گروه سیاسی: علی اصغر سلطانیه تاکید کرد: وضعیت کنونی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌لحاظ عملکرد فنی و حقوقی قابل‌قبول نیست.

 آنچه در شورای حکام اتفاق می‌افتد نشانگر نیاز به یک تغییر ساختار جدی در آژانس و بالاخص در شورای حکام است.

وی پس از آن، اینگونه نسبت به ترکیب و سازوکار شورای حکام آژانس گلایه کرد که این شورا براساس آخرین گزارش البرادعی، با 25 رای موافق از 35 عضو این شورا، درباره فعالیت هسته‌ای ایران در پایگاه غنی‌سازی فوردو قطعنامه صادر کرد.

در نشست پاییز 2009 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که اواخر هفته گذشته در وین برگزار شد، با حمایت آمریکا، روسیه و چین و همچنین انگلیس، فرانسه و آلمان، قطعنامه‌ای به صحن آژانس رفت که در آن جمهوری اسلامی ایران متهم به پنهانکاری درباره فعالیت صلح‌آمیز در دومین پایگاه غنی‌سازی خود در حوالی قم شده است.

علاوه بر این 6کشور، 19 کشور دیگر به این قطعنامه رای موافق دادند، 3کشور مخالف بودند، 6 کشور رای ممتنع دادند و نماینده یکی از کشورها هم هنگام رای‌گیری سالن را ترک کرد.

این 9 رأی ناموافق

سلطانیه در سومین مصاحبه‌اش در سومین روز پس از تصویب قطعنامه شورای حکام، به ایسنا گفت: روسیه و کشورهای دیگر در ماه‌های گذشته به پایتخت‌های کشورهای عضو به‌شدت فشار آورده‌اند تا این قطعنامه با اجماع به تصویب برسد، اما در نهایت
9 رای ناموافق آورد که نشان‌دهنده‌ شکست دیپلماسی این کشورها در آژانس است.

35 بشود 41، درست می‌شود

سلطانیه همچنین بر لزوم تغییر ساختار شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید و خاطرنشان کرد: شورای حکام با انگیزه‌های سیاسی مورد استفاده‌ ابزاری کشورهای غربی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ساختار شورای حکام به‌گونه‌ای طرح‌ریزی شده است که کشورهای غربی حائز اکثریت آرا هستند و می‌توانند در روند کار آژانس اخلال ایجاد کنند.نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه در دهه 80 میلادی جمهوری اسلامی ایران و تعدادی از کشورهای همفکر خواستار اصلاح ماده 16 اساسنامه‌ آژانس شدند،

گفت: پس از مباحث طولانی در کنفرانس عمومی آژانس، تصویب شد که تعداد کرسی‌های شورای حکام از 35 به 41 کرسی افزایش یابد؛ به‌ویژه افزایش کرسی‌ها در منطقه‌ای که جمهوری اسلامی ایران در آن قرار دارد نیز مورد تاکید قرار داشت.

کد خبر 96350

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز