سالاد یونانی از انواع سالادهای سرد است که در ترکیبات آن از حبوبات مقوی مانند نخود و سبزیجات پرخاصیت مانند پیاز و فلفل دلمه‌ای استفاده شده است. در ادامه طرز تهیه سالاد یونانی با سس مخصوص را می‌خوانید.

greek salad - سالاد یونانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبر فوری، سالادها یکی از محبوب‌ترین و متنوع‌ترین ترکیبات غذایی در سراسر جهان هستند که بیش‌تر به عنوان پیش غذا سرو می‌شوند؛ اما خیلی از آن‌ها به دلیل ترکیباتی که دارند، می‌توانند به عنوان غذای اصلی نیز مورد استفاده قرار بگیرند. سالادها از ترکیب سبزیجات مختلف همراه با چاشنی‌هایی مثل سرکه، سس، نمک، فلفل، آب‌لیمو، آب‌غوره و... تشکیل می‌شوند که معمولاً به صورت سرد سرو می‌شوند و ممکن است علاوه‌بر سبزیجات مواد غذایی دیگری مانند تخم مرغ، حبوبات پخته، گوشت، پنیر و... نیز به آن‌ها اضافه شود که در این صورت ارزش غذایی‌شان بیش‌تر می‌شود و می‌توان به عنوان غذای اصلی نیز میل کرد.

 سالاد یونانی یکی از انواع سالادهای سرد است که در تهیه آن از سبزیجات پرخاصیتی مانند فلفل دلمه‌ای و گوجه گیلاسی استفاده می‌شود و ترکیب این سبزیجات با نخود پخته، پنیر فتا و سس مخصوص این سالاد طعم بی‌نظیری را به وجود می‌آورد که پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را در منزل تهیه و نوش جان کنید.

مواد لازم برای تهیه سالاد یونانی

خیار: ۲ عدد

گوجه گیلاسی: ۲ لیوان

فلفل دلمه‌ای رنگی (قرمز یا زرد): ۱ عدد

پیاز قرمز: ۱ عدد

نخود پخته: ۱ لیوان

زیتون سبز یا سیاه: نصف لیوان

پنیر فتا: نصف لیوان

مواد لازم برای تهیه سس مخصوص سالاد یونانی

روغن زیتون: ۱ قاشق غذاخوری

ماست یونانی یا ماست هم زده: یک سوم لیوان

آبلیمو: ۲ قاشق غذاخوری

سیر تازه: ۲ حبه

شوید خشک: ۱ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

نکات مربوط به مواد اولیه

نکات مربوط به فلفل دلمه‌ای

فلفل دلمه‌ای از سبزیجات پر خاصیتی است که مصرف آن به تمامی افراد به‌ویژه کودکان توصیه شده است. این سبزی دارای سه رنگ سبز، زرد و قرمز است که رنگ سبز آن طعم قوی‌تری دارد. فلفل دلمه‌ای به دلیل مواد مغذی از جمله ویتامینی که دارد، منشأ درمان سرماخوردگی محسوب می‌شود و همچنین برای درمان کم‌خونی، حفاظت از چشم و تقویت قوه بینایی و نیز رفع یبوست بسیار مفید است.
 
ته فلفل دلمه برجستگی‌هایی وجود دارد. فلفل دلمه‌هایی که چهار برجستگی در زیرشان دارند، ماده هستند. فلفل دلمه‌ای ماده پر تخم است و طعم شیرینی دارد؛ بنابراین برای تهیه انواع سالاد و خام‌خواری مناسب‌تر از فلفل نر است. فلفل دلمه‌ای که سه برجستگی در زیر خود داشته باشد، نر است. تخم کم‌تری دارد و تندتر است. برای غذا پختن از آن استفاده می‌شود و در آشپزی کاربردی‌تر است. برعکس فلفل دلمه‌ای ماده که بعد از تفت دادن و پختن اصلاً تلخ نمی‌شود و خوشمزه باقی می‌ماند. هنگام خرید فلفل دلمه‌ای به این نکته توجه داشته باشید: فلفل دلمه‌ای را بردارید و کنار گوش‌تان تکان بدهید. اگر صدای تکان خوردن تخم‌ها از داخل آن نیامد؛ یعنی فلفل دلمه‌ای تازه است.

نکات مربوط به پنیر فتا

در گذشته از پنیر منحصراً در سفره صبحانه استفاده می‌شد؛ اما امروز پنیر در تهیه و پخت انواع غذاها کاربرد دارد. پنیر فتا (رسیده در آب نمک) یکی از انواع پنیرهاست که ریشه یونانی دارد و در ظاهر به پنیر لیقوان شبیه است. ارزش غذایی این پنیر بسیار بالاست که شامل مقادیر زیادی کلسیم و ویتامین‌های گروه B می‌شود. این پنیر نسبتاً شور است، به همین دلیل توصیه می‌شود در اضافه کردن نمک به غذایی که پنیر فتا دارد، دقت کنید.

نکات مربوط به زیتون

زیتون یکی از خوشمزه‌ترین و مفیدترین خوردنی‌های همراه با غذاست که لذت غذا خوردن را چندین برابر می‌کند و از ارزش غذایی بالایی برخودار است. زیتون سیاه به دلیل داشتن ویتامین آ می‌تواند سلامتی چشم و بینایی را بهبود ببخشد. برخی مطالعات نشان داده است که خوردن زیتون سیاه موجب تسکین برخی دردها در مفاصل می‌شود. زیتون سیاه حاوی برخی خواص ضد التهاب قوی است که می‌تواند از بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری کند. مصرف زیتون سیاه به طور منظم می‌تواند به تنظیم سطح قند خون کمک کند.

طرز تهیه سالاد یونانی با سس مخصوص ؛ سالادی پر از خاصیت

طرز تهیه سالاد یونانی

۱ ـ برای شروع کار خیارها را خرد کنید و داخل یک کاسه بزرگ بریزید. گوجه گیلاسی‌ها را از وسط به دو قسمت تقسیم کنید و همراه با پیاز قرمز خرد شده، فلفل دلمه‌ای خرد شده، نخود پخته، زیتون خرد شده و پنیر فتا که به صورت مکعبی برش زده‌اید، به کاسه سالاد اضافه کنید.

۲ ـ داخل یک کاسه دیگر ماست یونانی و آبلیمو را بریزید و خوب هم بزیند تا کمی رقیق شود؛ سپس روغن زیتون، آبلیمو، سیر رنده شده، شوید خشک و نمک و فلفل سیاه را به آن اضافه کنید و با هم مخلوط کنید. این سس را نیم ساعت در یخچال بگذارید تا مزه‌ها باهم مخلوط شوند؛ سپس ده دقیقه قبل از سرو به کاسه سالاد اضافه کنید. سالاد را به آرامی و با کمک دو قاشق هم بزنید و خوب زیر و رو کنید تا همه مواد سالاد به سس آغشته شوند.

کد خبر 655524

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha