فراورده‌های نفتی پالایش شده را به ایران صادر کند با تحریم‌های آمریکا مواجه می‌شود.  در همین رابطه سید عماد حسینی مخبر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با همشهری با بیان این جمله‌گفته است : به‌رغم اینگونه اقدامات ما باید تمهیدات لازم را برای این مسئله بیندیشیم و چنانچه دولت از ابتدای سال مبادرت به سهمیه بندی بنزین براساس داشته‌های خود می‌کرد الان نباید نگرانی خاصی می‌داشتیم.

مخبر کمیسیون انرژی مجلس  با تاکید بر اینکه باید برای بهینه‌سازی‌ و احداث پالایشگاه‌های جدید تمهیدات لازم را بیندیشیم، افزوده‌است: سالانه 22 تا 23 میلیون لیتر بنزین از خارج وارد می‌شود که این حدود یک سوم کل نیاز ما به این سوخت است که با کمی تلاش می‌توان آن را سازماندهی و جبران کرد. در ضمن ما برای وارد کردن مایحتاج بنزین خود طرف‌هایی داریم که با آمریکا رابطه چندانی ندارند.

مهدی مهدی‌زاده، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس نیز در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار ما سیاست دو پهلوی آمریکا را یک استراتژی دراز مدت برای دستگاه دیپلماسی آن خوانده و گفته است: البته شاید دولتمردان آمریکایی نمی‌دانند که این تحریم چندان تاثیری بر اقتصاد ایران نداشته زیرا بخش عمده‌ای از نیاز کشور به بنزین در داخل تولید می‌شود و همین تولید برای مصرف حداقلی کشور کافی است.

از سوی دیگر مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران نیز با تاکید بر اینکه هیچ‌گونه نگرانی از تحریم بنزینی ایران توسط آمریکا نداریم، گفته است: با تمهیدات پیش‌بینی شده امکان تامین بنزین مورد نیاز مردم طی چندین ماه متوالی بدون نیاز به واردات وجود دارد.

فرید عامری در رابطه با تصویب طرح ممنوعیت فروش سوخت به ایران در سنای آمریکا، تاکید کرده است: هم‌اکنون تمهیدات لازم برای مقابله با هر گونه محدودیت در فروش بنزین به ایران انجام شده است و هیچ‌گونه نگرانی در این رابطه نداریم.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس نیز در این زمینه گفته است: تمهیدات مناسب و لازم برای تامین بنزین مورد نیاز کشور و مقابله با اعمال تحریم جدید آمریکا اندیشیده شده و مجلس آماده همکاری با دولت برای اتخاذ تدابیر بیشتر است.

حمید رضا کاتوزیان اظهار داشته است: به‌نظر نمی‌رسد اقدام آمریکا درخصوص تحریم بنزین، کشور را دچار چالش کند، آمریکا با این کار می‌خواهد ایران را در تصمیمات بین‌المللی در تنگنا قرار دهد ولی راه به جایی نخواهد برد. 

رئیس کمیسیون انرژی با اشاره به خرید بنزین از دیگر کشور‌ها حتی در شرایط تحریم نیز خاطرنشان کرده است: این تحریم‌ها بی‌اثر است، آمریکا نمی‌تواند با این روش‌ها جلوی عرضه بنزین را توسط دیگر کشور‌ها بگیرد زیرا اگر کشور‌های دیگر نخواهند بنزین را عرضه کنند، یقینا خود با مشکل مواجه خواهند شد.

کد خبر 92895

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز