گروه سیاسی- احسان تقدسی: مخالفان و موافقان تحریم ایران دور تازه‌ای از تحرکات دیپلماتیک خود را از دیروز آغاز کردند

به گزارش خبرگزاری‌ها، پس از مخالفت جدی چین و مخالفت نسبی روسیه در نشست هفته گذشته 1+5 در نیویورک با هرگونه تحریم ایران، دیگر اعضای غربی 1+5 موافق تحریم، دور تازه‌ای از جریان‌سازی‌‌های رسانه‌ای و دیپلماتیک را آغاز کردند.

در تازه‌ترین اتفاق در این ارتباط، نیکلا سارکوزی رئیس‌جمهوری فرانسه که در کنار ایالات متحده بیشترین حجم مخالفت‌ها را در 1+5 با برنامه هسته‌ای ایران دارد، گفت که سازمان ملل باید اقداماتی جدی را علیه ایران اتخاذ کند تا مقامات ایرانی را به مذاکراتی جدی درخصوص برنامه هسته‌ای سوق دهد.

به گزارش رویترز، نیکلا سارکوزی جمعه شب خطاب به دیپلمات‌های خارجی مستقر در پاریس گفت که اتحادیه اروپا نیز باید مسئولیت‌هایش را برای اعمال فشار به تهران به‌منظور ورود این کشور به مذاکرات به‌عهده بگیرد.

وی عنوان کرد: تنها هدف تحریم، سوق دادن ایران به سوی میز مذاکره است. رئیس‌جمهوری فرانسه گفت: فرانسه می‌خواهد که شورای امنیت سازمان ملل اقداماتی جدی را اتخاذ کند و اتحادیه اروپا نیز مسئولیت‌هایش را به‌عهده بگیرد. علاوه بر سارکوزی، مقامات آمریکایی هم طی هفته گذشته در اظهارنظرهای خود در حوزه‌هایی همچون اینترنت و... خواستار افزایش فشار بر ایران شده‌اند.

در همین رابطه، دیروز فاش شد که جیمز جونز، مشاور امنیت ملی اوباما و آدمیرال مایک مولن، رئیس ستاد مشترک آمریکا پنجشنبه گذشته به‌صورت محرمانه با دیمیتری مدودف، ‌رئیس‌جمهوری روسیه ملاقات کردند. جزئیات این دیدار فاش نشده اما برخی مقامات آمریکایی گفته‌اند که ایران موضوع رایزنی‌های دیپلماتیک مقامات نظامی و سیاسی آمریکا با مدودف بوده است.

به‌دنبال راهبرد واحد

با وجود آنکه خبری از رایزنی‌های مسکو به بیرون درز نکرد اما جمعه شب مایک هامر سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا با اعتراف به‌وجود اختلاف نظراتی بین کشورش و روسیه، تاکید کرد: 2 کشور باید اختلافات خود را کنار گذاشته و خط‌مشی واحدی در قبال ایران اتخاذ کنند. وی گفت که واشنگتن و مسکو به دستیابی به برخورد واحدی در قبال ایران علاقه‌مند هستند.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا افزود: به‌نظر من جامعه بین‌الملل باید این مسئله را درک کند که مسائل مربوط به ایران، فعالیت‌های گروه 1+5 و همچنین ملاقات باراک اوباما و دیمیتری مدودف، رؤسای جمهوری آمریکا و روسیه در لندن، مسکو، پیتزبورگ و اخیرا هم در نشستی در آسیا و همچنین مذاکرات تلفنی آنها، همگی گویای این واقعیت است که هر دو کشور علاقه‌مندند تا برخورد واحدی در قبال ایران اتخاذ نمایند و ما در این راستا حرکت می‌کنیم.

جبهه مخالفان تحریم

در سوی دیگر جبهه مخالفان تحریم ایران به رهبری چین و روسیه قرار دارند. چینی‌ها این روزها علاوه بر جبهه ایران در چند جبهه دیگر – از جمله اینترنت - هم با آمریکا وارد چالش‌های نفسگیری شده‌اند.

دولت چین پس از مخالفت شدید با وضع تحریم‌های جدید علیه تهران در نشست هفته گذشته نیویورک، بار دیگر جمعه شب خواستار افزایش تلاش‌های دیپلماتیک برای حل مسئله هسته‌ای ایران شد.

چین از کشورهای عضو گروه 1+5 خواست تا با افزایش تلاش‌های دیپلماتیک و اتخاذ سیاست‌های واقع بینانه به حل مسئله هسته‌ای ایران کمک کنند.

ما جائو شو، سخنگوی وزارت خارجه چین در پکن به خبرنگاران گفت: در شرایط کنونی باید برای دستیابی به راهی که به حل بلندمدت و مطلوب مسئله هسته‌ای ایران منجر شود، تلاش کرد.

وی با اشاره به مواضع کشورش مبنی بر مذاکرات و گفت‌وگو برای حل مسئله هسته‌ای ایران بیان کرد: ما معتقدیم هنوز فضای لازم برای تلاش‌های دیپلماتیک جهت حل مسئله هسته‌ای ایران وجود دارد. اظهارات سخنگوی وزارت خارجه چین درحالی مطرح می‌شود که نشست هفته گذشته نمایندگان 1+5که در نیویورک تشکیل شد، بدون نتیجه به کار خود پایان داد.

روسیه هم 3بهمن بار دیگر نسبت به هرگونه اقدام تحریمی علیه تهران هشدار داد. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه از تهران خواست برای رفع بیم غرب از برنامه هسته‌ای این کشور به شکلی سازنده اقدام کند اما گفت که قدرت‌های جهانی باید رویکردی معقول را اتخاذ کنند و از در تنگنا قرار دادن ایران حذر کنند. لاوروف گفت که اگر منطق ما مجازات ایران باشد رویکردی معقول نخواهد بود.

وی گفت که 6 کشور نباید فعالیت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در معرض خطر تضعیف شدن قرار بدهند و نباید گام‌هایی را برداریم که ممکن است به خطراتی برای کار آژانس در این کشور منتهی شود.

لاوروف همچنین گفت که مسکو می‌خواهد شاهد اقداماتی سازنده از جانب ایران باشد و این موضوع را روشن کرد که روسیه از رد شدن پیشنهاد سازمان ملل مبنی بر انتقال اورانیوم ایران به فرانسه و روسیه برای غنی‌سازی‌ بیشتر، از سوی ایران ناخرسند است. گفتنی است که پیشنهاد مبادله‌ای سوخت، پیشنهاد ایران بوده است که غربی‌ها بدون پاسخ به آن، اقدام به جریان‌سازی‌ رسانه‌ای در این‌باره کرده‌اند.

کد خبر 100119

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز