دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۹
۰ نفر

گروه سیاسی: با ناکامی تازه‌ترین نشست 1+5 درباره برنامه هسته‌ای ایران، نمایندگان گروه موسوم به 1+5 اواخر ماه جاری میلادی در یک کنفرانس تلفنی درباره برنامه هسته‌ای ایران به گفت‌وگو و تبادل نظر می‌پردازند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، این کنفرانس تلفنی در سطح مدیران کل وزارت امور خارجه کشورهای عضو  1+5 انجام خواهد شد.

آمریکا، چین، روسیه، فرانسه، انگلیس وآلمان اعضای این گروه راتشکیل می‌دهند که تاکنون نشست‌ها و جلسات متعددی را درخصوص بررسی مسئله هسته‌ای ایران ترتیب داده‌اند.

گفت‌وگوی تلفنی نمایندگان کشورهای یاد شده در اواخر ماه جاری میلادی درحالی انجام خواهد شد که کشورهای یاد شده درنشست یکروزه شانزدهم ژانویه ( ۲۶دی ماه) خود در نیویورک به هیچ اجماعی درباره تشدید تحریم‌ها علیه ایران دست نیافتند.

در مذاکرات اخیر نیویورک، چین در پایین‌ترین سطح ممکن (کارشناس ) حضور یافت و بسیاری رسانه‌ها و محافل خبری این موضوع را نشان از مخالفت چین با تحریم ایران ارزیابی کردند.

چین عضو دائم شورای امنیت که هم‌اکنون ریاست دوره‌ای این شورا را برعهده دارد اعلام کرده است که شورای امنیت در ماه ژانویه هیچ تحریمی را درباره ایران بررسی نخواهد کرد.

سایه سنگین اختلاف

با وجود تلاش آمریکا و غربی‌ها برای یکدست نشان دادن مواضع گروه 1+5 در قبال ایران، اخبار و تحلیل‌هایی که از رسانه‌های کشورهای عضو این گروه منتشر می‌شود، از وجود اختلافی بزرگ دراین گروه حکایت دارد.

خبرگزاری روسی اینوسمی، دیروز(5بهمن) در تحلیلی با اشاره به اقدامات سیاسی آمریکا و متحدانش در گروه 1+5 برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران و عدم‌موافقت روسیه و چین با تحریم ایران به نقل از یک دیپلمات اروپایی که به نامش اشاره نشده است،

نوشت: قدرت‌های غربی می‌دانند که برای جلب موافقت چین جهت تحریم ایران به زمان نیاز دارند و به همین دلیل تاریخ بحث درباره قطعنامه جدید علیه این کشور را تعیین نمی‌کنند.

سخت‌ترین چالش اوباما

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال دیروز در مقاله‌ای با اشاره به افزایش شکاف بین چین و آمریکا بر سر پرونده هسته‌ای ایران نوشت: برای باراک اوباما، چالش تغییر دادن شکل و ساختار سیاست خارجی آمریکا در هیچ قلمرویی سخت‌تر و پیچیده‌تر از تغییر دادن موضع چین نیست.

وال استریت ژورنال نوشت: اختلاف بین چین وآمریکا در بسیاری از زمینه‌ها افزایش یافته است و به‌نظر می‌رسد که این شکاف در مورد ایران عمیق‌تر باشد. این مقاله افزود که انتظار می‌رود دنیس راس مشاور وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه هفته آینده به چین سفر کند و با مقامات پکن راجع به موضوع ایران به بحث و تبادل نظر بنشیند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، ایران مهم‌ترین تامین‌کننده نفت چین است و چین تمایلی به همراهی با غرب و به‌ویژه آمریکا در افزایش فشار و تحریم‌ها علیه ایران ندارد. موضع جدید و ناسازگارانه چین بر قلمرو سیاست خارجی این کشور نیز سایه افکنده و کنار آمدن با آن را برای اوباما بسیار سخت ساخته است.

کد خبر 100277

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز