شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۹
۰ نفر

گروه‌اقتصادی: درحالی‌که نزدیک به 2 هفته به آغاز نیمه دوم سال باقی‌‌مانده، سخنان و اظهارات جدیدی در مورد بنزین به گوش می‌رسد که حکایت از سردرگمی و ابهام در سازوکار عرضه بنزین در 6 ماهه دوم دارد.

رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل  و سوخت کشور ضمن تشریح 3 سناریو برای تعیین تکلیف بنزین در 6 ماهه دوم، اعلام کرد با وضعیت کنونی، تامین بنزین با کسری 3 میلیارد دلاری مواجه است.

این سخن در شرایطی ایراد می‌شود که انتقادهای شدیدی به دولت در 3 سال اخیر پیرامون اقدامات غیرقانونی در واردات بنزین صورت گرفته است که این روند به اعتقاد برخی نمایندگان مجلس در سال‌جاری با شدت بیشتری ادامه پیدا کرده‌است.

براساس مصوبه مجلس از ابتدای سال دولت موظف بود بنزین تولید داخل را به قیمت یارانه‌ای و بنزین وارداتی را به قیمت آزاد عرضه کند ولی این قانون اجرا نشد.

به گزارش خبرنگار‌ما دولت از ابتدای سال تنها 20 لیتر سهمیه خودروهای شخصی را حذف کرد درحالی‌که باید تا 60 درصد برای خودروهای شخصی و یا 4 درصد برای خودروهای عمومی و شخصی سهمیه‌ها را کاهش می‌داد ولی این قانون اجرا نشد و دولت با اختصاص 100 لیتر به هر خودرو 6ماه به همین شکل سهمیه بندی را ادامه داد اما در آستانه 6ماهه دوم سال به‌دلیل کسری بودجه برای واردات بنزین باید دولت لایحه جبران کسری بودجه از طریق برداشت از حساب ذخیره ارزی را به مجلس ارائه کند و یا قانون مصوب مجلس را اجرا نماید که این به معنی کاهش محسوس سهمیه‌های بنزین است.

محمد رویانیان رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل  و سوخت کشور دیروز اعلام کرد که 3 سناریو برای بنزین خودروهای شخصی و عمومی مطرح است: سناریوی نخست تصویب و اجرای هدفمندکردن یارانه‌هاست که منجر به آزادسازی تدریجی سوخت در کشور و حذف سهمیه بندی می‌شود.

وی در عین حال گفت: درصورت ادامه سهمیه بندی یا وضع موجود با کسری مالی 3 میلیارد دلاری برای تامین بودجه واردات بنزین باید ادامه یابد یا با کاهش 10‌درصدی سهمیه‌های بنزین خودروها کسری 2میلیارد دلاری تامین بودجه واردات بنزین را تحمل کرد.

او همچنین از اجرای قانون بودجه سال‌جاری به‌عنوان سومین راهکار دولت برای تعیین سهمیه‌های سوخت در نیمه دوم سال‌جاری یاد کرد و افزود: درصورت اجرای این طرح سهمیه خودروهای شخصی و عمومی باید هریک حدود40درصد کاهش  یابد. اینکه دولت چه راه حلی را انتخاب می‌کند به بحث احتمال تحریم فروش بنزین نیز بستگی دارد.

اگر تحریم اعمال شود بدون شک به‌دلیل افزایش هزینه تامین بنزین وارداتی بودجه بیشتری باید به این امر اختصاص یابد. اما رئیس ستاد حمل‌ونقل و مدیریت مصرف سوخت کشور از آمادگی کامل برای مقابله با تحریم بنزین خبر‌داد.

به گفته او برنامه‌ریزی‌هایی شده که به سرعت در زمینه تولید بنزین خودکفا خواهیم شد. وی در تشریح این اقدامات گفت: اگر تحریم صورت گیرد اعتبارات لازم اختصاص می‌یابد و تولید بنزین افزایش می‌یابد ولی اگر تحریم صورت نگیرد اجرای طرح‌ها به‌تدریج انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: هیچ مشکلی درصورت تحریم بنزین در کشور ایجاد نمی‌شود. 

دولت در سهمیه‌بندی بنزین تجدیدنظر کند

در همین حال رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی‌ گفت: دولت تا تعیین تکلیف لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها باید در سهمیه بندی بنزین تجدیدنظر کند.

حمیدرضا کاتوزیان در گفت‌و‌گو با ایرنا، با اشاره به اینکه درصورت بررسی لایحه یارانه‌ها، تکلیف سهمیه و قیمت بنزین زودتر مشخص می‌شد، افزود: اگر این لایحه پس از تاخیر یک ماهه، خیلی سریع و در حداقل زمان بررسی و به تصویب مجلس و شورای نگهبان برسد، حداقل 2 هفته زمان خواهد برد. در آن صورت، احتمال می‌رود در اواسط مهرماه نتایج آن مشخص شود.

نماینده مردم تهران به دولت توصیه کرد، ضمن اعلام سهمیه یک ماهه بنزین (فقط برای مهر ماه 1388)در میزان سهمیه آن نیز تجدیدنظر کند تا تکلیف لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها مشخص شود.

کاتوزیان درخصوص نتیجه کسب شده از بررسی لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها در کمیسیون ویژه مجلس درباره قیمت بنزین، گفت: کمیسیون ویژه مجلس به این نتیجه رسید که قیمت بنزینی که در چارچوب سهمیه بندی به مردم عرضه می‌شود به حداکثر هر لیتر 2500 ریال افزایش یابد و بنزین آزاد همانطور که در لایحه بودجه سال 1388 تصویب شده است، به قیمت تمام شده عرضه شود.

وی درباره اینکه وزیر نفت جدید راه حل مسئله بنزین را تعامل با مجلس عنوان کرده است، افزود: تکلیف وزارت نفت در خصوص مسئله بنزین در قانون بودجه سال 1388 مشخص شده است و براین اساس، وزارت نفت نباید بنزین وارد کند و آن را با قیمت یارانه‌ای به مردم بدهد. همچنین باید سهمیه‌های بنزین را کاهش دهد. کاتوزیان بر رعایت قانون بودجه از سوی وزارت نفت تاکید کرد.

کد خبر 89658

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز