همشهری آنلاین: پس از این که سنای آمریکا طرح تحریم فروش بنزین به ایران را به تصویب رساند، واحدهای پتروشیمی برای تولید بنزین فعالتر می‌شوند

و قرار است هفته آینده تولید رسمی بنزین در واحدهای پتروشیمی آغاز شود. به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یکی از مدیران پتروشیمی با تایید این مطلب خاطرنشان کرد: در حال حاضر تولید اولیه بنزین در یکی از مجتمع‌ها شروع شده و از هفته آینده با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده تولید رسمی مجتمع‌ها برای تامین نیاز داخلی به انجام می‌رسد.

علی محمد بساق‌زاده ـ مدیر کنترل تولید شرکت‌ ملی صنایع پتروشیمی ـ خاطرنشان کرد: در حال حاضر برخی از واحدها در حال تغییر در خطوط تولید خود برای تولید بنزین هستند که این کار هنوز به طور کامل انجام نشده است.

وی با عدم اعلام اینکه چه واحدهایی برای این کار در نظر گرفته شده، در پاسخ به اینکه آیا با توجه به اینکه به طور میانگین روزانه 20 میلیون لیتر بنزین به کشور وارد می‌شود توانایی تامین این میزان بنزین در واحدهای پتروشیمی وجود دارد؟ گفت: این امکان تقریبا وجود دارد ولی باید توجه داشت که شرکت‌های صادرکننده بنزین به ایران هنوز صادرات خود را قطع نکرده‌اند و ما نیز در حال انجام پیش‌بینی‌های لازم هستیم تا بتوانیم ضمن تولید بنزین از پس تعهدات خود نیز برآییم.

همچنین یکی دیگر از مدیران سابق شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه هم اکنون از واحدهایی مثل برزویه، بوعلی‌سینا و اصفهان قرار است برای تولید بنزین استفاده شود، تاکید کرد: اینکه چه مقدار بنزین در واحدها تولید شود بستگی به نیازی است که به واحدها اعلام می‌شود اگر قرار باشد بنزین با عدد اکتان پایین تولید شود ظرفیت تولید واحدها نیز بالا می‌رود.

وی در پاسخ به اینکه چه تغییراتی لازم است در واحدهای پتروشیمی برای تولید بنزین ایجاد شود؟ گفت: تغییراتی که قرار است ایجاد شود خیلی عمده نیست و بسته به میزان خوراکی که باید دریافت کنند متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه با تغییر قطع و تبدیلی که انجام می‌شود بخشی از تولیدات قبلی خط تولید کاملا متوقف می‌شود، تاکید کرد: عمده واحدهایی که برای تولید بنزین در نظر گرفته می‌شود معمولا واحدهای آروماتیک هستند و باید توجه داشت که هم اکنون قیمت محصولات پتروشیمی و بنزین در بازار جهانی بالا رفته است.

بر اساس اعلام برخی خبرگزاری‌ها به دنبال تصویب طرح تحریم بنزین ایران از سوی سنای آمریکا، هر شرکت خارجی که بیش از یک میلیون دلار بنزین و یا سایر فرآورده‌های نفتی را به ایران بفروشد با تحریم مواجه خواهد شد

کد خبر 92954

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز