گروه سیاسی: پنجشنبه هفته گذشته و در حاشیه کنفرانس افغانستان در لندن، وزرای خارجه آمریکا، آلمان، فرانسه، ایتالیا و انگلیس به رایزنی پیرامون احتمال تصویب قطعنامه‌ای تازه برای تحریم بیشتر ایران پرداختند

ولی تلاش این 5 کشور برای پیوستن چینی‌ها به جمع آنها ناکام ماند.

به گزارش دویچه وله، اعمال دقیق تحریم‌هایی که تاکنون تصویب شده، بخشی از رایزنی‌های وزیران خارجه 5 کشور صنعتی در لندن بوده است. استوارت لیوی، کارشناس امنیتی آمریکایی در ابتدای جلسه وزرای امور خارجه این 5کشور، امکانات سرویس‌های مخفی برای کنترل نقل و انتقال‌های پولی بین‌المللی را تشریح کرد.

هیلاری کلینتون وزیرخارجه آمریکا پیش از گفت‌وگو با همتایان اروپایی خود، با سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه دیدار و مذاکره کرده بود. در این دیدار، لاوروف از اینکه ایران پیشنهاد صدور اورانیوم کم‌غلظت خود به روسیه را رد کرده است، ابراز تأسف کرد.

هیلاری کلینتون هم اعلام کرد که جامعه بین‌الملل درباره موضوع تحمیل تحریم‌های بیشتر علیه ایران به‌علت برنامه هسته‌ای این کشور در جهت رسیدن به توافق حرکت می‌کند.

ساز مخالف چین

با وجود تلاش گسترده غرب برای اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران، چینی‌ها بار دیگر مخالفت خود را با اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران اعلام کردند. یانگ جیه ‌چی وزیر امور خارجه‌ چین روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در لندن گفت: مسئله هسته‌ای ایران باید از طریق تلاش‌های دیپلماتیک و مذاکره حل شود.

یانگ این اظهارات را پس از دیدار با کلینتون که در سفر به انگلیس، تلاش برای جلب حمایت از اعمال تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفته است، بیان کرد.

با وجود اعلام رسمی مخالفت چینی‌ها با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام عالی‌رتبه‌ آمریکایی در این‌باره گفت که چین در لندن قولی به طرف‌های درگیر در پرونده هسته‌ای ایران نداد اما برخلاف گذشته، تحریم‌های جدید را منتفی ندانست.

به گفته‌ این مقام آمریکایی، مقامات چینی نگران هستند که اعمال تحریم‌ها در موقعیت کنونی، مذاکراتی را که آنها آن را هنوز زنده می‌دانند به خطر بیندازد.

کلینتون هم دیدار خود با همتای چینی‌اش در حاشیه اجلاس لندن را بسیار سازنده توصیف کرد و گفت که چین به همکاری با 5کشور دیگر گروه 1+5 متشکل از آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه و آلمان ادامه خواهد داد.

رجزخوانی اوباما

همزمان باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در نخستین سخنرانی رسمی خود پس از آغاز سال میلادی جاری خطاب به کنگره‌ آمریکا به برخی از مسائل سیاسی خارجی حساس که در سال گذشته با آنها روبه‌رو بوده از جمله تلاش‌هایش برای اتخاذ رویکردی جدید در قبال ایران و کره‌شمالی پرداخت.

اوباما مدعی شد که تمرکزش روی خلع سلاح هسته‌ای، دیپلماسی آمریکا در قبال ایران و کره‌شمالی را محکم‌تر کرده است و ادعا کرد که تهران با عواقب روزافزونی به خاطر برنامه‌ هسته‌ای‌اش روبه‌روست.

مذاکرات ادامه دارد

تصمیم 5 کشور صنعتی در حاشیه اجلاس لندن برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران در حالی است که9بهمن یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که گفت‌وگو درباره‌ پیش‌نویس توافقنامه‌ای در زمینه‌ اورانیوم غنی‌سازی شده بین ایران و کشورهای جهان با وجود رد شرایط آن توسط تهران ادامه دارد.

یوکیا آمانو گفت: این پیشنهاد روی میز قرار داشته و مذاکرات ادامه دارد. وی که برای شرکت در نشست سالانه داووس به سوئیس سفر کرده است، به جزئیات این مذاکرات اشاره‌ای نکرد. ایران پیش از این اعلام کرده بود که با مبادله سوخت برای رآکتور تحقیقاتی تهران در خاک ایران و به‌صورت مرحله‌ای آماده و منتظر پاسخ طرف‌های مقابل است.

کد خبر 100532

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز