یکشنبه ۸ آذر ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۱
۰ نفر

گروه سیاسی: بعد از یک هفته تعطیلی مجلس و در حالی که پنجشنبه گذشته شورای حکام قطعنامه ضد‌ایرانی‌اش را به تصویب رسانده بود،

طبیعی بود که 8 آذر مهم‌ترین موضوع صحن علنی مجلس همین قطعنامه باشد. رئیس مجلس و بیش از 220 نماینده مجلس در واکنش به این موضوع، آژانس را به تقلیل همکاری‌ها تهدید کردند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین نشست فصلی خود در سال 2009 که پنجشنبه شب در وین برگزار شد، خواستار تعلیق فعالیت‌های تاسیسات فوردو (پایگاه دوم غنی‌سازی‌ ایران در 30 کیلومتری قم) شد.

همچنان‌که علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ساعاتی پس از تصویب این قطعنامه از تحدید همکاری‌ها با آژانس صحبت کرده و گفته بود این کمترین کاری است که ایران می‌تواند در واکنش به اقدام شورای حکام انجام دهد؛

8آذر مجلس نیز همصدا با وی از دولت خواست تا همکاری‌های ایران با آژانس را به حداقل برساند.نمایندگان مجلس با صدور بیانیه‌ای از دولت خواستند سریعا برنامه و طرح کاهش سطح همکاری‌های خود با آژانس را به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارائه و آن کمیسیون نیز طرح مزبور را به مجلس   عرضه کند.

نمایندگان مجلس در این بیانیه با استناد به گزارش اخیر محمد البرادعی که پنجشنبه گذشته برای آخرین بار در قامت دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست فصلی شورای حکام شرکت کرد، آورده‌اند: قطعنامه سیاسی و فاقد اجماع شورای حکام علیه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در حالی صادر شد که دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش اخیر خود برای بیست و یکمین بار بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران تاکید کرده است.

وکلای ملت در ادامه این بیانیه آورده‌اند: ما ضمن دوگانه و سیاسی دانستن رفتار آژانس و شورای حکام و ضمن تاکید بر استمرار بدون وقفه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، از آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و شورای حکام به‌عنوان یک نهاد تخصصی می‌خواهیم از رفتارهای دوگانه که موجب خدشه جدی به اعتبار آن سازمان شده و از منظر جهانیان و افکار عمومی نشانه فشار قدرت‌های بزرگ است دوری جوید تا افق مسیر صلح مبتنی بر عدالت در عرصه بین‌المللی برای ملت‌های جهان روشن شود.

طرحی نو در می‌اندازیم

واکنش مجلس البته تنها به همان بیانیه جمعی نمایندگان ختم نشد. علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که خود زمانی مذاکرات هسته‌ای کشور را در شورای‌عالی امنیت ملی هدایت می‌کرد، صدور این قطعنامه را نشانه‌ای بر پیگیری نوعی کلاهبرداری سیاسی از سوی غرب و آمریکا دانست و گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با صدور قطعنامه‌ای نشان داد که آمریکا و برخی کشورهای غربی در پس پیشنهاد اخیر خود در بحث سوخت اتمی رآکتور تهران چه هوس‌ها را دنبال می‌کردند.

وی افزود: این قطعنامه نشان داد که آنان قصد مذاکره برای وصول به راه حل نداشتند وگرنه باید حتی از اعلام زودهنگام مرکز فوردو استقبال می‌کردند نه اینکه آن را عاملی برای صدور قطعنامه قرار دهند و باز هم حرف‌های بی‌مبنای گذشته را تکرار کنند.

دبیر سابق شورای‌عالی امنیت ملی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی به کشورهای آمریکا و دیگر اعضای 1+5 هشدار می‌دهد تصور نکنید اینگونه بازی‌های فرسوده و کهنه مجال جدیدی برای چانه زنی برای شما فراهم می‌کند. کاری نکنید که مجلس و ملت ایران راه دیگری را در پیش بگیرند و همکاری با آژانس را به‌طور جد تقلیل دهند.

رئیس مجلس تصریح کرد: ما با دقت اقدامات بعدی شما را رصد می‌کنیم و اگر دست از سیاست مسخره چماق و هویج برندارید، طرحی نو در رفتار با شما می‌افکنیم.

اولین گام

کمیسیون امنیت ملی که درصورت پاسخ دولت به بیانیه دیروز نمایندگان، طرح کاهش سطح همکاری‌های دولت با آژانس را باید بررسی کند، دیروز سخنگویش را به جمع خبرنگاران فرستاد.

کاظم جلالی با ابزار تأسف از قطعنامه اخیر شورای حکام علیه کشورمان گفت:‌ این قطعنامه فاقد اجماع بوده و سیاسی است و در تک‌تک مواد این قطعنامه، مسائل سیاسی به چشم می‌خورد.وی افزود: مثلا در قسمتی از این قطعنامه به تاسیسات فوردو اشاره شده که جمهوری اسلامی ایران با آنکه موظف بوده 180 روز قبل از تاسیس آن، آن را به آژانس اطلاع دهد اما زودتر از این زمان، آن را به اطلاع آژانس رسانده است.

جلالی با اشاره به قسمت دیگری از این بیانیه که بر تعلیق غنی‌سازی اشاره دارد، این بحث را انحرافی خواند و گفت:‌جمهوری اسلامی ایران براساس حقوق خود در NPT حرکت می‌کند و این نوع اقدامات و قطعنامه‌ها را راهگشا نمی‌داند؛ چرا که این اقدامات قطعا سیاسی است.

نماینده مردم شاهرود همچنین اضافه کرد که طرح کاهش همکاری‌ها با آژانس به کمیسیون امنیت ملی ارجاع داده خواهد شد و سپس در مجلس بررسی می‌شود.وی با اشاره به شعار « تغییر»  اوباما رئیس‌جمهور آمریکا افزود: نخستین گام تغییر، ارسال پرونده هسته‌ای ایران به آژانس بین‌المللی اتمی و بررسی آن به‌صورت عادی است.

تصمیم در باره مسکو و پکن

مصطفی کواکبیان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از مقامات وزارت خارجه و شورای‌عالی امنیت ملی خواست در ارتباط با رای روسیه و چین علیه ایران در صدور قطعنامه شورای حکام مواضع جدی اتخاذ کنند. در روزهای گذشته از درون مجلس گلایه‌های بسیاری نیز نسبت به بدقولی‌های روس‌ها و تاخیر آنها در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر برخلاف تعهدات‌شان شنیده شده است.

کد خبر 96348

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز